Trädfällning (arborist)

Min första offert till en privatkund. Har ni någon feedback?

22 inlägg 34226 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Min första offert till en privatkund. Har ni någon feedback?

Overkligheten  
#635650Hej,
Jag har nyligen startat ett beskärnings/trädfällnings AB och satt precis och skrev på min första offert till en privatkund. som jag träffade i fredags. Här är två funderingar:

1. RUT.
Jag har kikat lite i trådar angående rut och ville få lite feedback om jag ska lägga till några extra poster för tex framkörning. mm så att det inte dyker upp problem när jag begär ut RUT-pengar från skatteverket. Hur ska de i så fall se ut och vad brukar ni ha för storlek?

2 Avtal.
Brukar ni bifoga ett villkor/avtal vad som allmänt gäller den här typen av jobb. Tex att man får räkna med en tilltufsad gräsmatta, att vädret kan göra arbetet skjuts upp, hur eventuella skador kommer regleras etc...

Eller om det är något annat. Här är en kopia på mitt utkast. Ser ni något annat så säg gärna till. 🙏

1586045469_min_offert).png

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Min första offert till en privatkund. Har ni någon feedb

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635657Inte lätt läsa men några kommentarer direkt ändå:

1) Rut jobb är åt privatperson - då ska du ha 10 dagar som betalningsvillkor. Extra viktigt med likviditetsflödet när man är nystartad dessutom.
2) Du sta ta upp restid och reskostnad som en separat kostnad på egen rad. Likaså ska du separera på maskin kostnad och maskinoperatörstid.
3) Du måste ha ansvarsförsäkring som täcker eventuella skador.
4)Jag friskriver mig alltid från eventuella småskador som spår på gräsmatta och liknande. Likaså eftersändning av typp räfsning/dopning.
5) Ange en period när arbetet utförs så har du lite spelrum. Jag friskriver mig dessutom från ersättningsansvar för försening som beror på maskin haveri.

Men med detta sagt så får man anpassa lite med varje kund. Har inget fast avtalsmall utan sätter ihop för varje gång. Det enda som alltid är med är den där standardharangen om att "betalningsansvar kvarstår även om Rut inte beviljas"
Kör också med ordererkännande som kunden får skriva på. Var väldigt noga med vad som exakt ingår i det du åtagit dig. Finns det risk för förväxling/missförstånd ge kunden band så får denne banda.
Säkerställ också, och begär det, att kunden sköter alla kontakter om grannmarker behöver nyttjas.

Nå, inte så mycket kanske men en del tips på vägen. :smile:

Lycka till!

Användarvisningsbild

Magnus 14  
#635705Hur är det egentligen med kostnad för bränsle och olja till motorsåg, ingår det i rut eller inte? Tycker det är lite luddig info där.

Användarvisningsbild

Göt  
#635706Det är väl bara arbetskostnaden som ingår i Rut och Rot inga materialkostnader

Användarvisningsbild

Magnus 14  
#635708Handhållen maskin som behövs för att kunna utföra arbetet ingår i rut, men bränsle och olja då, kedja?

Användarvisningsbild

TrioBrake  
#635710Om jag inte missminner mig så är det inte OK! Var beredd på att skatteverket kommer kontakta dig så fort du skickar in rut ansökan. Då kommer dom vilja se offerten, fakturan samt en verifikation på att du verkligen fått betalt.

Undrar du något mer så kan du skicka ett meddelande :)

Användarvisningsbild

Overkligheten  
#635729Tack alla som svarat, jag hinner inte läsa allt nu solen går snart ner :). Återkommer ikväll.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#635736Du har dessvärre inte friskrivit dig för STORA skador då du formulerar att ingen ersättning utgår för småskador, kunden lär ha tolkningsföreträde när det gäller storleken på skadorna och kan förstås anse minsta skråma som vara stor.. :shock:

Användarvisningsbild

anersimyra  
#635739Skriv helst också bortforsling av ris till tipp. Formuleringen ” energiåtervinning ” gör garanterat att någon kund kommer att börja debattera priset i tron att du säljer ved och ris för stora pengar..🤑🤑🤑🤑🤑

Användarvisningsbild

Elektro  
#635755"lämplig längd", "lätt åtkomligt", "enklare städning" och "mindre skador". Typiska delar av meningar som kan tas bort och bara leder till ev. konflikter. Bättre att det står ett spann, vad som gäller eller att det som som blev överenskommet.

Användarvisningsbild

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635785Har inga tips om offerten än de som framkommit, se till att ha en påskriven offert eller ett mailsvar från kund där offerten är bifogad och de skriver att det är ok.

Sen tycker jag att du ska tänka på detaljerna när du är ute hos kund, när jag jobbade med fällning så fick vi ofta höra från kunden att de var mycket nöjda med hur det såg ut när vi var klara. Ska riset bort så ta en sista "plocksväng" eller runda med krattan när du tycker att du är klar. Nöjda kunder leder till fler uppdrag.

Användarvisningsbild

Overkligheten  
anersimyra skrev:Skriv helst också bortforsling av ris till tipp. Formuleringen ” energiåtervinning ” gör garanterat att någon kund kommer att börja debattera priset i tron att du säljer ved och ris för stora pengar..🤑🤑🤑🤑🤑

Eftersom jag bor i storstaden så kan det nog finnas en poäng med det du skriver. En del tror ju att det är otroliga pengar i deras träd :). Anledningen till att jag skrev så var att de ska känna sig nöjda med vad riset används till. När jag jobbade hos en arborist under några månader var det ganska tydligt att kunder, ja privatkunder då, hade ett viss faibless för miljöbensin, miljötänk, miljövänlig fällning...

TS

röjar kalle  
Overkligheten skrev:
anersimyra skrev:Skriv helst också bortforsling av ris till tipp. Formuleringen ” energiåtervinning ” gör garanterat att någon kund kommer att börja debattera priset i tron att du säljer ved och ris för stora pengar..🤑🤑🤑🤑🤑

Eftersom jag bor i storstaden så kan det nog finnas en poäng med det du skriver. En del tror ju att det är otroliga pengar i deras träd :). Anledningen till att jag skrev så var att de ska känna sig nöjda med vad riset används till. När jag jobbade hos en arborist under några månader var det ganska tydligt att kunder, ja privatkunder då, hade ett viss faibless för miljöbensin, miljötänk, miljövänlig fällning...

Vad är miljövänlig fällning?

Användarvisningsbild

Overkligheten  
#635832Tack för all feedback!!!! Om det är någon som sitter på några avtal så får ni gärna dela med er :). Det vore grymt att ha några som bas att klippa och klistra från beroende på vilken typ av jobb det finns.

Nu har jag dragit iväg offerten. Jag ändrade den en del. Tyvärr fick jag inte med de sista påpekandena. Hursomhelst här är den för den intresserade:
$matches[2]

1586124760_offert1001_2.png
Senast redigerad av Overkligheten sön 05 apr 2020, 23:13, redigerad totalt 2 gånger.

TS
Användarvisningsbild

Overkligheten  
röjar kalle skrev:
Overkligheten skrev:

Vad är miljövänlig fällning?

Bra fråga. Jag såg en arborist som skrev det på sin hemsida. :) Personer som endast ser skogsbruk genom Naturskyddsförenings medlemstidning är väl rädda för att det kommer in en skördare som kör sönder och kalhugger hela trädgårdar.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).