Trädfällning (arborist)

Varför sågar man så?

28 inlägg 14557 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varför sågar man så?

AndersKar  
#629290 På tomten bredvid jobbet har dom fällt ett rätt stort träd och min undran är varför man använder ett sådant snitt som på bilden.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Varför sågar man så?

Forestboy  
#629291 Har du hört talas om fällskär och dess funktion

Avatar Fallback

Re: Varför sågar man så?

Avslutat-02  
#629293 Det tror jag väl ändå... :shock:

Fällskäret hade jag lagt lägre men det är jag det....
Och tagit granen på en gång...

Användarvisningsbild

Re: Varför sågar man så?

AndersKar  
#629295 Jo men det har jag allt gjort. Dom få träd jag själv tagit ner hemma på gården har riktskär och fällskär varit i samma nivå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför sågar man så?

Avslutat-03  
#629297 Ser USA/YouTube-inspirerat ut. Kollar man trädfällning där så är det nästan alltid midjehöga stubbar och höjdskillnad mellan rikt- och fällskär. Helt obegriplig teknik.

Avatar Fallback

Re: Varför sågar man så?

Blivande snickare  
#629303
AndersKar skrev:Jo men det har jag allt gjort. Dom få träd jag själv tagit ner hemma på gården har riktskär och fällskär varit i samma nivå.

Stubbhöjden kan vara hög bl.a för att man vill ha rakare och hållbarare fibrer i brytmånen, för en säkrare fällning.
Att fällskäret är anlagt högre än riktskäret är för att få en klack som hindrar stammen från att hasa bakåt av stubben ifall brytmånen av nån orsak inte håller.

Båda kan också bero på ren och skär lathet :grin:

Avatar Fallback

Re: Varför sågar man så?

tallen100  
#629304 Så där kan du göra tex om du ska fälla ett träd uppåt i en slänt.

Avatar Fallback

Re: Varför sågar man så?

Avslutat-02  
#629309 Gör så där med en rutten gran,med lite bakåt lut så gör du aldrig om det, det lovar jag....

Skären ska mötas då är brytmånen som bäst och lättast att hålla jämn grovlek på.

Den håller då också ihop hela vägen ner i backen, vid en sådan här fällkam som man får så släpper brytmånen tidigare och stammen kan vrida sig lite innan den har kommit hela vägen ner...

Användarvisningsbild

Re: Varför sågar man så?

AndersKar  
#629314 Då har man kanske blivit lite klokare iaf :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför sågar man så?

Forestboy  
#629334 Höga stubbar sparar många kedar och filningar!😊

Användarvisningsbild

Re: Varför sågar man så?

anersimyra  
#629347 Att lägga fällskäret ca 2,5 centimeter över fick vi lära oss när jag gick skogsbruksskola i mitten på sjuttiotalet. Förutom lite av det som nämnts här ovan så blir det något lättare att bryta över trädet med brytjärn om man lägger fällskäret något högt. Vid fällning uppför slänt eller i bestånd med riktigt höga och klena träd som riskerar att gå emot träd i fällriktningen är ett högt fällskär att föredra.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Varför sågar man så?

AndersKar  
#629385 Där ser man 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varför sågar man så?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629392
anersimyra skrev:Att lägga fällskäret ca 2,5 centimeter över fick vi lära oss när jag gick skogsbruksskola i mitten på sjuttiotalet. Förutom lite av det som nämnts här ovan så blir det något lättare att bryta över trädet med brytjärn om man lägger fällskäret något högt. Vid fällning uppför slänt eller i bestånd med riktigt höga och klena träd som riskerar att gå emot träd i fällriktningen är ett högt fällskär att föredra.. :-bd

Numera verkar det som att det rekommenderas i utbildningen för motorsåg att minska på vinkeln för riktskäret i uppförslutning istället för att ändra höjden på fällskäret om man fäller i uppför en slänt. Det var iallafall det min kurslärare för AB-kortet lärde ut för att brytmånen skall fungera så länge som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Varför sågar man så?

anersimyra  
#629399
th skrev:
anersimyra skrev:Att lägga fällskäret ca 2,5 centimeter över fick vi lära oss när jag gick skogsbruksskola i mitten på sjuttiotalet. Förutom lite av det som nämnts här ovan så blir det något lättare att bryta över trädet med brytjärn om man lägger fällskäret något högt. Vid fällning uppför slänt eller i bestånd med riktigt höga och klena träd som riskerar att gå emot träd i fällriktningen är ett högt fällskär att föredra.. :-bd

Numera verkar det som att det rekommenderas i utbildningen för motorsåg att minska på vinkeln för riktskäret i uppförslutning istället för att ändra höjden på fällskäret om man fäller i uppför en slänt. Det var iallafall det min kurslärare för AB-kortet lärde ut för att brytmånen skall fungera så länge som möjligt.

Då hade den instruktören fullständigt fel då effekten blir det motsatta med en mindre öppning. Anledningen till att man gör en liten öppning vid fällning uppför, eller om man är tvungen att fälla över en sten är att få en brytmån som brister tidigt.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Varför sågar man så?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629401 Jag har en känsla av att instruktören hade rätt. Brytmånen styr så länge det är möjligt och går sedan av för att underlätta resten av hanteringen av trädet i form av kvistning och kapning

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).