Trädfällning (arborist)

Pris för byggbolag....

8 inlägg 3617 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pris för byggbolag....

TrioBrake  
#626170 Tjena!!

En liten fundering, en firma har kontaktat mig för ett tänkbart samarbete, där jag ska fälla träd i samband med nyproduktion av hus. Så innan dom schaktar tomten så skall jag alltså fälla alla träd, samt forsla bort det.

Själva bortforslingen är inget konstigt, dock så undrar jag hur prisbilden ser ut? Jag har ju en taxa som jag går efter åt andra bolag, men jag antar att saker och ting ser annorlunda ut i byggbranschen? :-o



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Pris för byggbolag....

mooos73  
#626195 Om du är nöjd med ersättningen du får av andra bolag, vad är det som hindrar dig att debitera samma åt byggbolaget? Någon snickarlön kan du knappast räkna med som huggare iaf....Lastbilschaffören som levererar till bygget har ju också en skitlön i jämförelse med snickaren.

Avatar Fallback

Re: Pris för byggbolag....

Tralsmo  
#626199 Jag tycker att du ska göra en kalkyl själv utifrån vad du tror att du behöver.

Tar dom det så ä du troligen för billig. Skulle de ändå räcka så är det väl bra.
Ä du för billig å inte får ihop det så får du ta omtag nästa gång.
Bara du inte lägger offertpriset på för lång tid så ä det väl lugnt.

Så här ja gjort.

Användarvisningsbild

Re: Pris för byggbolag....

svampbob  
#626203
TrioBrake skrev:Tjena!!

En liten fundering, en firma har kontaktat mig för ett tänkbart samarbete, där jag ska fälla träd i samband med nyproduktion av hus. Så innan dom schaktar tomten så skall jag alltså fälla alla träd, samt forsla bort det.

Själva bortforslingen är inget konstigt, dock så undrar jag hur prisbilden ser ut? Jag har ju en taxa som jag går efter åt andra bolag, men jag antar att saker och ting ser annorlunda ut i byggbranschen? :-o


Uppge din vanliga timtaxa det viktiga för byggaren är att träden är borta när dom kommer för att avtäcka tomterna.
Kommer skogen som du fraktar bort att tillfalla dig. Är det avverkning för ett helt villaområde så kan du ju även göra lite vinst på virket.

Användarvisningsbild

Re: Pris för byggbolag....

TrioBrake  
#626215 Det gäller då alltså enskilda tomter, så det är alltså inga tusentals hektat osv det gäller. Självklart tänkte jag utgå från min vanliga taxa, men tänkte att det var värt att fråga då tex skogsbolagen gärna ser att man jobbar för 50kr dagen när man går och fäller övergrovt :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pris för byggbolag....

Seb macahan  
#626218
mooos73 skrev:Om du är nöjd med ersättningen du får av andra bolag, vad är det som hindrar dig att debitera samma åt byggbolaget? Någon snickarlön kan du knappast räkna med som huggare iaf....Lastbilschaffören som levererar till bygget har ju också en skitlön i jämförelse med snickaren.


Och vad är en snickarlön om man får fråga? :wink:

Avatar Fallback

Re: Pris för byggbolag....

tallen100  
#626225
Seb macahan skrev:
Och vad är en snickarlön om man får fråga? :wink:

Det bör du vara spiksäker på :wink:

Användarvisningsbild

Re: Pris för byggbolag....

Seb macahan  
#626243 🙂 🙂 Frågar du mig som arbetsgivare tycker jag den är alldeles för hög. Frågar du mig som snickare så skulle jag säga att jag tror att snickaryrket fallit i löneklass de sista åren. Jag skulle nog säga att en ganska vanlig snickarlön ligger mellan 30-36tsk/mån brutto. Vilket är en ganska normal lön idag. Jag vet att det finns många yrken som har betydligt sämre. Med tanke på att medelinkomsten i Sverige beroende vilken kommun ligger mellan ca 280-430 så bör ju snickare lönen ligga inom spannet för medel inkomst. Och inte behövas hängas ut som några gossar och jäntor för den delen med guld byxor..... 😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).