Trädfällning (arborist)

Fälla sälg i tråkigt läge

18 inlägg 6988 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fälla sälg i tråkigt läge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591903 Jag har en sälgbuske i ena hörnet av trädgården. Har blivit 8-10m hög nu, och den skall bort. Är runt 10 stammar mellan 5 och 15cm i brösthöjd. Tänkte att de skall väl inte vara något problem, men såg jag att Skanova dragit en telefonledning genom. Okej, då fäller vi väl busken åt två håll? Nähä, där hängde el till hus och gatubelysning. :( Ena halvan av busken är alltså helt "inhägnad" av telefon- och elledning.

Kan man ringa elbolaget eller Skanova så de kommer och hjälper (utan kostnad för mig, såklart), eller måste man klura ut detta själv?

Busken står i ett gathörn, så eventuellt stå den inte ens på min mark. Vet inte var gränsen går där faktiskt...



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fälla sälg i tråkigt läge

Avslutat-02  
#591906 Här kommer de inte ut, utan man får själv anlita en entreprenör som skickar sin faktura till ledningsägaren, och kanske får betalt samma år....

Annars kan man fälla själv och de lagar men då kostar det 2000 kr i självrisk.....

Användarvisningsbild

Re: Fälla sälg i tråkigt läge

ananders  
#591907 Eon har jag haft hjälp av ett flertal gånger, kostnadsfritt och dem har jag goda erfarenheter. Snabbt, enkelt och okonstlat. Nu förtiden utför de inget arbete med trädfällning utan mer övervakar, står i beredskap om något skulle hända, eller plocka ner kablar om så är nödvändigt.

Två gånger har jag varit i kontakt med Skanova men där var servicen sämre.
Första gången kom de på utsatt tid och plockade ner ledningen och vi kom överens om att han skulle komma tillbaka dagen efter och sätta upp den igen. Efter en vecka låg kabeln fortfarande på backen och vid pårigning fick jag veta att det kommer vara så i minst en vecka till.
Andra gången fick jag till svar att de inte kunde hjälpa mig då den aktuella sträckan inte gick genom skogsmark, åtminstone inte gratis. Frågade då vilket som skulle bli dyrast om jag fällde trädet över ledningen eller om jag fick ut en tekniker som plockade ner ledningen. Det kunde de inte svara på men eventuellt kunde jag bli polisanmäld om jag medvetet fällde på ledningen.
Det hela slutade med att jag plockade ner och satte tillbaks ledningen själv.

Avatar Fallback

Re: Fälla sälg i tråkigt läge

Palakangas  
#591908
vinterrojarn skrev:Här kommer de inte ut, utan man får själv anlita en entreprenör som skickar sin faktura till ledningsägaren, och kanske får betalt samma år....

Annars kan man fälla själv och de lagar men då kostar det 2000 kr i självrisk.....

Aldrig haft problem med Eon. De skickar tom ut folk i förebyggande åtgärder.

Avatar Fallback

Re: Fälla sälg i tråkigt läge

Avslutat-02  
#591911 Kul att höra, så är då inte Ellevio...gamla fortum...

Ganska sega att ha och göra med, jag har fortfarande inte fått betalt för två jobb i fjol.
Och inte heller för markavtal i år.

Enda gången de var hjälpsamma det var när de skulle gräva ned högspänningen och jag ville dra den runt en åkerkant istället för rakt över, då ville de gärna hjälpa till.
Stolparna fick jag behålla och alla stenar efter stolparna tog de bort.

Men i övrigt nä....

Avatar Fallback

Re: Fälla sälg i tråkigt läge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591914 Ja, detta är ju i villaträdgård, har de andra regler där? Jag får kolla på byggahus forum.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fälla sälg i tråkigt läge

anersimyra  
#591924 Är det ny svart lite grövre telekabel så tål den lätt en liten sälgruska, det vet jag då jag i dag piskade till en sådan ledning rätt duktigt med en hög smäcker asp.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Fälla sälg i tråkigt läge

Bax  
#591926 Är elledningen svart med spirallindade plastisolerade ledare så tål den sälgarna utan problem.

Avatar Fallback

Re: Fälla sälg i tråkigt läge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591935 Jo, det är den sortens kabel. Sitter en lampa i närmast stolpen. Gårt det att fälla på en sådan ledning, och sen dra ner trädet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälla sälg i tråkigt läge

Avslutat-02  
#591952 Gör det inte.... ^#(^

Det KAN gå, men de är inte gjorda för det, sedan så är inte anslutningarna så starka i stolpen och då kommer skiten ner ändå...

Användarvisningsbild

Re: Fälla sälg i tråkigt läge

anersimyra  
#591958
Mangan skrev:Jo, det är den sortens kabel. Sitter en lampa i närmast stolpen. Gårt det att fälla på en sådan ledning, och sen dra ner trädet?

Låt oss se några bilder på busken.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Fälla sälg i tråkigt läge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591987 Hoppas bilderna visar något, vet inte om man ser ledningarna ordentligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälla sälg i tråkigt läge

Avslutat-02  
#591988 Jäms med går bra,,, men inte rakt över...

Avatar Fallback

Re: Fälla sälg i tråkigt läge

jannee  
#591990 Du bör nog kunna plocka (såga) ned en stam i taget. Tar extra höga (1 meter eller högre) stubbar så sjunker (busken) ned, vilket gör att grenarna lättare glide längsmed ledningen.
Börjar du med någon stam som står mest illa till kan du kanske t.o.m få göra flera avkap innan stammen viker kull sig, vilket gör att grenarna som ligger mot ledningen blir smalare och mjukare.
Tror nog att du löser detta utan några som helst vidare problem.

Användarvisningsbild

Re: Fälla sälg i tråkigt läge

Bax  
#592003 Ja, en stam i taget som jannee skriver, och försök undvika att de glider mot nån stolpe som det finns grejor i, speciellt gatljusarmaturer, klämmor och säkringshållare till dessa kan vara lite spröda.

EDIT: men kolla med elnätbolaget först, om de kanske hjälper till kostnadsfritt, det är lite olika där hur de löser situationen, som redan vittnats om ovan. Gemensamt är dock att de på NÅT SÄTT måste bistå vid trädfällningen, frågan är bara hur.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).