Trädfällning (arborist)

Binda in grenar på gran

25 inlägg 9343 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Binda in grenar på gran

Jensallansson  
#568282 Hej! Ny här på forumet men skulle uppskatta lite hjälp ang en grannes påstående. Vi har en gran som står 50cm in på grannens tomt. Det är synliga rötter och Grenar hänger över på vår tomt. Vi har bett dem ta bort grenar upp till en höjd på ca 4 m( granen är ca 20-25 m). Har förstått att granen klarar det bra. Min grannes förslag är nu att binda in grenarna mot stammen? Förutom att det kommer se vansinnigt ut kan väl granen inte må bra av att tvinga in grenar som är ca 3,5-4,5 m långa in mot stammen?

Tacksam för svar el synpunkter!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Binda in grenar på gran

jannee  
#568286 Grenar som sträcker sig in på din tomt bör du ge grannen möjlighet att antingen ta bort eller göra vad f*n han vill.
Annars kan du ta bort ALLA grenar som är över din tomt, granen tar INGEN skada av detta.
Du kan om du räcker göra det ända upp till topp - om du når :grin:
Du bör ej ta av grenarna närmare än 2 dm från stammen, gör då så skadas ej granen varken nu eller på längre sikt.
Annars kan det kanske vara smart att inget säga utan bara slå i några kopparspikar i stammen, granen dör då inom "något" år :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Binda in grenar på gran

stackenas  
#568295 Stamkvistning bör ske så nära ”kudden” som möjligt utan att skada denna. Då läker snittytan snabbast 👍

Avatar Fallback

Re: Binda in grenar på gran

Avslutat-02  
#568297 Jag röstar på kopparspiken..... :-bd :-bd

Man ska inte ha stora granar inom tomter och hus...blir bara problem med träd in på gårdar och tomter.

Avatar Fallback

Re: Binda in grenar på gran

axwell  
#568308
jannee skrev:Du bör ej ta av grenarna närmare än 2 dm från stammen, gör då så skadas ej granen varken nu eller på längre sikt

Du måste först ge grannen en rimlig chans att själv ta bort dom störande grenarna.

2 dm från stammen räcker gott om du inte vill skada trädet så att det dör i förtid. :roll:

Något år senare kan, den då torra stumpen, sågas ca. 1 cm från stammen( dvs som stackens skriver).

Användarvisningsbild

Re: Binda in grenar på gran

Jensallansson  
#568311 Grannen är informerad och kommer få 6 mån på sig.
MEN han föreslår alltså att binda in alla grenar mot stammen istället för att såga av grenar. Ni kan ju tänka er hur det kommer se ut...de älskar tydligen den här grannen ( ingen insyn) men alla träd som skymt deras utsikt är fällda. Så de träden älskades tydligen inte lika mycket...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Binda in grenar på gran

Jensallansson  
#568312 Granen ska det stå, inte grannen :-o

   TS
Avatar Fallback

Re: Binda in grenar på gran

jannee  
#568327 F*n vad folk är olika :grin:
Där vi bor (på rena landsbygden) är det INGEN som sommartid har några barrträd som syns från mangårdsbyggnaden, lite annorlunda vintertid när lövträden är avlövade men ändå.
För övrigt finns det väl knappt något träd som är FULARE än en ensam stor gran inom ett tätbebyggt område :?:
En ståtlig tall kan jag föredra men en skuggande gran?????????????.
För övrigt ska sägas att om du binder in grenarna dör dessa inom några år - utan att skada granen.
Men att böja och binda in kräver sin man utan att grenarna knäcks.
Om du ska binda in, använd ståltråd så blir någon person i framtiden väldigt "glad" på dig.

Avatar Fallback

Re: Binda in grenar på gran

Avslutat-02  
#568332 Fäll skiten i midjehöjd och kapa till stubben lite, lägg dit en skiva och ett litet fågelmats hus, så har ni något att titta på, båda grannar... =))

Användarvisningsbild

Re: Binda in grenar på gran

JensSkoog  
#568475
vinterrojarn skrev:
Man ska inte ha stora granar inom tomter och hus...blir bara problem med träd in på gårdar och tomter.

Blir bra med pengar av det ochså för någon av oss när dom som
har granen upptäcker att det långt över tiden för hugging av skiten. :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Binda in grenar på gran

Avslutat-02  
#568485 Ja man kan ju hoppas att någon på forumet får uppdraget att fälla granen snart.
Men i övrigt så står jag fast vid att på tomter skall det vara rent på grova träd.

När jag köpte min fastighet, då slog jag i kull alla grova träd runt huset, och vilken skillnad, slippa alla barr,löv,och grenar.
Vart jag än vänder mig så ser jag Ljusnan och bergen. Nja kanske inte om jag vänder mig helt om då ser jag bara mina grannar uppe i stugbyn, och vem tusan vill se dem?

Avatar Fallback

Re: Binda in grenar på gran

Richard B  
#572734 Jag har aldrig hört talas om att man binder grenar på det där sättet. Är väl bara att pröva men jag tycker du ska påtala att över 4m höjd så blir det inte bra om grenarna väller över på din sida, hoppas jag inte är för otydlig. Rötterna hade jag nog brutit bort med spätt om dom är i vägen när ni klipper gräset.

Avatar Fallback

Re: Binda in grenar på gran

Hema  
#572763 Med risk att granen sedan faller in på tomten, vid första vindby? Nee se till att försöka ha grannsämjan god, men rak.

Användarvisningsbild

Re: Binda in grenar på gran

Jensallansson  
#572767 Kan i nformera att grenarna som bundits in inte ser ut att må bra...
Någon här på forumet som är intresserade av att hjälpa till med grenkapningen då det börjar bli dags?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Binda in grenar på gran

Jensallansson  
#572768 För ersättning såklart. Vi bor i duvnäs-utskog, nacka

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).