Trädfällning (arborist)

Timlön för en nybörjare

5 inlägg 5200 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timlön för en nybörjare

Bark_Björkgren  
#566464 Min situation är som följer:

Jag tog motorsågskörkort A+B för ca ett år sedan i syfte att jobba säkert privat på egen mark. Sedan dess har intresset för trädfällning ökat och jag fick nyligen en förfrågan från en vän om jag ville börja assistera honom i hans firma som bedriver trädfällning/klätterfällning.
Jag ska i så fall starta enskild firma och fakturera honom för min tid. Här blir det lite lurigt för mig pga min bristande erfarenhet av både företagande och faktiskt arbete i branschen.

Hur mycket är rimligt att jag fakturerar honom?
Dels så kommer jag använda hans utrustning, han kommer också få lära mig en hel del under arbetets gång. Jag blir ju nån typ av lärling.
Skummade igenom diverse trådar och såg som minst att en huggare tar 300+moms.

Öppen fråga, alla tankar är välkomna.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Timlön för en nybörjare

Avslutat-02  
#566468 Som inhyrd utan utrustning så skulle jag nog fakturera ca 185-200 kr i timmen.

Sedan är det en fråga för förhandlingar, då det också ska räknas in med lite erfarenhet och kompetens/kunskap.

Så kanske första året 170-185 kr i timmen, med en årlig höjning på ca 15 kr.

Naturligtvis exklusive moms.
Och resekostnader.

Avatar Fallback

Re: Timlön för en nybörjare

Aleck  
#566469 Ta tillräckligt att efter utgifter i firma + sociala avg. kan leva på arbetet! Räkna lite och se vart du hamnar.

Användarvisningsbild

Re: Timlön för en nybörjare

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566478
Bark_Björkgren skrev:Min situation är som följer:

Jag tog motorsågskörkort A+B för ca ett år sedan i syfte att jobba säkert privat på egen mark. Sedan dess har intresset för trädfällning ökat och jag fick nyligen en förfrågan från en vän om jag ville börja assistera honom i hans firma som bedriver trädfällning/klätterfällning.
Jag ska i så fall starta enskild firma och fakturera honom för min tid. Här blir det lite lurigt för mig pga min bristande erfarenhet av både företagande och faktiskt arbete i branschen.

Hur mycket är rimligt att jag fakturerar honom?
Dels så kommer jag använda hans utrustning, han kommer också få lära mig en hel del under arbetets gång. Jag blir ju nån typ av lärling.
Skummade igenom diverse trådar och såg som minst att en huggare tar 300+moms.

Öppen fråga, alla tankar är välkomna.


Det finns många trådar här om prissättning.
Tänk på att ditt timpris ska täcka upp för all tid, inte bara när du är hos kunden. Försök räkna på hur många debiterbara timmar du rimligen kan få ihop varje månad, ta med semester, sjukdagar och annat som tar tid.
Sök på beläggning så får du nog ett hum om hur du ska debitera.
Timpriset bör börja med en trea iallafall...

Användarvisningsbild

Re: Timlön för en nybörjare

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566507 Verkar finnas en del sidor där man kan räkna ut priset, tex denna:
https://driva-eget.se/kalkyler/lonekalkyl/

En enkel kalkyl som inte tar höjd för inkomstbortfall (sjukdom/besök hos revisor/besiktning osv osv) utan det får man göra själv.
Utgifterna blir ju låga till en början om du använder kumpanens sågar mm men trots det så finns det en del hål att stoppa pengarna i, bla försäkring, bokföring, kontorsmaterial mm. Blir snabbt nån tusenlapp per månad.
Sen tillkommer bil, antingen har du den på firman eller "lånar" din privata bil mot milavdrag men oavsett så är det dina pengar som ska betala den så det ska också tas hänsyn till.
Har för mig att jag har räknat ut nån gång att om man tar bruttolönen delat med 0,58 (eller därikring, jag la ihop alla mina utgifter och tog höjd för inkomstbortfall) så ligger man nära summan som behöver fås in varje månad, sen får man dela det med antalet timmar som man tänker sig kunna debitera per månad (tex 150) och voilá = den timersättningen man behöver ha.

Så det kan se ut såhär:
"lön" 28000kr före skatt
28000/0,58 = 48275kr/mån
48275/150 = 321kr/tim exkl moms.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).