Trädfällning (arborist)

Arbeta längs med elledningar

11 inlägg 3870 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Arbeta längs med elledningar

TrioBrake  
#563462 Hejsan!
Jag är ute efter att bli behörig för att kunna röja/fälla träd längs med kraftledningar.

ESA-RÖJ har jag redan gått, och ska nu ta D kortet. Och jag var inne på Skogsstyrelsens hemsida och läste angående D kortet och där stod det att man enbart blir behörig för att utföra uppröjning alltså inte trädfällning.

Så min fråga är då, vad ska gå för att bli behörig för det?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Arbeta längs med elledningar

Ferguson system  
#563469 Veldig ofte stiller netteier, eller el-selskapet opp med personer som er med når arbeider utføres langs og nær linjer.

Hør med netteier der du bor om hvordan de gjør det og om de har kurs.

Jeg har beskjært trær for el-selskap/netteier nær høyspent og da har det vært med en person fra de som sørger for at arbeidet skjer på en sikker måte i forhold til linjene.

Användarvisningsbild

Re: Arbeta längs med elledningar

anersimyra  
#563478 Utöver AB eller motsvarande ska du ha behörighet CD vid arbete utefter elnätet.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Arbeta längs med elledningar

TrioBrake  
#563483
anersimyra skrev:Utöver AB eller motsvarande ska du ha behörighet CD vid arbete utefter elnätet.. :-bd
Då bör alltså Skogsstyrelsen ha formulerat sig fel? För jag är av den uppfattningen att man ska ha ABCD och ESA-RÖJ ska räcka[emoji848]

Appropå D är det nån som vet om en D kurs inom en rätt så snar framtid?

Edit: är det bara ett praktiskt prov? För på skogsstyrelsens hemsida står det att det enbart är ett praktiskt prov men på andra ställen står det teori och praktiskt prov?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbeta längs med elledningar

anersimyra  
#563487 D delen som hålls på skogsstyrelsens anläggning i Vaxholm var en tvådagars kurs med främst praktiska övningar på deras linjebana

Användarvisningsbild

Re: Arbeta längs med elledningar

anersimyra  
#563488 Och det är riktigt att det krävs ABCD samt ess röj

Användarvisningsbild

Re: Arbeta längs med elledningar

anersimyra  
#563489 ESA

Användarvisningsbild

Re: Arbeta längs med elledningar

TrioBrake  
#563490
anersimyra skrev:D delen som hålls på skogsstyrelsens anläggning i Vaxholm var en tvådagars kurs med främst praktiska övningar på deras linjebana
Latjo... Då det står att kursen är en dag på deras sida [emoji28]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbeta längs med elledningar

anersimyra  
#563498 Det är inte omöjligt att jag minns fel, men å andra sidan tog jag D via champs of logging som var en riktigt gedigen D utbildning.. 👍 🙂

Användarvisningsbild

Re: Arbeta längs med elledningar

TrioBrake  
#563502
anersimyra skrev:Det är inte omöjligt att jag minns fel, men å andra sidan tog jag D via champs of logging som var en riktigt gedigen D utbildning.. [emoji106] [emoji846]
Kan ju diffa rätt hårt mellan olika utbildare även fast att det är samma utbildning

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbeta längs med elledningar

DenimDude  
#563508 Jag tog ABCD via jobbet med nån klåpare från Göteborgstrakten de anlitat, alla fyra nivåer avklarades på 4-5 dagar, då ingick även ett par timmar med lumparanekdoter och ca 30 kafferaster per dag. Så ja, längden kan variera men det gör även kvalitén! Champs of Logging håller hög kvalité, kan verkligen rekommendera dom [emoji1360]

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).