Trädfällning (arborist)

Försäkring trädfällning

19 inlägg 11820 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Försäkring trädfällning

Mwelander82  
#557788 Hej, har ni tips vad man ska tänka på när man handlar upp försäkring till enmans aktiebolag som fäller träd inkl klättring och sektionsfällning?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Försäkring trädfällning

anersimyra  
#557830 Att komplettera olycksfallsdelen med en försäkring som täcker eventuella amorteringskostnader på utrustning och lokalhyror är inte dumt. En kamrat som skadade sig i våras och ännu inte är tillbaka i arbete rekommenderar starkt att inte missa den delen. Och i fredags var det dags för ännu en kamrat att skada nacken i en identisk olycka där skadeläget på nacken ännu inte är helt utredd.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Försäkring trädfällning

Avslutat-02  
#557834
anersimyra skrev:Att komplettera olycksfallsdelen med en försäkring som täcker eventuella amorteringskostnader på utrustning och lokalhyror är inte dumt. En kamrat som skadade sig i våras och ännu inte är tillbaka i arbete rekommenderar starkt att inte missa den delen. Och i fredags var det dags för ännu en kamrat att skada nacken i en identisk olycka där skadeläget på nacken ännu inte är helt utredd.. :shock:




Jobbade de som arborister? Eller "vanlig" trädfällare?

Skada nacke är fan inte kul......

Användarvisningsbild

Re: Försäkring trädfällning

anersimyra  
#557854
vinterrojarn skrev:
anersimyra skrev:Att komplettera olycksfallsdelen med en försäkring som täcker eventuella amorteringskostnader på utrustning och lokalhyror är inte dumt. En kamrat som skadade sig i våras och ännu inte är tillbaka i arbete rekommenderar starkt att inte missa den delen. Och i fredags var det dags för ännu en kamrat att skada nacken i en identisk olycka där skadeläget på nacken ännu inte är helt utredd.. :shock:
Han som skadades i början av sommaren arbetade som arborist och han som skadades i fredags hade två år kvar som bolagshuggare innan det var dags för pension.. :shock:



Jobbade de som arborister? Eller "vanlig" trädfällare?

Skada nacke är fan inte kul......

Avatar Fallback

Re: Försäkring trädfällning

Avslutat-02  
#557856 fy fan bara tråkigheter....

usch... :???: :???: :???:

Användarvisningsbild

Re: Försäkring trädfällning

anersimyra  
#557918
vinterrojarn skrev:fy fan bara tråkigheter....

usch... :???: :???: :???:

Det ironiska är att bägge två undersökte de döda träden innan de arbetade i närheten och gjorde bedömningen att de inte utgjorde någon fara, och att de båda får träden rätt i skallen är i vart fall när det gäller händelsen i våras helt otroligt. Men antingen har man marginalen på sin sida, eller inte. Själv var jag extremt nära att bli ” jordgubbe ” vid just den här tiden förra året vid en incident med traktorvinschen.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Försäkring trädfällning

Avslutat-02  
#557946 Flygande Wire är jätte kul, hinner man inte se eller reagera då är det klippt.

Användarvisningsbild

Re: Försäkring trädfällning

anersimyra  
#557962
vinterrojarn skrev:Flygande Wire är jätte kul, hinner man inte se eller reagera då är det klippt.

Det var en ca 8 meter lång asptopp som jag vinschade med toppenänden före och som fastnade i en hassel, när full dragkraft var uppbyggd i vinschen så vände den runt i 180 grader som ett gigantiskt baseballträ. Turligt nog hade jag gått relativt väl åt sidan så tjockändan enbart snuddade brallorna på vänster knä men tog en centimeter in på vaden på höger ben. Det brände till som satan så jag haltade omkring i ett par timmar innan jag la ner och for hem. Väl hemma bekvämt liggande i fåtöljen så brast ett blodkärl så benet blev blått från foten och ända upp till skrevet. Hade det blivit en fullträff över knäna så hade jag garanterat blivit invalid för livet, och vid en träff från midjan och uppåt så hade jag lika säkert blivit ” jordgubbe ”.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Försäkring trädfällning

bgl  
#558002 Det är inte bara olycksrisken som ska försäkras utan även ansvarsrisken, risken för tredjemansskada.
Vi är tyvärr på väg mot USA-liknande utfall i den delen, ju starkare ekonomi den vållande har ju större riskerar kraven bli. Även om verksamheten i detta fall ligger i bolag måste den delen vägas in i försäkringslösningen. För den som driver enskild firma och genom fastighetsägande är ekonomiskt stark är den frågan mångdubbelt viktig.

Avatar Fallback

Re: Försäkring trädfällning

Avslutat-02  
#558007 Ja vi ska ha, olycksfallsförsäkring, skadeförsäkring, ansvarsförsäkring,avbytarförsäkring, ja snart kommer väl dum i huvudet försäkring,

Med en premie så hög att ingen kan betala,
Men som alla bara måste ha... :d
Sedan när olyckan varit framme,så.får man beskedet att: nä du har orsakat olyckan själv så tyvärr......

😡😡😡😉😉😂😂

Användarvisningsbild

Re: Försäkring trädfällning

anersimyra  
#558037 En traditionell ansvarsförsäkring försäkrar typiskt annans egendom upp till tio miljoner. Å andra sidan är det också viktigt att kunden har sin egendom försäkrad då det i första hand denna försäkring som ska täcka eventuella skador. Beror skadan på haveri på utförarens utrustning som inte rimligen kunnat förutses så är det i första hand egendomens egna försäkring som ska täcka skadan. Den egna ansvarsförsäkringen täcker dock alltid om man själv klantar till det inom rimliga gränser.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Försäkring trädfällning

Avslutat-02  
#558038 vad jag menar med mitt inlägg är att det är alldeles för mycket försäkringar som ska skaffas och betalas....

Användarvisningsbild

Re: Försäkring trädfällning

anersimyra  
#558044
vinterrojarn skrev:vad jag menar med mitt inlägg är att det är alldeles för mycket försäkringar som ska skaffas och betalas....

🤔 själv har jag bara en som täcker ansvar, olycksfall, brand/vattenskada på inventarier, stillestånd, stöld ur förråd och bil. Sen kan man förstås utöka försäkringen att täcka flera kostnader som man eventuellt har kopplat till verksamheten.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Försäkring trädfällning

Avslutat-02  
#558045 När jag hade verksamheten igång som mest tror jag att jag hade ca 10 försäkringar på en gång....

Och när man hade anställda, ja usch det vill jag inte ens tänka på......

Användarvisningsbild

Re: Försäkring trädfällning

anersimyra  
#558096
vinterrojarn skrev:När jag hade verksamheten igång som mest tror jag att jag hade ca 10 försäkringar på en gång....

Och när man hade anställda, ja usch det vill jag inte ens tänka på......

Ja, vad har man..🤔 företagsförsäkring, bilen, fyrhjuling, hydraulvagnen. Sen är det hemförsäkring på två hem och två privatbilar och båt....vafan...det blir ju nio stycken olika.. :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).