Trädfällning (arborist)

Bästa vägen till klättrande fällare

22 inlägg 13541 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

anersimyra  
#532056
Axl skrev:Vad säger försäkringsbolaget om man fäller på ett hus och inte har någon formell utbildning?

En ansvarsförsäkring går främst in och täcker skador som du orsakat av slarv eller underlåtenhet att vidta nödiga säkerhetsåtgärder för ett säkert arbete. Orsakas skadan av t.e.x haveri på din vinsch ska i första hand fastighetens försäkring täcka skadan, om nu inte haveriet berodde bristande underhåll på din utrustning. Det är alltså lika viktigt att kunden har en fastighetsförsäkring. Det är förstås upp till varje bolag att själva kräva vilka kunskaper försäkringstagaren ska ha, vissa bolag försäkrar överhuvudtaget inte företag som sysslar med fällning på tomter, andra ställer inga som helst krav på någon formell utbildning. Jag har själv varit försäkrad i ett flertal olika bolag sen 1989 och har aldrig stött på att någon av de bolagen ställt några utbildningskrav. Och som sagt, det enda lagkrav där vite kan påföras dig är om du arbetar tillsammans med annan med motorsåg oavsett var och saknar behörighet A, eller AB. Sen finns förstås andra situationer där en ensamarbetande egenföretagare faller inom regelverket som reglerar förhållandet mellan arbetsgivare och anställd. Men allt detta hittar du på AV hemsida under föreskrifter för arbete med motorkedjesåg.. :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

anersimyra  
#532057 Och observera att det ALLTID är huvudentreprenörens försäkring som ska gå in och täcka skadan. Hyr du in en annan företagare som ställer till en skada så är det din försäkring som ska täcka skadan. Så gör upp om försäkringsbiten innan du anlitar någon, eller själv blir anlitad av någon med en självrisk i storleksordning av en bananrepublik. Vilken försäkring som i slutänden ska täcka skadan gör förstås bolagen upp om, men vem som står för självrisken får de inblandade företagaren och kunden göra upp om innan.. 👍

Användarvisningsbild

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

anersimyra  
#532059
anersimyra skrev:Och observera att det ALLTID är huvudentreprenörens försäkring som ska gå in och täcka skadan. Hyr du in en annan företagare som ställer till en skada så är det din försäkring som ska täcka skadan. Så gör upp om försäkringsbiten innan du anlitar någon, eller själv blir anlitad av någon med en självrisk i storleksordning av en bananrepubliks stadsbudget.
Vilken försäkring som i slutänden ska täcka skadan gör förstås bolagen upp om, men vem som står för självrisken får de inblandade företagaren och kunden göra upp om innan.. 👍

Användarvisningsbild

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

Huskyman  
#532107 När jag ringde runt till de olika försäkringsbolagen för att teckna en ansvarsförsäkring var det bara Länsförsäkringar som krävde att jag hade utbildning för klättring och fällning.

Användarvisningsbild

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

anersimyra  
#532110
Huskyman skrev:När jag ringde runt till de olika försäkringsbolagen för att teckna en ansvarsförsäkring var det bara Länsförsäkringar som krävde att jag hade utbildning för klättring och fällning.

Specificerade de någon speciell utbildning förutom den vi har genom säker skog..
:???:

Användarvisningsbild

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

Huskyman  
#532115 De frågade vilken utbildning jag hade vilket jag berättade. Inget jag behövde verifiera dock. Men om något skulle inträffa kanske de kräver dokumentation.

Användarvisningsbild

Re: Bästa vägen till klättrande fällare

Frederik  
#561154 https://arboristklattring.se/utbildning-kalender/

De har en kurs med lediga platser i början av maj.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).