Trädfällning (arborist)

Lite funderingar!

8 inlägg 6333 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lite funderingar!

Perol  
#503951 Jag går i tankar om att utbilda mig till arborist. Jag är 30 år och har familj, yrkesval måste därmed vara relativt långsiktigt.

Läste någon statistik om att ca 70 % slutar arbeta heltid redan efter två år. Ligger de något i detta? Ska man ha ren tur gör att hålla sig skadefri eller är detta en överdrift?

Finns de arborist som arbetar med klättring till pensionsålder, eller hur ser en typisk karriär ut för arborister?

Hur pass fysiskt krävande är utbildningen (hvilan), samt yrket i sig?

Tacksam för svar :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lite funderingar!

ohc917  
#504372 Jag går i samma funderingar men har redan problem med armbågarna vilket jag tror att det största skälet till att folk slutar förut att det är lätt att skada sig.

Jag tycker att du ska satsa. Vad jobbar du med idag?

Användarvisningsbild

Re: Lite funderingar!

Perol  
#505004 Ja okej, möjligt att armbågarna får en del belastning ja.
Jag jobbar inom vården idag, men vill göra något nytt. Att arbeta ute och med miljö lockar!
Ja lockande är de, men känner inga arborister och svårt att få en uppfattning om hur krävande yrket är.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite funderingar!

Fredrik Reuter  
#505012 Hej,
Intressant!
Vad är det för skador som skulle göra att så många måste gå ner i arbetstid som just arborist?
Det känns ju som att jobbet som arborist skulle rimma ganska väl med hur våra kroppar är skapade att utföra arbete?

Användarvisningsbild

Re: Lite funderingar!

Perol  
#505018 Jag läste detta i en intervju med en arborist, så har ingen närmare källa till statistiken.
Kanske förhoppningsvis inte alls stämmer :)
Ja arbetet ser ju inte enformigt ut, ingen risk för datanacke iaf :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite funderingar!

JensSkoog  
#505022 Jag skulle väl tänka att det är svårt att jobba som arborist på helår i nordiskt
klimat. Bra om man kombinerar det med något annat. :wink:

Avatar Fallback

Re: Lite funderingar!

Ferguson system  
#505046
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Intressant!
Vad är det för skador som skulle göra att så många måste gå ner i arbetstid som just arborist?
Det känns ju som att jobbet som arborist skulle rimma ganska väl med hur våra kroppar är skapade att utföra arbete?


Det er ganske vanlig med skader og slitasje på skuldre, nakke, håndledd, og knær.
Bruk av beskjæringssaks, stangsag og klatring er det som sliter mest på kroppen.

Användarvisningsbild

Re: Lite funderingar!

Huskyman  
#518309 Jag slutade som arborist som yrke när jag var 54 år. Inte för att det var för tungt eller att kroppen tog skada. Tvärtom har jag aldrig varit i så bra form som då, men jag fick ett erbjudande som jag inte kunde säga nej till, vilket ledde till ett annat jobb.
Riskerna är stora som klättrande arborist men med rätt kunskap och framför allt rätt teknik undviker du belastningsskador.
När du använt dig av DRT ett tag och sedan känner dig mogen för SRT kommer din kropp tacka dig.
Håll dig uppdaterad med vad som gäller. Det har hänt massor runt klättring de senaste åren.
På vintern är det väl ingen höjdare att klättra och en del arborister sysslar då med snöröjning tex. Inget för mig dock. Vintern är en mycket bra period för trädfällning.
Lycka till med ditt yrkesval.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).