Trädfällning (arborist)

Ropepuller +/-

6 inlägg 7411 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ropepuller +/-

hkkv  
#491840 hallå,

Har kollat in Ropepuller från Skogma och undrar om det är en bra lösning med 40 m rep? Brukslast: 30 kN för repet enligt deras hemsida. Har ett vanligt Spakdragblock sedan tidigare och det är lite bök med att vajern är lite kort, samt behöver köpa nytt rep ändå och slippa knyta på kroken. Dock har den mer än dragförmåga än 400 kg. Tycker att det är en bra lösning med repet och kollat lite på youtub om ropepuller, samt repet kan användas utan ropepuller om man skulle vara osäker eller inte kommer högt upp i trädet.
Vad eller hur skulle ni tycka eller göra?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ropepuller +/-

Kung S  
#491957 Hej!
Har haft min i ca 6 mån och är riktigt nöjd.
Den är starkare än vad man tror och i kombination med en fällsax blir den grym! :-BD

Avatar Fallback

Re: Ropepuller +/-

hkkv  
#492089 Tack för ditt svar :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Ropepuller +/-

hkkv  
#494355 Har slagit till på en Ropepuller och väntar på leverans, har några träd på tomten som ska ner…
Samt lite annat också...
Kasttyngd Edelrid, röd, 250 g
Kastlina Edelrid Ø 2.2 mm, längd 50 m
Reprulle Tree Runner 42 kN, Ø 15 mm
Spakdragblock Ropepuller,
Lina 40 m till dragblock till ovan Ropepuller
Karbinhake Large D, CT, 50 kN
Har lita andra saker sedan tidigare, men har nog gått ur datum, Som ”gröngöling” hoppas att det blir bra? Annars blir det att komplettera med mer. Har kollat lite på nätet om Air Powered Tree Access (APTA) och undrar om någon har använt något likande eller byggt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ropepuller +/-

Kung S  
#494358 Hej igen!
Har provat och har många bekanta som också har provat/använt Apta-kanoner men ingen är riktigt nöjd. Själv tycker jag att Big Shot-slangbellan är fortfarande bäst. Bygger du till en avfyrningsmekanism så är det lättare att träffa rätt. \M/

Avatar Fallback

Re: Ropepuller +/-

JanO  
#500830 Hej
Ni som har erfarenhet av ropepuller eller den lite mindre varianten mini bull som skogma också säljer.
Hur fungerar den på vintern? Minusgrader och snö på lina eller kilskivan? Glider bara linan eller har
det ingen betydelse?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).