Trädfällning (arborist)

Röta vid precisionsfällning

10 inlägg 10653 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röta vid precisionsfällning

Kristian84  
#478242 Detta kanske varit uppe tidigare, men hur bör man utföra en precisionsfällning när man vid riktskäret ser att stora delar av brytmånen kommer va rutten?
Tjockare brytmån?
Lina/vajer för att säkerställa riktning?
Fällriktare typ puscher

Hur gör ni och vad använder ni till er hjälp?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röta vid precisionsfällning

anersimyra  
#478259 Kolla om trädet är friskt högre upp på stammen och lägg i så fall skären där. Fäst vid behov säkringslinor högt upp på stammen, en puscher är ett dåligt redskap för trädsäkring.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Röta vid precisionsfällning

Peteflamingstar  
#478272 Jag tycker du kan göra i princip som vanligt, möjligen något tjockare brytmån än om det inte varit röta. Oftast är yttre delen av stammen orötad, och det är i ytterkant brytmånen är starkast. Är trädet grovt så använd kilar, pusher funkar bäst på klenare träd. Är det motlut bör du nog säkra med lina/vajer också. Bifogar en bild på en grov och jätterutten gran jag fällde för nåt år sen, som tur var lutade den i fällriktningen... :-bd

Bild

Avatar Fallback

Re: Röta vid precisionsfällning

Tretoppen  
#478289 Sier meg enig med begge de to forrige posterene.
Normalt legger jeg inn en tykkere brytekant. Dette sammen med felleskår som ikke går så langt inn som vanlig, vil ofte være tilstrekkelig.
Så lenge ytterveden er frisk, skal det gå greit. Er derimot hele treet tørt, har du et annet og større problem.

Denne var oppspist av maur, men ytterkanten var fortsatt fin. Her sto kun stammen igjen, hadde greinene vært på hadde jeg lagt inn dobbelt brytekant av det du ser her.
1508956318_11169646_681280822001352_3719453934036492312_o.jpg

Användarvisningsbild

Re: Röta vid precisionsfällning

anersimyra  
#478319 En liten brasklapp dock. Var mycket försiktig vid användning av kil vid omfattande röta, jag lyfte själv loss en grov hårt torrötad 27+ meters gran från stubben vid fällning med kil. I det fallet hade en högt anbringad lina fått trädet i rätt riktning i stället för nittio grader fel.. :shock:

Avatar Fallback

Röta vid precisionsfällning

Kristian84  
#478347 Fällde en björk som va rutten med en ytterkant som va frisk. Trotts detta tryckte björken ihop brytmånen när kapet nästan va klart, och björken satte sig på stubben med en fastkilad såg som följd. Nu hade vi spännt upp ett rep i björken som gjorde att den inte orkade dra åt fel håll. Men lite ont i magen får man i samma sekund som man inser att trädet är helt av och de står kvar på stubben.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röta vid precisionsfällning

JensSkoog  
#478352
Kristian84 skrev:Fällde en björk som va rutten med en ytterkant som va frisk. Trotts detta tryckte björken ihop brytmånen när kapet nästan va klart, och björken satte sig på stubben med en fastkilad såg som följd. Nu hade vi spännt upp ett rep i björken som gjorde att den inte orkade dra åt fel håll. Men lite ont i magen får man i samma sekund som man inser att trädet är helt av och de står kvar på stubben.

Det hördes inte särskild trevligt ut, @Kristian84 :-o

Om jag misstänker att det finns röte i träd som står svårt till, borrar jag in och kollar efter innan jag sågar. Om det finns röte säkrar jag alltid med rep och spakblock i fallriktningen. Senn säkrar jag ofta rakt över där jag kapar åt andra hollet, så trädet inte ska gå av stubben och falla fel väg(tippa runt), isär om det lutar fel väg. Till det använder jag ett par två tons spännband som jag drar till ett annat träd eller dylikt och stramar upp.

Bättre att fakturera en halvtimma extra, än att berätta för en stugägare att jag
tyvärr har slått hol på taket och dragit ner elsträcket :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Röta vid precisionsfällning

Kristian84  
#478373
JensSkoog skrev:
Kristian84 skrev:Fällde en björk som va rutten med en ytterkant som va frisk. Trotts detta tryckte björken ihop brytmånen när kapet nästan va klart, och björken satte sig på stubben med en fastkilad såg som följd. Nu hade vi spännt upp ett rep i björken som gjorde att den inte orkade dra åt fel håll. Men lite ont i magen får man i samma sekund som man inser att trädet är helt av och de står kvar på stubben.

Det hördes inte särskild trevligt ut, Kristian84 :-o

Om jag misstänker att det finns röte i träd som står svårt till, borrar jag in och kollar efter innan jag sågar. Om det finns röte säkrar jag alltid med rep och spakblock i fallriktningen. Senn säkrar jag ofta rakt över där jag kapar åt andra hollet, så trädet inte ska gå av stubben och falla fel väg(tippa runt), isär om det lutar fel väg. Till det använder jag ett par två tons spännband som jag drar till ett annat träd eller dylikt och stramar upp.

Bättre att fakturera en halvtimma extra, än att berätta för en stugägare att jag
tyvärr har slått hol på taket och dragit ner elsträcket :mrgreen:

Det är sant. Vid tillfället med björken fanns inga träd att binda i. Men björken gick skapligt rätt. Hade några meter till godo, men man kan ju aldrig va säker när de är röta i träden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röta vid precisionsfällning

Tommys Trädfällning  
#488548 Jag gör alltid ett grundare riktskär, om det är röta i mitten. Blir då mer ”friskt” trä i brytmånen.
Är rötan i stubben vid marken, flyttar jag upp skären några dm.

Avatar Fallback

Re: Röta vid precisionsfällning

rikard_e  
#488557 Ja som ovanstående skriver.

Ytligt riktskär om rötan är i centrum av veden.
Undvika att använda kil, brytjärn och trädknuffare som belastar brytmånen.
Använd vinsch så högt upp man kan komma, helst 5-8 meter upp.
Om går, låta träden falla åt den mest naturliga riktningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).