Trädfällning (arborist)

Sprucket träd

21 inlägg 21454 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sprucket träd

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457105 Snälla mät hur stor del som lutar året ert hus så har du möjligheten att få en träff i sämsta möjlighet. Är omkretsen 180 cm så bör 120 cm vara mot ert hus för att vara utan risk. Här bedömer jag att vad jag ser är vid ett träd som är 100 cm är det 60 cm mot ert hus är risken nästan noll motsatt är stor! Men skulle det ge en skada?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sprucket träd

Lilian.S  
#457136
Tåndemåla skrev:Snälla mät hur stor del som lutar året ert hus så har du möjligheten att få en träff i sämsta möjlighet. Är omkretsen 180 cm så bör 120 cm vara mot ert hus för att vara utan risk. Här bedömer jag att vad jag ser är vid ett träd som är 100 cm är det 60 cm mot ert hus är risken nästan noll motsatt är stor! Men skulle det ge en skada?

Har nu varit ute och mätt omkretsen total omkrets är 2,7 meter 1 meter från backen och mäter man vid sprickbildningen där så är 0,9 meter mot oss och 1,8 meter bortifrån oss. mäter man högre upp nästan där sprickan börjar är diametern 2 meter och sprickan är då i mitten dvs 1 meter på båda sidor om sprickan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sprucket träd

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457137 Då finns risken åt ert hus så jaga på de är mitt tips. Det ska bli blåsigt på onsdag. De får tänka om. Sedan är inte en lövad topp något som förstör ett hus som står 20 m bort men kanske om det är 10 m.

Användarvisningsbild

Re: Sprucket träd

Ängagärdet  
#457158 om den står i tomtgränsen är det väl bara att beställa en aborist alt. kranbil med gripsåg å ta ner eländet. det ligger ju i ditt intresse alena.

Användarvisningsbild

Re: Sprucket träd

MartinH  
#461039 Hur har det gått? Är trädet nere nu och hur?
Mänsklig kraft får jag hoppas.

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Sprucket träd

Lilian.S  
#461675 Dom kom och tog ner trädet för en vecka sedan, tog ner det gren för gren och till sist stammen som sprack i tre delar när den föll men stammen var inte ihålig i mitten som vi var rädda för men den var full med gråsuggor :grin: så nu sover vi gott om natten igen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).