Trädfällning (arborist)

Hjälp med lag text inom sektionsfällning

4 inlägg 12383 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp med lag text inom sektionsfällning

Kristian84  
#456224 Försöker förstå texten i AFS 2012:1. Om någon vänlig själ som är kunnig på att läsa såna texter ville egna nån minut till detta.
I början föreskrifterna 3 paragraf så står det om till vem som texten riktar sig till.
I den paragrafen står:
Arbetsgivare som utför arbete för egen räkning och den som ensam eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig verksamhet utan anställd undantas från bestämmelserna i: 1. 5–7 §§, I paragraf 5 står följande:
5 § Arbetsförhållandena ska undersökas och riskerna bedömas i verksam- het där en motorkedjesåg eller en röjsåg ska användas. Vid riskbedömning ska följande uppmärksammas särskilt: 1. arbetstagarnas praktiska och teoretiska kunskaper.
Och till sist så står det i paragraf 6.1
Trädarbete med motorkedjesåg genom klättring får endast utföras av den som genomgått utbildning i klättringsteknik samt utbildning för arbete med motorkedjesåg genom klättring. Den som utför trädarbete med motorked- jesåg genom klättring ska dessutom ha kännedom om de risker som arbete med motorkedjesåg genom klättring innebär.

Frågan: får jag som har enskild firma utan anställda, med försäkring med motorsågskörkort A.B åka till en privat person och sektionsfälla dennes björk?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med lag text inom sektionsfällning

anersimyra  
#456229 Har du anställd personal ska dessa ha den utbildning som nämns i föreskrifterna, hur den utbildningen ska skaffas, eller dokumenteras framgår inte av texten du länkat till? Men alla anställda inom alla branscher ska vara väl förtrogna med arbetsuppgifter, och maskiner som används i verksamheten. Vad AMV kräver av alla yrkesverksamma som inte arbetar på egen fastighet med familjemedlem ( ska vara mantalsskriven på samma fastighet/ adress är minst klass AB.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med lag text inom sektionsfällning

anersimyra  
#456230 Du får klätterfälla björken även om du har hundra anställda. Även den anställda får klätterfälla björken, förutsatt att denna har minst klass AB, och är väl förtrogen med arbetsuppgiften. Arbetsmiljölagen kräver att den anställde alltid ska ha rätt utbildning / kunskap angående sina arbetsuppgifter, och det gäller alla, inom samtliga branscher.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med lag text inom sektionsfällning

Kristian84  
#456239 Låter ju kanoners:-) Va i kontakt med lite olika försäkrings bolag idag, efter att ja talat om att trygg hansa försäkrar mig så ville alla bolag oxå försäkra mig trots att dom nekat tidigare.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).