Trädfällning (arborist)

RUT-avdrag

5 inlägg 3796 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

RUT-avdrag

Nonkan  
#362568 Tjenare

Undrar lite över hur ni som jobbar i branschen ser på regeringens förslag för ändrade RUT-regler.

Idag kan man ju dra av för icke kvalificerat trädgårdsarbete, typ gräsklippning och häckklippning. Förslaget är ju att även beskärning och borttagning av träd ska omfattas av RUT-regler.

Ett av skälen anges ju vara för att de som idag står utanför arbetsmarknaden lättare ska komma in, och att det behövs mer okvalificerade jobb.

Jag tycker det känns lite som att man dumförklarar de som jobbar med beskärning och fällning av träd, lite som att det är jobb som inte behöver någon utbildning eller erfarenhet.

Det förslaget ger är ju lägre priser mot konsument, men jag tror det kommer leda till ganska många lycksökare som ger sig in i en bransch som redan idag har problem med många okvalificerade som håller på och ska fälla träd i utsatta lägen utan att ha en aning om vad som kan gå snett.

Några tankar kring detta?

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter ... 954633.ece



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag

anersimyra  
#362571 Ett ogenomtänkt förslag från politiker som inte lever i verkligheten. Dock tror jag inte det blir några större förändringar, vi företagare har ju redan i dag möjlighet att skaffa subventionerad arbetskraft via fas 3. Jag har sett företag som i sin marknadsföring kallar dessa " rissläpare " för t.e.x : arborist under utbildning.. :shock:

Avatar Fallback

Re: RUT-avdrag

utgård  
#362579 Vad menas med beskärning och bortagande av buskar ? Är det lika med ungskogsröjning ? Vad tror ni.

Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag

Kse  
#362581
utgård skrev:Vad menas med beskärning och bortagande av buskar ? Är det lika med ungskogsröjning ? Vad tror ni.

Utan att ha den minst aning kan jag med 100% säkerhet säga att så inte är fallet.

Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag

anersimyra  
#362598 Politiker tror att arborist / trädfällningsyrket är enkelt och till stor del går ut på att " klippa buskar och släpa ris." En vanlig föreställning hos gemene man och politiker är att skogsmark behöver " städas," alltså något som nyanlända flyktingar kan syssla med.. :shock:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).