Trädfällning (arborist)

Köper ni begagnad arborist/klätterutrustning?

9 inlägg 7762 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köper ni begagnad arborist/klätterutrustning?

Mirakel  
#348584 Hej alla skogsnördar!
Jag har fastnat för trädklättring och har utövat det ett litet tag nu. Har klättrat i berg i många år och har kommit därifrån in på trädklättring. Vill lära mig mer kring trädklättring och allt som hör till och behöver då lite utrustning för att det ska bli lite enklare och skönare.

Är ute efter lite arboristutrustning såsom sele, kastset (lina, tyngd, behållare), The Tree Climber's Companion, jumarhandtag, fotrepsklämma, m.m.

Hur ställer ni er till att köpa utrustning begagnat? Jag vet hur det är med rep och slingor att det är känsligt och inget en bör köpa begagnat. Men hur är det med t ex sele? Den har ju delar som åldras och slits...
Däremot utrustning som inte åldras såsom karbiner, repblock, bromsar borde inte vara något problem att köpa begagnat.

Om ni har nått av detta som är i gott skick och som bara samlar damm hemma, hör av dig isf här eller till ekopontus@gmail.com



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köper ni begagnad arborist/klätterutrustning?

bjed0001  
#348610 Håller inte på med trädklättring men väl klippklättring, alpint och is. Generellt skulle inte jag köpa "textiler" av någon som jag inte känner, om jag känner dom väl nog att kunna klättra med dem så är det lungt. Järnskort som karbiner, bromsar etc. är inga problem så länge de inte har några synbara skador. Men som jag förstår så varierar det lite mellan olika klättrare hur bekväm man känner sig i hänga i begagnade grejjer...

Användarvisningsbild

Re: Köper ni begagnad arborist/klätterutrustning?

Mirakel  
#348623 Nämen precis, det är det jag också har lärt mig inom klippklättringen men va lite nyfiken på hur arborister tänker kring det. Om det är nån man känner så går det ju att lita på personen men annars så vet en ju inte och då kanske man inte ska chansa då det gäller textilier....

   TS
Avatar Fallback

Re: Köper ni begagnad arborist/klätterutrustning?

Tretoppen  
#349611 Jeg har aldri kjøpt noe brukt utstyr, men det beror på at jeg ikke har funnet noe som har vært til salgs.
Jeg er svært nøye med det utstyret som sikrer meg selv, slik som livline/topptau, prusik, karabinere og midjestropp/fliplines. Dette ville aldri kjøpt brukt.
Klatresele (selv om den sikrer meg) kunne jeg kjøpt brukt, men ville vært svært nøye med inspeksjon av sømmer etc.
Stegjern/spikes og alt av utstyr til nedfiring/rigging kunne jeg gjerne kjøpt brukt.

Användarvisningsbild

Re: Köper ni begagnad arborist/klätterutrustning?

Huskyman  
#349792 En begagnad såg kan jag tänka mig, men att köpa utrustning som gäller din säkerhet och där ditt liv hänger på vilket skick sakerna är i, skulle jag tveka att köpa begagnat. Rep och sele finns för vettiga priser. Köp nytt.
Når jag hänger i trädtopparna är det mycket som kan gå fel, och då känns det tryggt att veta att utrustningen är ok och utan brister.

Avatar Fallback

Re: Köper ni begagnad arborist/klätterutrustning?

bjed0001  
#349872 Då är ju frågan, hur vet du att din utrustningen är ok? För du köper väl inte nytt inför varje klättring?
Du måste ju besikta din egen utrustning kontinuerligt för att veta att den är ok. När det gäller kabiner, bromsar och dyl så duger en okulärbesiktning men när det gäller textilier, tex klätterrep och slingor så måste jag också veta hur utrustningen har används då ålder, UV-strålning, kemikalier osv kan påverka hållfastheten avsevärt utan att lämna tydliga visuella spår.

Så varför skulle det innebära en säkerhetsrisk att köpa tex begagnade kabiner?

Användarvisningsbild

Re: Köper ni begagnad arborist/klätterutrustning?

Huskyman  
#349903 Jag pratade om sele och rep i mitt inlägg.
Hårdvara är en annan sak, även jag inte förstår varför man skulle köpa begagnade karbiner när de inte kostar så mycket?
Men det är min åsikt, och mitt liv jag själv tar ansvar för. Vill inte se eller höra att folk skadar sig bara för att spara in några kronor på utrustning.

Avatar Fallback

Re: Köper ni begagnad arborist/klätterutrustning?

Martve  
#350143
bjed0001 skrev:Då är ju frågan, hur vet du att din utrustningen är ok? För du köper väl inte nytt inför varje klättring?
Du måste ju besikta din egen utrustning kontinuerligt för att veta att den är ok. När det gäller kabiner, bromsar och dyl så duger en okulärbesiktning men när det gäller textilier, tex klätterrep och slingor så måste jag också veta hur utrustningen har används då ålder, UV-strålning, kemikalier osv kan påverka hållfastheten avsevärt utan att lämna tydliga visuella spår.

Så varför skulle det innebära en säkerhetsrisk att köpa tex begagnade kabiner?


Med din egen utrustning vet du ju vad som har hänt med. Ett ryck i sele eller linan, tappat träddelar på det. Trampat så det kommer in smutts och så vidare.
Så vet man att sin egen utrustning är okej och då inte behöver köpa nytt varje gång. Sådant vet man inte när man köper begagnat.

Avatar Fallback

Re: Köper ni begagnad arborist/klätterutrustning?

Tretoppen  
#350173 Som Martve skriver, så kjenner du historien til utstyret du selv bruker. Selv bytter jeg også karabinerene som sikrer meg med jevne mellomrom, annenhvert år. Det koster lite, og de gamle brukes til rigging/nedfiring.
Selv om en karabiner ser bra ut, stoler jeg ikke på en brukt jeg ikke kjenner historien til. Den kan vært brukt til rigging og vært utsatt for store belastninger uten at jeg oppdager det.
En klatresele kan ikke brukes til andre ting enn nettopp klatring, og jeg mener en grundig inspeksjon vil avdekke defekter. Selv om jeg kjenner historien til mitt eget utstyr, utfører jeg selvfølgelig grundig inspeksjon periodisk.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).