Trädfällning (arborist)

Hjälm med klar visir - funkar det?

32 inlägg 24333 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälm med klar visir - funkar det?

Rivaren  
#414424
Huskyman skrev:Arboristhjälmar är inte godkända för jobb på marken. Det omvända gäller för huggarhjälm vid klättring, om det nu är någon tok som har det på sig det i trädet....
Men jag måste väl erkänna att jag använder arboristhjälm på marken ibland...

Varför är det så? Att huggarhjälmen inte är godkänd för att klänga runt i träden med begriper nog vem som helst, men varför arboristhjälmarna inte är godkända på marken är en större gåta.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hjälm med klar visir - funkar det?

Ferguson system  
#414435
Rivaren skrev:
Huskyman skrev:Arboristhjälmar är inte godkända för jobb på marken. Det omvända gäller för huggarhjälm vid klättring, om det nu är någon tok som har det på sig det i trädet....
Men jag måste väl erkänna att jag använder arboristhjälm på marken ibland...

Varför är det så? Att huggarhjälmen inte är godkänd för att klänga runt i träden med begriper nog vem som helst, men varför arboristhjälmarna inte är godkända på marken är en större gåta.


Nye klatrehjelmer/arboristhjelmer er som regel godkjent for begge deler, da det stilles høyere krav til de enn det gjør til vanlige skogshjelmer. (Eks. Kask super plasma).

Hjelmene som ble brukt mye før og til dels enda, beregnet på fjellklatring/fritid bør ikke brukes til arbeid på bakken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).