Trädfällning (arborist)

Utrota asp

79 inlägg 115556 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Utrota asp

RTH  
#297097 Hej

Har en del stora aspar i åkerkanterna som jag tänkte fälla i vinter. Nu skulle jag ju vilja klara mig utan en massa rotskott. Vid en tidigare åkerkantsklippning fick jag problem med rotskott tom 15m in i åkern.

Är det glyfosat på stubben som gäller eller finns det andra knep?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Utrota asp

morco  
#297099 Rigbarka och vänta 2 år sägs funka väldigt bra men du kanske inte vill vänta eller ha färskt timmer?

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

Seb macahan  
#297101 Jag har provat o ringbarka 50cm-1m i bröshöjd, ibland har det funkat, nu sist så självläkte dom o klarade sig ändå. Den överlevnaden skulle man vilja haft på granarna. Koppar spik ska fungera enl. vissa.
Annars är ju roundup på/i stubben effektivt för den som vill pyssla med gifter.

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

jannee  
#297106 Roundup, använder roundup både på al, asp och björkstubbar. Måste behandlas direkt vid avverkningen - väntar du en vecka = försent.
Nackdel är att kvarstående lövträd av samma sort också kan påverkas =dö.
Fördel med roundup är att den INTE påverkar någon annan gröda - än just den du behandlat.
Vissa förståsigpåare menar att diskmedel blandat med glykol ska ha samma verkan - dock inte själv provat, andra föreslår salt.

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

RTH  
#297113 Tack för alla svar

Fungerar Roundupen också utanför växtperioden? Typ att glyfosaten komer ner i stam/rötter också på höst och vinter ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

Seb macahan  
#297114 Jag har "provat" salt (glömde täcka en hög med grusningssand m salt i) det var inte många träd som klarade det runt om. Dock tror jag det behövs rätt stora mängder.

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297115 Funkade för mig när jag dödade balsampoppel på hösten. Men det var plusgrader fortfarande.

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

anersimyra  
#297116
RTH skrev:Tack för alla svar

Fungerar Roundupen också utanför växtperioden? Typ att glyfosaten komer ner i stam/rötter också på höst och vinter ?
Stubben ska vara " aktiv " för att det ska fungera, slå alltså genast efter fällning i eccopluggen. Det är även viktigt hur du sätter pluggen, det finns angivet på påsen. Ringbarkning av stora Aspar kan innebära att det tar upp till 3-4 år innan de dör.. :surp: det trots noggrann ringbarkning, blir det minsta av innerbarken kvar läker det blixtsnabbt och trädet överlever.. :shock:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

jannee  
#297118 Jag har blandat Glykol 20% Roundup 10% + vatten 70% i en sprayflaska, duschar bara stubben lite lätt efter fällningen. Varit ned till 15 minus, fungerat perfekt.
Glykolen har jag i för att inte duschmunstycket ska frysa ihop.

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

anersimyra  
#297120
jannee skrev:Jag har blandat Glykol 20% Roundup 10% + vatten 70% i en sprayflaska, duschar bara stubben lite lätt efter fällningen. Varit ned till 15 minus, fungerat perfekt.
Glykolen har jag i för att inte duschmunstycket ska frysa ihop.
Det låter ju betydligt smidigare än att hålla på med pluggning.. :surp: Ett problem för gemene man kan kanske vara att komma över tillräckligt potent roundup.. :?:

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

axwell  
#297121
RTH skrev:Fungerar Roundupen också utanför växtperioden? Typ att glyfosaten komer ner i stam/rötter också på höst och vinter ?


Nej inte för sent på hösten och inte alls på vintern, bästa tiden tror jag är strax före det att löven antar höstfärgerna.
Borde vara ännu effektivare att även förbehandla under sensommaren med borrhål i det rotstående trädets markplan och det medel jag rekommenderar nedan.

Skulle nog hellre rekommendera kopparsulfat, ett mjöl som du löser i tex. vatten eller målarfärg i andra sammanhang.

Finns i färghandel även i småburkar på några hektogram, borde räcka till åtskilliga aspar.

Googla på "bekämpa asp".

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

anersimyra  
#297123 Kopparsulfaten är på grund av sin stora giftighet förbjuden i båtbottenfärg, hur giftet sprids på " landbacken " har jag ingen aning om, men man ska nog vara försiktig med " hemmasnickrade tinkturer.".... :surp: :surp: :smile:

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

tallen100  
#297127
anersimyra skrev: Ringbarkning av stora Aspar kan innebära att det tar upp till 3-4 år innan de dör.. :surp: det trots noggrann ringbarkning, blir det minsta av innerbarken kvar läker det blixtsnabbt och trädet överlever.. :shock:
Mvh Anders.


Efter ringbarkningen brukar jag ta sågen å såga runt stammen på ett par ställen, bara någon mm djupt räcker.

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

Homo abies  
#297129 Roundup är också i högsta grad diskutabelt , när det kom på 80talet skulle det ALDRIG kunna komma i grundvattnet nu finns det på många håll.. verkanssättet i original är att det skall tas upp av löv/ blad transporteras till rötterna med nedåtgående näringsström och hämma rotfunktionen. Förutsättning för god effekt är alltså bra tillväxt/omsättning i växten. (=Vinterbehandling..-Njae...) Några ovan har dåliga erf av även kraftig ringbarkning så även jag, men i kombination med saltbehandling av det barkade området för att störa näringstransporten nedåt bör det funka betydligt bättre ..?

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

jannee  
#297133 Trädrötterna SUGER hela vintern tills saven återigen börjar komma, går dock inte med att vänta någon dag för då har porerna redan stängts. Som jag tidigare skrivit fungerar detta helt perfekt även vintertid.
PROVA om du inte tror på mig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).