Trädfällning (arborist)

Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

22 inlägg 17122 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

Tretoppen  
#293792 Startet på seksjonsfelling av en meget stor gran i går, og skal etter planen ta resten av denne på torsdag.
Stammen er ca 120 cm i diameter i bunn, og det kommer til å stå igjen ca 10 meter når jeg skal legge ned resten. Stammen er rett og balansert.

Stammen velter lettere jo lenger inn jeg skjærer felleskåret, men er det dumt å gå så langt inn som 50%?

Jeg har ikke tilgang på vinsj, så jeg må klare meg med kiler og tau festet i toppen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

Ferguson system  
#293827 Hei, det der var en solid tass. En god regel er at felleskåret bør være 1/3 av tykkelsen på stammen. Med kiler og tau bør det gå fint å få den ned. Et lite tips er å lage løkker på topptauet å bruke 2 sett med lastebil spendbånd som strammes annenhver gang.

Avatar Fallback

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

Jim_the_one  
#293829 Redigt träd du hittat där :-)

Lättare att slå i kilar ju mindre riktskär man har.

Jag hade gjort som vanligt. Å efter tryck i några kilar borde det inte vara några problem att dra omkull trädet.
Spänner du upp linan ordentligt med tex spännband så krävs det rätt lite kraft om man drar linan i sidled.

Användarvisningsbild

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

Peteflamingstar  
#293837 Fällde en gran igår som inte var lika grov som din, kanske 80-90 cm, men med litet bakåtlut. Hade bara kilar som hjälp men efter fem stycken (varav fyra stycken ovanpå varandra två o två) så gick den omkull. Gör riktskäret ca 1/3 in eller mindre, så borde det gå med kilar om du inte har något annat hjälpmedel. Lycka till!

Bild

Användarvisningsbild

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

JensSkoog  
#293887 Om du har et tau festa i toppen og strammer det til et annet tre eller stubbe i fallretningen, så kan du sette på en "hanefot". Det er et tau som går nitti grader på hovedtauet på midten av dette. Når du har saga, drar du i hanefoten og gjennom den øker du drakraften i hovedtauet enormt. Brukte metoden mye før jeg fikk meg jekketalje. Veldig effektivt.

Avatar Fallback

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

Tretoppen  
#293894 Takk for mange bra svar!
Det med "hanefot" har jeg forsåvidt brukt tidligere ved at jeg har tråkket på tauet etter å ha spent det opp. Men fester man tau kan man jo stramme opp dette igjen med taljer og DA er det nok ikke mange trær som klarer å stå imot 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

JensSkoog  
#293940 Tryggere med hanefot, siden en kan stå et stykke til sides og dra. Brukte det seinest i dag på ei rufsegran. Stramma først passelig med jekketalja og så la kompisen min drag på hanefoten mens jeg slo banka kiler.

Avatar Fallback

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

Tretoppen  
#294728 Glemte å oppdatere dere på denne.
Men nå ligger den i bakken; hadde bare 20" sverd, så jeg kappet av litt på hver side, samt gjorde et innstikk i felleskåret for å komme helt gjennom.
Med doble kiler, tau i toppen som jeg strammet godt og siden brukte "hanefot"-prinsipppet (kun ved å dra med håndkraft), kom stammen kontrollert ned.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

JensSkoog  
#294783 Bra jobba! Dundrer godt i bakken når en feller sånne reinplukka "kosteskaft" :lol:

Avatar Fallback

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

Tretoppen  
#294830 Ja, det skal jeg love! En av naboene som ikke hadde fått med seg hva som var i ferd med å skje, kom springende ut og trodde det var sprengningsarbeider i nærheten siden hele huset hadde ristet :lol:
Herlig følelse når de detter og alt går etter planen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

Tretoppen  
#296370 For de interesserte: Her er flere bilder fra jobben med å få denne kjempen i bakken: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.583990545063714.1073741835.274737775988994&type=1

   TS
Avatar Fallback

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

Tobbenil  
#296672 Bra jobbat! Riktigt monster till gran det där. :shock:
Det blev ingen video av denna? Gillar annars dina filmer! :grin:


Det jag fått lära mig är att ju grundare riktskär du gör desto mer kraft får exempelvis en fällkil.
Till en viss gräns förstås, man kan ju inte ha för grunt riktskär heller!

Avatar Fallback

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

Tretoppen  
#296817 Nei, desverre ingen film fra denne grana. Jeg satte opp kameraet for å lage en time-lapse, men det var fukt i kamerahuset og da ble det dugg på linsen. Så etter 1 time var alt bare grått... :lol:

Hyggelig at du liker de andre filmene mine; det kommer helt sikkert fler!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

jannee  
#296820 Ursäkta min okunskap men är det röta eller ser kärnan ut så på en sitkagran? :oops:

Avatar Fallback

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

Tretoppen  
#296824 Ja, kjernen på sitkagranen er rødbrun.
Grana var helt frisk og fin hele veien, men den tok veldig mye sol og plass i hagen. Eieren var stålende fornøyd da den var borte, for da var det plass til en liten fotballbane i hagen! :lol:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).