Peteflamingstar skrev:Fäller du längs järnvägar tror jag ESA räcker i kombination med ABC-körkort för motorsåg. Trafikverket har tidigare internutbildat manuellfällare för vinschning, men nu är det ersatt med C-nivån. Det är bara om du vistas i spårområdet som du måste ha BASÄVISTA (tror jag det förkortas), eller ha SOS-ledarkompetens (då får du vistas ensam i spårområdet). Kan säkert ha ändrats i och för sig, är fyra-fem år sedan jag sist arbetade längs järnväg.
Huskyman skrev:Intressant.... jag håller på att ta ner drygt 30 stora pilträn på en tomt som gränsar till järnväg med högspänningsledningar norr om Sthlm. Har tagit ner det mesta men drar mig för att fälla de som lutar mot banvallen då det finns risk för att något kan gå fel.
Känns som det är läge att avvakta här och kontakta någon lämplig person på banverket.
Någon som har någon erferenhet av detta?
Hej!
Ser att det är ett tag sen ni skrev här, men håller på o plöjer igenom forumet, och hittade denna tråd så passar på att skriva lite ändå
Jag jobbade med ett trädsäkringsprojekt vid järnväg för några år sen, då fick jag gå BASÄSKYDD (SoS-Ledare), har för mig att BASÄVISTA ingår i den om jag inte kommer ihåg fel (vistas nära järnväg).
Då var det mest skördare som jobbade, och jag övervakade jobbet. Det jag gjorde var att ringa till driftcentralen och säga var vi jobbade (kilometersträcka, står på vita skyltar längs hela järnvägen).
Tåg passerade hela tiden medan skördaren jobbade, så antar att de litade på oss..
Däremot så skulle vi avbryta arbetet vid över 10 m/s vind, samt att jag hade ett verktyg som används för att kortsluta spårledningen så att stoppsignal ges vid ev olycka.
Det förekom även manuell fällning samt klättring, är dock osäker på vad som gällde där.
Hittade lite här:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/38462/BVF_1921.pdf11.2 Trädröjning vid kontaktledningsanläggningar
För trädröjning vid kontaktledningsanläggningar gäller de regler som finns i ESA Röjning i
ledningsgata – skog (ESA-RÖJ:06) med följande undantag och tillägg:
• Den inledande elsäkerhetsplaneringen ska utföras enligt kapitel 5 i denna föreskrift.
• ESA-Entreprenör ska inte tillämpas vid uppdrag som gäller trädröjning.
• Närområde och riskområde gäller enligt kapitel 5 i denna föreskrift.
• Om arbetsmaskiner används gäller reglerna i kapitel 10 i denna föreskrift
Utbldningar:
http://www.jarnvagsskolan.se/sv/op/Visa ... TA&OP=BA24http://www.jarnvagsskolan.se/sv/op/Visa ... DD&OP=BA24edit:
Var inte väldigt specifikt kring frågan om manuell huggning nära järnväg kanske.. Men det är väldigt mycket regler och avstånd hit o dit när man är kring järnväg, så det bästa är väl att ringa och prata med trafikverket antar jag.