Trädfällning (arborist)

Stegjärn?

15 inlägg 28739 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stegjärn?

gute  
#21041 Hej på er!
Vet någon här var man kan beställa stegjärn?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Wilhelm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21051 www.skogma.se

Avatar Fallback
gute  
#21072 skogma.se vet jag har stegjärn men det är också enda stället jag har hittat,vet ni fler företag som säljer sådana?

   TS
Avatar Fallback
Pjatte  
#21075 SÅMA i Uppsala vet jag som säljer ett sådant, kallat trampjärn, finns även på www.husqvarna.se

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21187 Menar du stegjärn för att klättra i träd, Typ Klein, Buckhams, spikes stolpskor, arborist klättrings järn ,Gaffa Spikes, fot järn.
http://cgi.ebay.com/Klein-Lineman-Arbor ... dZViewItem

Eller menar du ett trambjärn som man har när man fäller träd?

Köpte mina på ebay, fick betala ca 600 kr med frakt och allt. klart rekommenderat då USA /Canada har detta på sin marknad.

"Svenskar åker skylift, Tyskar reser steg, Amerikanare använder fotjärn, tacka fan för att man är Finne och kan klättra ändå" Citat från en god vän.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#21242 dom här http://www.carlsonerna.se/ har haft förut vet jag, skogma har som sagt, men det finns än bara dom i katalogen, i Danska och Tyska katalogen finns det mer att välja på och det som finns i dom katalogerna kan Svenska skogma ta hem !!

Avatar Fallback
gute  
#21284 Jag menar sådana klätterjärn som man fäster under skon och sen mot smalbenet för att kunna klättra upp för trädstammar.

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#21288 I danska katalogen har dom Bashlin, Gecko och några andra tillverkare det har även kommit fler i den Svenska katalogen men dom verkar fulldyra allihopa ,,,,,,

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21341
swe#kipp skrev:I danska katalogen har dom Bashlin, Gecko och några andra tillverkare det har även kommit fler i den Svenska katalogen men dom verkar fulldyra allihopa ,,,,,,


Då behöver du även ett bäte och fångrem.

Rekommenderar att du köper en arborist sele som har sido fästen.
Stegjärn rekommenderar jag Bashlin som kipp ovan. Sliter du ut de då skall man inte klättra i träd.
Mina är vassa fortfarande, och skydden för vaden är hur gott som helst att ha på sig. Lika bra att satsa på kvalitet från början, men jag rekommenderar att du köer det från USA via e.bay det gör ca 3000 kr.

Jag har även byggt ett par stegjärn själv. Kan du svetsa och lite smide så gör man de ganska så enkelt själv. Gäller bara att köpa padsen, de som skyddar vaden, och de är hyfsat billiga.

Avatar Fallback
Mr Jonsered  
#22012 Jag köpte mina från Linjedon i sthlm, snabb och bra leverans.
Är man privatperson och vill handla så kan dom skicka mot postförskott.
/ Ubbe

Avatar Fallback

Stegjärn säljes!

TreeSwede  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22059 Hej, jag har lite trädklättrargrejer att sälja om du eller ngn annan är intresserad, bl.a. stegjärn Bashlin eller Klein( de som Linjedon säljer för drygt 5000 kr), selar, livlina och säkerhetsstroppar. Kan t.om. sälja en Husqvarna 338xpt om det känns som något som skulle passa till detta kit.

Avatar Fallback

STOLPSKOR

Skogsbettan  
#219529 Finns det någon där ute som kan hyra ut sina stolpskor till mig? Behöver ta ner två stora granar i sommarstugan i Skåneland.

Användarvisningsbild

Re: STOLPSKOR

anersimyra  
#219567
Skogsbettan skrev:Finns det någon där ute som kan hyra ut sina stolpskor till mig? Behöver ta ner två stora granar i sommarstugan i Skåneland.
En något "rövig bieffekt" är att uthyraren kan komma att jämställas med tillverkare av uthyrd materiel om hyraren faller ner ur trädet och skadas eller dör. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Stegjärn?

anersimyra  
#219569 Annars finns www.forestlife.se i skåne. Angående det vi kallar midjelina, klätterrem eller dylikt, benämns dessa flipline, den med wire i kärnan kallas: wire core flipline. Wiren är oftast en 8 mm wire, vid belastning och fullt varv sågar man dock lätt av wiren med små topphanssågar. Wiren är alltså ingen 100 % säkerhet.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Stegjärn?

anersimyra  
#219570 Angående padsen, köp dom stora mjuka med kardborre, inte billiga men enkla att ta på sig och oerhört sköna att arbeta med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).