Trädfällning (arborist)

Knopar / fästa draglinan

20 inlägg 19241 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Knopar / fästa draglinan

Waldschrat  
#289999
Homo abies skrev:winch - lina <> pålstek - bowline eller "bowline on a bight" - (pålstek mitt på linan) eller favoriten: en i ditt fall 8mm slinga på ~1m som du ansluter till draglinan med en friktionsknut "prusik" av något slag för att enkelt kunna ta omtag utan att knyta om.


Prussik har jag sett i många filmer nu i klättringssammanhang. Den verkar ju hålla för kroppsvikt, men håller den också flera hundra kilo? Antagligen, annars skulle man kanske inte klättra med den. :???: Måste nog prova, verkar ju som en riktigt bra idé! :) Tack!

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Knopar / fästa draglinan

Homo abies  
#290008 Prusikslingen brukar vara en eller två dimensioner klenare än draglinan men är ju dubbel så du har i stort sett jämn hållfasthet (individuellt linmaterial påverkar ju..) och om du kollar på animatedknots / klemheist (kätterknut) men eftersom det gäller winchning förenklar den genom att koppla in "överändan" och "nederändan" i en rätt dimensionerad karbin eller schackel (i stället för att som i beskrivningen låta "under" gå genom "över") Så får du teoretiskt fyra parter som delar på belastningen och mycket enkelt att sätta dit och ta loss.
Dock är det en del meck med att få olika knopar att ligga rätt så att de arbetar optimalt.

om det gäller att dra över träd så sikta på att få så högt fäste som möjligt = du kan använda klenare linor och ofta handkraft kanske ett par brytblock för att öka på dragkraften... Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Knopar / fästa draglinan

Huskyman  
#290017 +1 för användning av Klemheist. Enkel att knyta och funkar mycket bra i bland annat i riggingsammanghang.
Här är länken till Animated knots: http://www.animatedknots.com/klemheist/

Jag använder mest 8 mm friktionsrep, men ibland 10mm till 12 mm klätter/rig-rep. Det är lite beroende på kombination av prussik och rep hur de funkar ihop...

Avatar Fallback

Re: Knopar / fästa draglinan

Waldschrat  
#290174 Men tack för alla bra svar! Kanon! :)

En fråga till bara, hur funkar det med olika material på rep, jag drar ju med polyquicklina, måste prusikslingan då vara av samma material? Eller vilken sort tycker ni funkar? Har ju inget annat hemma så det blir att beställa, därför undrar jag. Det enda jag har hemma annars är det där blåa plastrepet som finns på Bauhaus typ. Men om man vill lita på den...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Knopar / fästa draglinan

Huskyman  
#290187 Blått rep från Bauhaus låter inte så förtroendeingivande... :???:
Din Polyquick, är den på 10mm?
Klämknopslina på 8 mm skall funka bra till det.
http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... ntIndex=28

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).