Trädfällning (arborist)

IRATA1 + MotorsågAB

5 inlägg 3438 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

IRATA1 + MotorsågAB

Tomas_H  
#270767 Klättring i 30+ år o hobbyskogsbonde ungefär lika länge. Nu med IRATA1 och motorsågskort. Borde man inte kunna kombinera intressena på nått sätt?


Senast redigerad av Tomas_H ons 12 mar 2014, 00:03, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: IRATA1 + MotorsågAB

Huskyman  
#270771 Hej Tomas och välkommen till forumet!
Jag är certifierad trädklättrade och har även C-kort. Jag vet tyvär för lite om vad Industrial Rope Access Trade Association har för innehåll i deras klättertbildningar. Du kanske kan berätta? Jag kan föreställa mig att det är skillnad på utrustningen som används för trädklättring och den som används för höghöjdsklättring? Vi använder ju t.ex. lite speciella selar och rep inom trädklättring...
Sedan beror det ju också på om du skall beskära eller ta ner trädet i sektioner. Beskärning innebär klättrning på rep. Borttagning sker ofta med hjälp av stegjärn.
Vad har du tänkt dig för typ av jobb? Vad har du för klättrutrustning?

Avatar Fallback

Re: IRATA1 + MotorsågAB

Tomas_H  
#270773 Jag räknar med att få skaffa en del extra utrustning för trädklättring och lära lite andra tekniker än vad man använder på industrisidan. Skulle nog behöva prya hos nån som kan.

Jag har helsele med croll, ASAP, ID, Handtagsascender, 2 st. Grillon och allt annat som behövs för att klättra enligt två-reps principen "Ett arbets rep och ett back-up rep" vilket är vad arbetsmiljöverket kräver för industriell repaccess. Dessutom använder jag ju all vanlig sportklätterutrustning om jag behöver, lämnar inte backen utan tre prusikslingor.

Det jag prövat på träd blir mer som sportklättring med enkelrep, med aid inslag, och man behöver definitivt såna där korsningar mellan stolpskor och stegjärn som ni använder. Jag använde aidstegar när jag testade lite på ett träd här hemma och det var inte speciellt smidigt.

Jag tänker mig nog mest trädfällning och grenar som skall bort pga fara eller för syns skull. Antar att "riktiga" arborister har utbildning i trädbiologi som jag inte har, så den typen av trädvård känns inte aktuell att göra under egen flagg. Men gärna tillsammans med nån som kan.

   TS
Avatar Fallback

Re: IRATA1 + MotorsågAB

Homo abies  
#270792 Tomas kolla sveriges arboristförbund på facebook (5)6-8/6 i växjö kommer att ordnas Arbcamp där kan du träffa de ledande i branchen och ha riktigt kul

Användarvisningsbild

Re: IRATA1 + MotorsågAB

Huskyman  
#270830 Det finns en riktigt bra och billig och bok som du absolut ska läsa.
http://www.amazon.co.uk/Tree-Climbers-C ... +companion
Här får du bra tips om klättring både på rep via SRT eller DdRT och även stegjärn.

På webben har du en bra samling videor från ISA:
http://www.youtube.com/user/arborpod

Utrustningen du har kan väl funka, men kan nog bli lite klumpig i träden, speciellt ID:en.
Själv har jag nästan helt gått från mekanisk utrustning till friktionsknutar typ VT.
Hojta till om du har någon specifik fråga....... :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).