Trädfällning (arborist)

Vinschutrustning för trädfällning

83 inlägg 90708 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

ronstromer  
#733068 Den från Cowab var ju ett bra alternativ! Hur fäster ni i trädet? Kaslina, klättar ni upp eller fällsax på stång?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

JensSkoog  
#733071 Jag använder en teleskopstång som blir 8 meter när jag drar den ut. På den har jag en krok som jag hukar wirekroken över och senn lurar jag wiren över en gren högt upp så jag får dragit den rundt trädet och ner igen. Funkar oftast mycket bra när man har övat lite.

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

anersimyra  
#733118
uffejohan skrev:Jag har en sådan, visst är den tung att släpa på men den ligger alltid med i lådan när jag hugger. Är det besvärliga träd är den ovärderlig och är det grova träd använder jag ett brytblock och får få dubbla kraften. Det tar lite tid att arrangera utrustningen och wiren är lång och kan vara lite trasslig. Efter att ha fått ett träd över mig för några år sedan tar jag inga risker längre.

Får du trassel på vajern så har du rullat upp den på ett felaktigt sätt. En vajer får aldrig rullas upp åt samma håll utan ska läggas upp med över och undertörn. Känner man inte till den metoden så kan man även lägga upp den i en åtta. Oavsett metod så är vajern då lätt att dra ut utan att få så kallade ” franska bukter ” över hela vajerns längd. Har man fått dessa bukter så får vajern inte belastas innan man har befriat vajern från dessa bukter då man annars knäcker kardelerna där bukten uppstått. Man får helt enkelt lägga ut vajern i hela dess längd och dra vajern längs med marken ända tills vajern har befriats från bukterna..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

uffejohan  
#733121 ”Franska bukter” sätter fart på fantasin… vi kallar det för ”kink” med sje-ljud…
Vad menar du med över- och undertörn? Nån finess jag missat i livet?

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Skogsfix  
#733125 Jag anväder ett skottkärrs hjul utan fälg som jag träder inn vajern i funkar utmärkt och vajern blir lätt att transportera

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

anersimyra  
#733127
1635264115_39490770-8d2d-4174-93bc-8d74d1bc0076.jpeg
uffejohan skrev:”Franska bukter” sätter fart på fantasin… vi kallar det för ”kink” med sje-ljud…
Vad menar du med över- och undertörn? Nån finess jag missat i livet?

🤔 att rita hur det ska se ut var ju inte direkt lätt..😅 men man börjar med att slå en törn medsols. Man håller sedan vajern med vänster hand och slår med höger hand en medsols törn under den första törnen. Vajern lindas alltså hela tiden medsols men med törnarna växelvis över och under varandra. När man sen ska använda vajern så kommer den lindas upp och vara helt fri från de där förargliga kinkarna..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

uffejohan  
#733129 Bild säjer mer än tusen ord, du är bra både på att rita och fota…
Tack för tipsen, släpper tankarna om franska bukter nu😉

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

anersimyra  
#733130
1635264361_c6d27fb1-9384-4368-a138-1ba2f3a7051d.jpeg
. Så här blir det enkelt att förstå.. :-bd

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).