Vinschutrustning för trädfällning

Svara  69 inlägg  36952 visn.  12 följer

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Järv skrev:Eftersom jag måste dra träd lång väg använd jag denna här vinschen.
Lyftkraft 1: a växeln 900, 2: a växeln 1800kg
[youtube-klipp]
[/youtube-klipp]

Du har alltså den där tyska/österrikiska (??) vinschen? Mycket intressant, vad tycker du om den? Låter den mycket? Drar den mycket bränsle? Hur är kvaliteten, har du haft några problem med den?

Jag är helt klart inne på att skaffa en motordriven friktionsvinsch också, antingen den du har eller den enklare PortaWinsch, men vete tusan vilken som passar mig bäst.

Arborist

#329450 Det där konceptet funkade ju bättre än jag trodde.. Vill-ha-faktorn växer.. :)

Användarvisningsbild

#329471 Vinschen är inte ganska billig, men har på den storlek kraften som en björn och fungerar sedan 5 år utan problem. Vinschen kräver normalt motorsågbränsle :grin: . Förbrukningen är ganska låg, cirka 1 tank per halvtimme.
På vintern hade jag en gång problem med fryst gaskabel. Nu, med tillräckligt WD40 problemet var borta. :mrgreen:
Min brytrullen är ett 4t-block och det fungerar helt perfekt. En fördel är vinschen håller hela lasten på tomgång och också körs under full belastning igen. Hastighet styrs med utgående rep, släpper du linan stoppa winchen och håller lasten. Vinschen drar lätt BHD40 med 8-10m längd.

Användarvisningsbild

Järv skrev:Vinschen är inte ganska billig, men har på den storlek kraften som en björn och fungerar sedan 5 år utan problem. Vinschen kräver normalt motorsågbränsle :grin: . Förbrukningen är ganska låg, cirka 1 tank per halvtimme.
På vintern hade jag en gång problem med fryst gaskabel. Nu, med tillräckligt WD40 problemet var borta. :mrgreen:
Min brytrullen är ett 4t-block och det fungerar helt perfekt. En fördel är vinschen håller hela lasten på tomgång och också körs under full belastning igen. Hastighet styrs med utgående rep, släpper du linan stoppa winchen och håller lasten. Vinschen drar lätt BHD40 med 8-10m längd.

Vart köpte du den? Har kollat om den finns i Skandinavien, men finner inte. Liknar ju på en amerikansk jag sett som kostar 14K norska här.

#329493 Länken är nog död, men leta på skogma.se under "Friktionsvinschar" så hittar du den - "Dragvinsch 1800" eller nåt sånt.

#329500 http://skogma.se/b2c/Servlet?page=6&parent=sLB&parentIndex=126
Nu kanske både smålänningen o västgötten kommer fram samtidigt, men är den inte löjligt dyr? Över 26.000:-
Senast redigerad av Hema tis 12 maj 2015, 18:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

#329501 Tackar :grin: Fann den där. Högt på listan över vad jag kunne tänka mig köpa, men plånboken.... :roll:

#329535 Beskrivningen av pcw 5000 är ju löjlig !! För slät terräng med svag lutning !!!!?? Vilket dravel, med låsbara block kan den användas till lyft om man vill, terrängen kan ju luta hur mycket som helst för tusan, det är ju bara att rigga med tvåskurna block för att fyrdubbla kraften. Dessutom är den extremt bränslesnål, om än inte direkt ljudlös.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Vinschutrustning av Sunilorblede - lör 02 jan 2016, 18:23
i Traktorn i skogen
5 svar
2737 läst
av Blondin 750     
lör 02 jan 2016, 19:40
Tips om trädfällning av storån - tor 03 mar 2011, 15:18
i Trädfällning (arborist)

123
41 svar