Trädfällning (arborist)

Lutande tre, fast i rot og topp

34 inlägg 19927 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lutande tre, fast i rot og topp

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248825 Korleis feller de tre som er "halveis" rotvelt. Med det meiner eg at dei lutar meir eller mindre samtidig som dei heng fast i greinene/krona til ett anna tre.
Dersom treet berre lutar syns eg ikkje det er så vanskeligt, problemet er når det er fast 2 plasser, si eiga rot/stubbe og sammtidig i toppen. Er forbaska lett å sette fast saga. Problemet er selvsagt størst når ein ikkje har traktor tilgjengelig skulle hat ein bra og sikker metode for slike trær. Har set litt på youtube der sikker skog har noen svært gode videoer men har ingen eksempel på det eg tenker på.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248831 En bild hade hjälpt. Det beror på hur mycket trädet lutar och vad stubben tänker ta sig för. Sök bland trådarna så hittar du nog en del tips.

Avatar Fallback

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

Blivande snickare  
#248835 V-kap å försiktig sågning bakifrån?
Beror ju förstås på hur mycket stammen lutar. Man får ju vara försiktig med spjälkning å att sågen inte nyper fast. Kommer den inte ner när du sägat så djupt du vågat (missförstå rätt) så är ett vändband ett ypperligt hjälpmedel .

Avatar Fallback

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248855
Blivande snickare skrev:V-kap å försiktig sågning bakifrån?
Beror ju förstås på hur mycket stammen lutar. Man får ju vara försiktig med spjälkning å att sågen inte nyper fast. Kommer den inte ner när du sägat så djupt du vågat (missförstå rätt) så är ett vändband ett ypperligt hjälpmedel .


Ja er jo litt avhengig av lutinga, er ikkje ett enkelt tre, tenkte på problemet generelt. Har prøvd med v-kap men av og til går spenninga i treet oppover og av og til går spenninga i treet nedover. Vanskeligt å vita på kva side ein skal ta v-kappa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

Ferguson system  
#248934 Hei.
Hvis treet henger fast er det en mulighet å feste et tau langt oppe i stammen. Dette lager du løkker på nedover, og bruker 2 sett med spennbånd til lastebil for å jekke annenhver gang. Det forutsetter at du har et annet tre eller noe fast å feste spennbåndene i. Hvis du ikke har det går det fint å bruke et vendebånd som nevnt over. Evt. et fellespett med krok for å vri det over.

Avatar Fallback

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

jannee  
#248936 Gör ett vanligt fällhugg åt det håll trädet lutar, såga sedan av 20 till 30% på varje sida, börja sedan bakifrån som vid vanlig avverkning.
Så brukar jag göra och än har jag inte misslyckats.
Ibland tar jag lite mer på motsatta sidan av vad jag förväntar mig trädet ska gå när det är avsågat.

Användarvisningsbild

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

Huskyman  
#248951 Om du har fällt fast i annat träd så kan du prova att vrida av trädet. Om det inte går (fastlåst eller för kraftig vinkel) så kan du prova att baxa. Lite mer info nedan:

Baxning:
http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=3111
Vrida:
http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=3109

Man kan även köra "trappa ned" samtidigt som man sågar en "skida". Brytmånen håller kvar "skidan" som man då enklare kan vinscha bort stammen istället för en lunningspulka eller vinsch-kona. Lite svårt att förklara utan bild kanske...

Användarvisningsbild

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248970 Sen finns det faktiskt tillfällen då varken baxning eller vridning fungerar. Jag hade en Gudrun-tall där tre grova grenar hade hamnat i en grov björkklyka så att det inte gick att vrida tallen i något läge för att baxa ner den. Enda lösningen var att spänna upp tallen med rep och vajrar roch kapa rotdelen någon meter så att det gick att vrida tallen 60 grader runt björkens stam. Då spjälkades björkklykan och tallen trillade ner. I ett sådant läge är det skönt att ha långa rep och vajrar så man slipper vara nära det fallande trädet :grin:

Avatar Fallback

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249010 Vanligt fällskär eller V-skär? Om inte rotvältan är fastfrusen, brukar den åka bakåt, så sågen nyper sällan på ovansidan. Om den gör det, tar man fram den andra sågen. Sen när man har satt den, då går man hem. ;)

Användarvisningsbild

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

JensSkoog  
#249017 Du har fått mange gode råd her. Sjøl jobber jeg jo stort sett uten winch, men har alltid tau med og to sager. Har du ikke to, så kan det være lurt med ekstra sverd og kjede, så en kan skru løs og sett på reserven. I slike tilfeller som du beskriver, bruker jeg ofte et tau vinkelrett på den opphengte stammen, så høyt opp som mulig mot midten. Det strammer jeg opp så mye jeg kan. Så henger jeg på en "hanefot" - tau med karabinkrok som kan gli på det første tauet. Når jeg "sklir" den omtrent til midten og drar 90 grader på det første, blir jeg veldig sterk. Kombinert med litt trygg kapping så kommer det gjerne ned. Men ingen tilfeller er like, og det er vel noe av det farligste vi driver med i skogen!

Avatar Fallback

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

jannee  
#249054 Hängande träd eller fastfällda träd, då är det ypperligt med traktorn eller vajerspelet, dessa simpla prylar spar mycken möda och svett - även tårar.

Användarvisningsbild

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

machonisti  
#249070
Mangan skrev:Vanligt fällskär eller V-skär? Om inte rotvältan är fastfrusen, brukar den åka bakåt, så sågen nyper sällan på ovansidan. Om den gör det, tar man fram den andra sågen. Sen när man har satt den, då går man hem. ;)

:lol: :lol: :lol: :lol:
Eller köper ett par sågar till!

Användarvisningsbild

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

herjman  
#252850 Jag hade nog gjort som jannee och mangan skrev och gjort ett vanligt riktskär och sedan instick med sågning bakåt, då man kommit igenom brukar ju rotvältan fara ner och trädet bli stående på "gångjärnet" så man kan göra som vanligt då man vänder ner ett träd.

Det är även då man hoppas att det inte är lövträd med stora kronor det handlar om! :lol:

Skulle vara kul att höra hur ni proffs som har detta som jobb gör?

Användarvisningsbild

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

anersimyra  
#252860 Då tar jag fram det lilla 15 kilos bensinspelet, växlar ut med tvåskurna kastblock, kapar loss, startar den " lilla," och njuter av hur lätt allt går :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

kallen  
#252872 Har fällt rätt många såna granar sista veckan efter att de blås halvvägs ner. Kör alltid med V-kapet efter att jag hade ett träd som spjälkades ordentligt medvanligt fällskär för nåt år sedan.
Sen hur träna lossnar i toppen är en annan femma. Ibland av sig själv, ibland med vändband och ibland med traktor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).