Trädfällning (arborist)

Trädfällning - en bra träningsform

569 inlägg 220486 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Huskyman  
#242160 Jag använder alltid det systemet med en cambium saver som en justerbar lanlyard tillsammans med klätterrepet. Syns kanske inte så bra på min bild tidigare i denna tråd, men så här ser det ut.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#242163
Huskyman skrev:Jag använder alltid det systemet med en cambium saver som en justerbar lanlyard tillsammans med klätterrepet. Syns kanske inte så bra på min bild tidigare i denna tråd, men så här ser det ut.
Ja nu förstår jag, ska snarast schoppa, har du tips p bra handlare, förutom forest life, där är det definitivt sluthandlat.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Huskyman  
#242166 Vad? Vad hände med FL? Jag tycker de funkar bra.
Skogma annars, men de är ju svindyra. Men jag köper en hel del via Honey Brothers. Bra priser där. http://honeybros.com/Category/Friction_Cambium_Savers

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#242170
Huskyman skrev:Vad? Vad hände med FL? Jag tycker de funkar bra.
Skogma annars, men de är ju svindyra. Men jag köper en hel del via Honey Brothers. Bra priser där. http://honeybros.com/Category/Friction_Cambium_Savers
FL= leveranstider mellan tre veckor till TRE MÅNADER, även vid FÖRSKOTTSBETALNING. De svarar varken på mail eller telefon, pladdrar om problem med bredband och telefon när dom ids svara efter 50 meddelanden och arga mail, jag känner igen fenomenet från annan näthandel, ett tipps är att, ALDRIG betala en lite större order i förskott, om du förstår vad jag menar. Det får som sagt bli HB framöver.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Huskyman  
#242177 Jaha. Tråkigt. För mig har det dock funkat bra med Forest Life.

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Homo abies  
#242281
Huskyman skrev:Jag använder alltid det systemet med en cambium saver som en justerbar lanlyard tillsammans med klätterrepet. Syns kanske inte så bra på min bild tidigare i denna tråd, men så här ser det ut.


Jo det syntes ganska bra husky, denna lösning är riktigt användbar (favorit) och du var snabbare på kameran... :geek:

FL har fungerat riktigt bra för mig! tråkigt för dig anersi. eftersom det är enda alternativet till grisdyra skogma

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Huskyman  
#242332 Håkma i Täby brukar ha en del på hyllan också.
http://www.hakma.se/category/34-1-Arbor ... tning.aspx

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#242333 Liksom Nice Garden i Täby, dock samma fantasipriser som skogma, jag köpte en Positioner 2 från NG. 1800:- samma från FL 1070:-.. :^o :^o

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

husqvarna_med_sthil  
#243162 Jag tänker på hur jag tränade i yngre dar, 3 dagar stenhårt men vila emellan varje pass på mera än ett dygn. Nu får jag träningsvärk av huggningen och gått med mer eller mindre värk i några veckor nu. Dock har det varit några lugna dagar utan något direkt kroppsarbete och värken har helt försvunnit. Imorgon ska det huggas igen och en återkommande tanke jag haft ang värk.. ska man låta träningsvärk gå över innan man kör på eller kan man ösa på, det går ju över direkt när man blir varm men återkommer när man gått i vila och försvinner helt på ca tre dagar. Jag tänker mest på utveckling av kondition och muskelmassa. Vill inte riskera att skada mig utan att kroppen får chansen att anpassa sig för den tyngre belastning som huggningen bjuder på och utveckla min kapacitet.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

svampbob  
#243164 Lite träningsvärk ska man nog inte oroa sig så mycket för. Det viktiga är väl att inte dra på sig något kroniskt.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243169
husqvarna_med_sthil skrev:Nu får jag träningsvärk av huggningen och gått med mer eller mindre värk i några veckor nu..

Låter inte bra även om det är helt naturligt att få muskelvärk vid skogsarbete (träningsvärk). Vanlig träningsvärk brukar ju gå över efter några (2-5) dagar, hur länge den sitter i beror på ålder samt vilken form och kondition man har. Jag har huggit tio dagar i höst men sällan flera dagar i rad. Det är nog bra att låta värken gå över innan man ger sig på ett nytt dagsverke. Jag brukar växla med huggning enda dagen och körning nästa dag och på så vis får man använda kroppen på annat sätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

JensSkoog  
#243173 Måste skilja mellan träningsvärk och skador som kann bli kroniska. Dom kann man dras med resten av livet. Annars måste man bara känna på hur kroppen är och la den bestämma. Det är smart att växla lite på vad man gör om man har chans. Jag kommer ur sängen varje dag och känner mig stel och styv, men det går av sig med lite arbete - om jag tar lite lugnt i början, men så har ju kroppen varit användt i många år. En kompis av mig hävdar att: "om du er sextio år, och inte känner värk och styng från delar av kroppen, så har du inte användt kroppen till ärligt arbete als!"

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

husqvarna_med_sthil  
#243181 Jag måste nog överväga att växla arbetsuppgifterna lite mera helt enkelt. Nu när det blir kallare kommer jag att börja köra och då blir det några dagar körning och sedan växelvis. Det jag tänker med att gå för länge med träningsvärk är att kroppen inte hinner "läka" ihop utan man bryter bara ner och hindrar kroppen att anpassa sig i den fart den kan, fast jag vet inte om det ligger någon substans i det utan bara som jag funderar själv. Ska börja växla alt splitta in helgen i veckan så det inte blir lika många dagar i rad.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

JensSkoog  
#243189 Min son är expert på såhär sakor. med lång utbildning i träning och använding av kroppen. Han käftar på mig, och hävdar att jag skulle må mycket bättre om jag tog tiden morron som kväll och gjorde lite uttöjning. Men han är ochså nöjd med hur jag jobbar med sågen och isär att jag lika gärna står på knärna som å krumma ryggen. Variera kroppsstellningen hela tiden är det viktigaste. Han mener att dom som kör maskin, kann utveckla even semre kroppsproblem enn dom som hugger om dom inte aktar sig. Små rörelser och intens koncentration kann ha ett högt pris.

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

hedenfeldt  
#243220 Träningsvärk är något som kan leda till värre skador om man fortsätter att jobba hårt och enformigt med de delar som man har träningsvärk i. Träningsvärk är en inflamation i musklerna och ju mer ont det gör desto större inflamation.
I vissa fall kan det vara en fördel att köra på, men mitt råd är att ta en vilodag när kroppen känns sliten och värken börjar komma.
Stretching och kost är saker som kan lindra träningsvärk då musklerna behöver både näring och uttänjning.
Allt arbete och träning bryter ner musklerna och det under vila de byggs upp för att bli strkare.

Kämpa på där ute och ta hand om er.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).