Trädfällning (arborist)

Spräckt träd

37 inlägg 16620 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

Huskyman  
#241263 +1 på att såga ur på trycksidan. Mycket bra teknik......

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Spräckt träd

Brickan  
#241269
Homo abies skrev:...jag hade gjort urtag på trycksidan...
Vad skiljer ett urtag på trycksidan från ett riktskär på trycksidan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

JensSkoog  
#241272
Brickan skrev:
Homo abies skrev:...jag hade gjort urtag på trycksidan...
Vad skiljer ett urtag på trycksidan från ett riktskär på trycksidan?

Tack! Det udrade jag mig över ochså. Funderade om det var nogot svensk som jag inte begrep.

Avatar Fallback

Re: Spräckt träd

axwell  
#241276
Brickan skrev:Re: Spräckt träd

Inlägg av Brickan » 44 minuter sedan.

Homo abies skrev:...jag hade gjort urtag på trycksidan...


Vad skiljer ett urtag på trycksidan från ett riktskär på trycksidan?




JensSkoog skrev:Tack! Det udrade jag mig över ochså. Funderade om det var nogot svensk som jag inte begrep.


Samma här, kan det vara något lokalt uttryck?

Avatar Fallback

Re: Spräckt träd

Homo abies  
#241295 Urtag på trycksidan är vid första anblicken en idiotteknik ... Nå I alla fall, det viktigaste vid stark spänning / splittrad stam är att kedjan skär med ovansidan, ena sidan och max 2-5mm på motsatt sida. kedjan o svärdet får alltså (som alla vet ;) ) inte gå djupare rakt in i träet än typ 5mm för då ( ?=(((/&%¤#"!!!) Tekniken ger minimerad spjälkningsrisk och att fastna med svärdet inne i stammen. Var man lär sig tekniken praktiskt kan jag berätta om någon frågar :geek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

JensSkoog  
#241298
Homo abies skrev:Urtag på trycksidan är vid första anblicken en idiotteknik ... Nå I alla fall, det viktigaste vid stark spänning / splittrad stam är att kedjan skär med ovansidan, ena sidan och max 2-5mm på motsatt sida. kedjan o svärdet får alltså (som alla vet ;) ) inte gå djupare rakt in i träet än typ 5mm för då ( ?=(((/&%¤#"!!!) Tekniken ger minimerad spjälkningsrisk och att fastna med svärdet inne i stammen. Var man lär sig tekniken praktiskt kan jag berätta om någon frågar :geek: :smile:

Gör det! Jag blir nyfiken, och då måste jag veta. Skulle gärna sett bild/video ochså. Allt som kann göra sågningen bättre är värd å lära!

Avatar Fallback

Re: Spräckt träd

Homo abies  
#241299 Motorsågskurs för champs of logging använder urskavning (klena stammar) på AB nivå. Fäller starkt lutande träd (t.ex stormpåverkat) på C kursen med urtag på trycksidan. :geek: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).