Trädfällning (arborist)

Fästa vajer långt upp på trädstam

65 inlägg 53543 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fästa vajer långt upp på trädstam

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698372
Erre skrev:Jepp. 90 grader. För dom flesta träd hos mig växer uppåt och jag står på marken. Så 90 grader plus minus några grader. Beroende på motlut.
Men givetvis är det upp till det enskilda fallet.
Gav bara en väldigt förenklad version av ett enkelt sätt att sätta sig in hur det fungerar.
Drar man lågt frestar man brytmånen. Har märkt det själv när man har Niaben i skogen.
Högt ger mindre påverkan.
Och en vajer/rep drar bara ett träd tills det tippar över och faller av egen vikt


Nu handlar det ju inte om träden växer i 90 grader i relation till marken utan om fästpunkten och dragpunkten bildar en 90 graders vinkel med trädet.
Sätter du linan, säg 5 meter upp, så lär du vara rejält lång för att få till en 90 graders vinkel 😉
Men hissar du upp ett brytblock i kranspetsen på en rejäl skogskran så kan det ju bli 90.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fästa vajer långt upp på trädstam

Erre  
#698384 Jag är helt med på hur DU menar uven. 👍

Jag försökte förtydliga hur jag menar.
Vet inte om det gick så bra. 😁

Menar inte att du har fel i ditt resonemang.

Användarvisningsbild

Re: Fästa vajer långt upp på trädstam

Arso  
#698580 Om det är ett träd som hängt sig brukar jag fästa en rundsling i en timmersax (så högt jag når) och sen snurra så många varv som rundslingen (va fan ska det heta egentligen? Rundslingan?) räcker runt stammen. Fäster vajern i lämpligt träd samt ovan nämnt redskap, dvs så rakt bort från trädet som möjligt, ja eller vinkelrätt mot stammen antingen rakt eller via brytblock. Sågar av allt av brytmånen utan hörnet åt hållet som vajern går åt och börjar winscha. Förhoppningsvis så börjar trädet snurra runt det som är kvar av brytmånen och kommer då oftast ner utan större möda.

Kanske inga nyheter för den vana skogshuggaren och något utanför frågeställningen men det har hjälpt mig ett flertal gånger med barkborreträd som har en förmåga att ställa sig snett mot andra beroende på sin låga vikt. Även friska träd när jag tänker efter.
Det går att använda vajern direkt, men den har en förmåga att skära in i träet samt att rundslingan låser sig själv på grund av större area och överlapp.

Användarvisningsbild

Re: Fästa vajer långt upp på trädstam

Williamm  
#698613
Arso skrev:Om det är ett träd som hängt sig brukar jag fästa en rundsling i en timmersax (så högt jag når) och sen snurra så många varv som rundslingen (va fan ska det heta egentligen? Rundslingan?) räcker runt stammen. Fäster vajern i lämpligt träd samt ovan nämnt redskap, dvs så rakt bort från trädet som möjligt, ja eller vinkelrätt mot stammen antingen rakt eller via brytblock. Sågar av allt av brytmånen utan hörnet åt hållet som vajern går åt och börjar winscha. Förhoppningsvis så börjar trädet snurra runt det som är kvar av brytmånen och kommer då oftast ner utan större möda.

Kanske inga nyheter för den vana skogshuggaren och något utanför frågeställningen men det har hjälpt mig ett flertal gånger med barkborreträd som har en förmåga att ställa sig snett mot andra beroende på sin låga vikt. Även friska träd när jag tänker efter.
Det går att använda vajern direkt, men den har en förmåga att skära in i träet samt att rundslingan låser sig själv på grund av större area och överlapp.


Rundsling/Rundslingen och Laststrop är rät benämning.

Användarvisningsbild

Re: Fästa vajer långt upp på trädstam

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698683
Erre skrev:Jag är helt med på hur DU menar uven. 👍

Jag försökte förtydliga hur jag menar.
Vet inte om det gick så bra. 😁

Menar inte att du har fel i ditt resonemang.

😀
Men nu har jag totalt snöat in på det här. Har därför beställt 4 dynamometrar från ett företag som säljer labgrejor till skolor. Så här ska nu göras film där det ska åskådliggöras hur krafterna påverkas för olika fall.
Kan nog bli en av de mest intressanta filmer som någonsin presenterats på Skogsforum.se! 😉
( Ja jag har tid över nu! 🙃)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).