tor 23 apr 2020, 12:44#639683Lite svårare för de som inga maskiner har att tillgå...
Det är dock även oftast säkrare att sätta i gripen i vindfällen...
Trädfällning (arborist)
Fastfälld av vinden

tor 23 apr 2020, 14:07#639694
Liten traktor å grovt vindfälle å hoppsan, traktorn inne på grannskiftet
vinterrojarn skrev:Lite svårare för de som inga maskiner har att tillgå...
Det är dock även oftast säkrare att sätta i gripen i vindfällen...
Liten traktor å grovt vindfälle å hoppsan, traktorn inne på grannskiftet
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
-Captain Jack Sparrow
tor 23 apr 2020, 14:08#639695Svaret var på jannees inlägg...
tor 23 apr 2020, 14:20#639697
Jo, jag vet. Det var ingen negativ kommentar bara lite situationshumor
vinterrojarn skrev:Svaret var på jannees inlägg...
Jo, jag vet. Det var ingen negativ kommentar bara lite situationshumor
-Captain Jack Sparrow
-Captain Jack Sparrow
tor 23 apr 2020, 16:23#639712
vinterrojarn skrev:Förstod det...men lika bra att vara tydlig...för en gångs skull
-Captain Jack Sparrow
-Captain Jack Sparrow
tor 23 apr 2020, 17:37#639725Nej fy fan för griptag i vindfällen..
” gubben ” i hytten tror sig ha ett säkert tag men har i själva verket ökat spänningen tiofalt. Kommer den där gripen sättande och vill hjälpa till så får den sig en smäll på käftarna..
fre 24 apr 2020, 21:49#640061Men när sågen sitter fast så är gripen välkommen 🙃
Brukshyllan:
535 FBx | 550 XPG | 562 XPG |
MF 675 + Källefall skogsvagn
Samlarhyllan:
Stihl 012 AV
535 FBx | 550 XPG | 562 XPG |
MF 675 + Källefall skogsvagn
Samlarhyllan:
Stihl 012 AV
sön 10 maj 2020, 13:28#643547Bara för att följa upp och berätta hur det gick: Spännbandet räckte inte till att dra loss den, så jag gjorde "plan A" från trådets början, dvs kapa större delar brytmånen och rotera ner trädet med vändband och slana. Det behövdes nästan 360° rotation innan den föll, så jag satte om bandet halvvägs för att inte hamna i riskzonen. Belastade trädet höll och får stå kvar. Överlag enkelt och effektivt, kändes inte riskabelt.
Tackar igen för synpunkterna!
/thomas
Tackar igen för synpunkterna!
/thomas
Senast redigerad av thomasmq sön 10 maj 2020, 15:57, redigerad totalt 1 gång.
TS
lör 01 okt 2022, 16:17#773104Jag hittade den här kombinationen idag.
Jag kommer inte att göra något åt det hur gärna jag än vill rädda den stackars böjda tallen. Jag avvaktar höststorm och snö och får se om problemet löst sig själv till våren.
Men jag är ändå nyfiken, hur hade ett proffs gjort? Träden står nära en skosbilväg så både traktor o bil kan komma nära.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Jag kommer inte att göra något åt det hur gärna jag än vill rädda den stackars böjda tallen. Jag avvaktar höststorm och snö och får se om problemet löst sig själv till våren.
Men jag är ändå nyfiken, hur hade ett proffs gjort? Träden står nära en skosbilväg så både traktor o bil kan komma nära.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Husqvarna 445, Yanmar2001D+kran o huggarvagn
lör 01 okt 2022, 16:47#773109
Med bil/traktor block och lina tillgängliga så hade jag helt enkelt dragit tallen rakt bakåt..🙂👍
JörgenO skrev:Jag hittade den här kombinationen idag.
Med bil/traktor block och lina tillgängliga så hade jag helt enkelt dragit tallen rakt bakåt..🙂👍
lör 01 okt 2022, 17:09#773122Kapat loss och vridit ner, såvida inte bilden ljuger om grovleken på tallen 🤔

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar