ons 31 dec 2008, 13:30#46019Visst måste väl det finnas intresse hos folk att kunna hantera de redskap de använder.
Om man tar och köper en motorsåg så är det klart man luskar lite i riskerna som åligger användandet av sågen innan man drar i startsnöret.
Eller är jag helt ute och cyklar.
Folk kanske drar i snöret och tänker wow, kejan rör sig när jag efter mycket om och men fått spärren till gasen att släppa med ett buntband.
Jag körde motorsåg ett antal år innan jag gick skogsbruksskola.
Det första jag gjorde innan jag startade sågen var att köpa ett ex av klassikerboken Motorsågen. Sedan lusläste jag instruktionsboken, speciellt säkerhetsbiten.
Sedan startade man sågen och i början var man överdrivet nogrann med säkerheten......
Men det är nog så att jag överskattar människors förmåga att använda sunt förnuft, beslutsfattarna verkar anse annat.....
Nu dissar inte jag motorsågskörkortet som så, väldigt bra verktyg att lära sig grunderna på speciellt om man inte har tillgång till någon erfaren som lär ut grunderna.
Men det måste ske frivilligt.
I mitt fall hade jag min far, som förövrigt aldrig haft ett par huggarbyxor på sig innan jag förbjöd honom att vara med motorsågen utan