Trädfällning (arborist)

FILMER - Trädklättring

329 inlägg 203274 visningar 36 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: FILMER - Trädklättring

Blivande snickare  
#350851Betalar du flygbiljetten så är jag på!! :D

Husqvarna motorsågar

Tretoppen  
#350852Hah hah! Om jeg får et veldig, veldig godt betalt oppdrag, så skal jeg vurdere det :-BD

TS

Blivande snickare  
#350863Meddela en dag före bara att jag hinner packa å säga ajökken här hemma! :grin: \M/

Hema  
#350927Verkade vara en väldig lättsågad träsort iaf.

Edit: Skrivfel.
Senast redigerad av Hema fre 13 nov 2015, 13:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Peteflamingstar skrev:Nej jag håller mig nog helst på marken... :grin:
Tror inte det är rönn, har varit på Hawaii ett par gånger och sett likadana träd. Minns inte nu exakt men jag tror det tillhör eukalyptussläktet. Filmen tror jag är från Australien månne?!

Har kollat lite och funnit at det i Australien kallas "mountain ash" och att det är en eucalyptus, "e. regnans". Kan bli 100 meter. Gavs namnet "mountain ash" eftersom skottar och engelskmän mente att den påminde om deras rönn hemma i Storbritanien.

Tretoppen  
#352012Jeg gir meg ikke, her kommer enda en video :grin:
Denne gangen var oppdraget å felle en stor ask. I utgangspunktet var det 3 trær som hadde vokst sammen, som igjen delte seg i 5 store stammer. 4 av disse lutet tungt over hyttetaket, og en kran hadde vært veldig bra her. Utfordringen var at hytta lå på en øy uten mulighet for å bruke kran.
Løsningen ble at jeg måtte bruke de fleste triksene i boka, alt fra vanlig nedfiring (både butt- og tip tying), spider leg rigging og ikke minst speedline.
Ca 7 timer med råfilm er her komprimert ned til 5 minutter intensiv jobbing :-BD
Bør selvfølgelig sees i HD.

1447835529_2015-10-26_15.28.15.jpg

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#352014Hej,
Det verkar vara satt som privat klipp och kan inte visas.

Blivande snickare  
#352015Jag kan se det! :???:

Användarvisningsbild

Sv: FILMER - Trädklättring

Fredrik Reuter  
#352017Jepp, nu kan jag också det! :grin:

Det blir bara bättre och bättre @tretoppen :-BD
Häftigt med linbanan för att rädda taket gissar jag!

Re: Sv: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
Fredrik Reuter skrev:Jepp, nu kan jag också det! :grin:

Det blir bara bättre och bättre tretoppen :-BD
Häftigt med linbanan för att rädda taket gissar jag!

Ja, speedline er veldig effektivt, særlig når greiner etc. skal flyttes eller må over hindringer slik som her. Alternativet hadde vært å fire greinene ned på vanlig måte, men det tar mye lenger tid.

TS

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352050Man lurar sig lite när man ser hopklippta filmer och tror att det går lika smidigt och fort som i filmen. Men när du säger 7 timmar så förstår man att det var ett rejält dagsverke. Allt blev också kapat till ved.
Superbra film.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#352056Topp jobb av Tretoppen, som alltid :grin:
Slutar aldrig att förvånas över alla som tillåter stora träd att bli rent för stora bredvid hus och sommarstugor. :???:

Hema  
#352062Bra jobbat! :) Men att försöka fälla trädet mot sin arbetskamrat, ja jag säger då det.. :lol: :lol:

Tretoppen  
lfq skrev:Man lurar sig lite när man ser hopklippta filmer och tror att det går lika smidigt och fort som i filmen. Men när du säger 7 timmar så förstår man att det var ett rejält dagsverke. Allt blev också kapat till ved.
Superbra film.

Ja, det er sant. Vi brukte 2 dager på de trærne dere ser i videoen. I tillegg tok vi to trær til (de to som står nærmest huset til høyre for Vibekke som sitter på stubben). Disse ble også filmet, men får evt. bli en egen film...
Det som tok mye tid, var at jeg kun hadde ett ankerpunkt i toppen som ikke var over tak. I tillegg var det svært trangt der hvor greinene kom ned, så selv vanlig nedfiring tok lang tid.
Dessuten er det selvfølgelig all klatring rundt i treet og klargjøring før nedfiring etc. som tar mye tid og som ikke kommer frem på videoen.

TS
Användarvisningsbild

Erre  
#352095Du är kung Tretoppen!!!!!
Magiskt imponerad av dina filmer och ditt arbete!!
:-BD :-BD

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).