Inte en siffra rätt!
😡
Bra grejor är halva jobbet - resten är att kunna använda dem!

knaggen skrev:Se bild 3 vilket arsle om han kvistar så där i verkligheten
knaggen skrev:Se bild 3 vilket arsle om han kvistar så där i verkligheten
Skogshuggarn skrev:Sundhult talar om "svart eller vitt",,,,
Det är för mig när frivillig utbildning blir tvångsmässig dito, och det tvångsmässiga går överstyr med exvis en massa "hemslöjdade" regler och krav framarbetade av ett gäng "småpåvar" som ibland HELT saknar verklighetsförankring.
Ungefär så skulle jag vilja sammanfatta vissa delar av hysterin som råder runt alla dessa körkort och certifieringskrav ute på arbetsmarknaden
Jag personligen har egentligen inget emot att gå kurser om de kan anses som intressanta eller förkovrande för mig själv eller mitt arbete.
Grejen är bara att man fort kan fastna i ett system där själva "utbildningsapparaten" (ekorrhjulet), är viktigare än dess deltagare eftersom det i nästa steg genererar arbete och därmed pengar - för vilka kan ni säkert räkna ut själva.
Zixten skrev:XPG skrev:Säkra mig hit o säkra mig dit!
Det är ju nog så att hur många kurser en springer på så blir man inte så jävla säker av för allt går ju
inte riktigt att lära sig på kurs(eller går väl) men då snackar vi inte om lite tid!
Bättre blir ju säkerheten MEN den som går kursen och e relativt grön inom området och tofflar iväg
ut i skogen med sågen i ena handen och körkortet i andra handen och känner sig trygg för han har ju körkort,
Så denna personen e nog ganska så långt från säker FÖR ÖVERRASKNINGAR KOMMER ÄVEN FÖR DOM VANASTE
Min åsikt är att dom som känner att dom MÅSTE gå kursen för att kunna tänka sig att börja använda motorsågen
så skulle nog vara säkrare hemma med grästrimmern alltså dom som får iden att börja såga själva för att dom har möjlighet
att gå kursen först så kunde nog lika bra leja sågandet åt någon annan Tänk er 100 uttråkade nyautexaminerade 08or som får iden att bara testa på att hugga lite på sitt lande ställe för dom gick ju kursen förra vinern hur jävla säkert är det?
Då är det nog lika bra att dom aldrig skulle fått en säkerhetsutbildning så skulle dom aldrig heller kommit på iden att köpa såg!
Vill bara få fram att många som äger en såg borde överhuvudtaget inte veta vad det är för dom är inte lämpade för skogsarbete
överhuvudtaget fast dom skulle ha gått hunrafemtio säkerhets kurser så e dom lika jävla osäkra i skogen så det här med motorsågskörkort är inte heller svart eller vitt![]()
Självklart är man inte proffshuggare efter en kurs!
Om man sen ska gå efter din åsikt att man som nybörjare ska hålla sig till grästrimmern så kommer det i framtiden inte finnas en enda som kan gå med motorsåg!? eller hur ska man som nybörjare få sin utbildning och erfarenhet?![]()
Köpa ett såg, gå ut i skogen och testa själv? Och råka ut för alla missöden som dom som går utbildning får lära sig att man ska passa sig för.
Skogshuggarn skrev:Var i jösse namn har du hittat igen det där, Knaggen![]()
Citat
"Detta gäller särskilt vid misstanke om dålig/osäker teknik".
Visst är det bra att ha "kompetenta återförsäljare" - men det här börjar ju vara värre än att köpa ut skarp ammunition till älgstudsaren.
knaggen skrev:Skogshuggarn skrev:Var i jösse namn har du hittat igen det där, Knaggen![]()
Citat
"Detta gäller särskilt vid misstanke om dålig/osäker teknik".
Visst är det bra att ha "kompetenta återförsäljare" - men det här börjar ju vara värre än att köpa ut skarp ammunition till älgstudsaren.
Det hämtar jag direkt från den stora guden säkerskogs hemsida när man ser sånt som dom håller på så kan man inte annat än bli förbanad på ren svenska och det är sånt som jag ser som jag inte tycker om slänger en länk så ni kan läsa att den kommer från dom
http://www.sakerskog.se/Default.asp?pat ... ageid=3286
Det finns mera att hitta på sidorna det är bara att man får lusläsa dom och när dom gör sådana utalanden om butiker så sjunker säkerskog ännu längre ner i sin egen skit.
sen är det bara att se vad det sitter för folk i styrgruppen är dom inte profithungriga så då vete fan.
Skogshuggarn skrev:Sundhult talar om "svart eller vitt",,,,
Det är för mig när frivillig utbildning blir tvångsmässig dito, och det tvångsmässiga går överstyr med exvis en massa "hemslöjdade" regler och krav framarbetade av ett gäng "småpåvar" som ibland HELT saknar verklighetsförankring.
Ungefär så skulle jag vilja sammanfatta vissa delar av hysterin som råder runt alla dessa körkort och certifieringskrav ute på arbetsmarknaden
Jag personligen har egentligen inget emot att gå kurser om de kan anses som intressanta eller förkovrande för mig själv eller mitt arbete.
Grejen är bara att man fort kan fastna i ett system där själva "utbildningsapparaten" (ekorrhjulet), är viktigare än dess deltagare eftersom det i nästa steg genererar arbete och därmed pengar - för vilka kan ni säkert räkna ut själva.
XPG skrev:Hördu du Blixten Zixten, innan jag svarar på frågan!
Kan du då snälla svara på hur det kan finnas dom som använder motorsåg idag och lever med alla lämmar kvar
och började använda den långt innan
slips nissarna kom på iden att detta går att tjäna pengar på?
valmet901 skrev:Skall man gå och köpa en såg på en vardag hinner man ju inte göra nåt mer den dagen![]()
Det är väl upp till var och en vad man har på sig när man sågar.
Om man inte har nåt av utrustningen vad skall de göra då. Förbjuda en att gå ut i skogen o såga då eller
![]()
Skulle inte förvånna mig om det blir triobrake på alla sågar snart med