Trädfällning (arborist)

Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

279 inlägg 112962 visningar 20 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Storken  
#45905Ja fy tusan!
Inte en siffra rätt!
😡

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

buster67  
knaggen skrev:Se bild 3 vilket arsle om han kvistar så där i verkligheten

Nej :wink: Jag så en film om kvistning på Farlig fritid där dom sa at en skulle jobba närma stammen och inte stå så långt ifrån med utsräkta armar .. Så jävlig dumt ut

Skulle ville köpa den sågen när dom ska byta ut den ,säkert inte gått så mycket :wink: :lol:

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
knaggen skrev:Se bild 3 vilket arsle om han kvistar så där i verkligheten

Ser onekligen lite underligt ut men som diskuterats tidigare, arrangerade bilder som inte tas på en person i rörelse ser ofta konstiga ut.

Däremot så undrar jag varifrån förlagan till alla exempelgranar för kvistning kommer 😡

Dagens gallring, inklusive någon större med svullen och rötskadad stam, resulterade inte i en enda gran i bekväm arbetshöjd, trots ihärdiga försök att hitta bra fällriktningar. Flera stycken hade grova grenar nerkörda rakt ner en bra bit i marken med antingen inget avstånd alls mellan stam och mark eller så att trädet tyngde på hela grenen. Mer är fyra grenar per varv är inte alltför ovanligt och ganska ofta är ju grenkuddarna riktiga monster.

Sen är det ju inte många riktiga granar man kan kvista mer än ett par grenvarv i en sammanhängande "elegant" rörelse innan man måste göra andra åtgärder för att överhuvudtaget komma framåt. Alla underbart glesa granar som finns i instuktionsfilmerna, finns de i verkligheten eller är det bara något Hollywoodtrick 😈

Således, träna grankvistning är inte direkt som att träna en golfsving, stilpoängen har mindre betydelse i verkligheten :smile:

Användarvisningsbild

Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45943Sundhult talar om "svart eller vitt",,,,

Det är för mig när frivillig utbildning blir tvångsmässig dito, och det tvångsmässiga går överstyr med exvis en massa "hemslöjdade" regler och krav framarbetade av ett gäng "småpåvar" som ibland HELT saknar verklighetsförankring.
Ungefär så skulle jag vilja sammanfatta vissa delar av hysterin som råder runt alla dessa körkort och certifieringskrav ute på arbetsmarknaden
Jag personligen har egentligen inget emot att gå kurser om de kan anses som intressanta eller förkovrande för mig själv eller mitt arbete.
Grejen är bara att man fort kan fastna i ett system där själva "utbildningsapparaten" (ekorrhjulet), är viktigare än dess deltagare eftersom det i nästa steg genererar arbete och därmed pengar - för vilka kan ni säkert räkna ut själva.

XPG  
Skogshuggarn skrev:Sundhult talar om "svart eller vitt",,,,

Det är för mig när frivillig utbildning blir tvångsmässig dito, och det tvångsmässiga går överstyr med exvis en massa "hemslöjdade" regler och krav framarbetade av ett gäng "småpåvar" som ibland HELT saknar verklighetsförankring.
Ungefär så skulle jag vilja sammanfatta vissa delar av hysterin som råder runt alla dessa körkort och certifieringskrav ute på arbetsmarknaden
Jag personligen har egentligen inget emot att gå kurser om de kan anses som intressanta eller förkovrande för mig själv eller mitt arbete.
Grejen är bara att man fort kan fastna i ett system där själva "utbildningsapparaten" (ekorrhjulet), är viktigare än dess deltagare eftersom det i nästa steg genererar arbete och därmed pengar - för vilka kan ni säkert räkna ut själva.

Skulle inte ha fått det bättre formulerat själv!
Zixten skrev:
XPG skrev:Säkra mig hit o säkra mig dit!

Det är ju nog så att hur många kurser en springer på så blir man inte så jävla säker av för allt går ju
inte riktigt att lära sig på kurs(eller går väl) men då snackar vi inte om lite tid!

Bättre blir ju säkerheten MEN den som går kursen och e relativt grön inom området och tofflar iväg
ut i skogen med sågen i ena handen och körkortet i andra handen och känner sig trygg för han har ju körkort,
Så denna personen e nog ganska så långt från säker FÖR ÖVERRASKNINGAR KOMMER ÄVEN FÖR DOM VANASTE

Min åsikt är att dom som känner att dom MÅSTE gå kursen för att kunna tänka sig att börja använda motorsågen
så skulle nog vara säkrare hemma med grästrimmern alltså dom som får iden att börja såga själva för att dom har möjlighet
att gå kursen först så kunde nog lika bra leja sågandet åt någon annan Tänk er 100 uttråkade nyautexaminerade 08or som får iden att bara testa på att hugga lite på sitt lande ställe för dom gick ju kursen förra vinern hur jävla säkert är det?

Då är det nog lika bra att dom aldrig skulle fått en säkerhetsutbildning så skulle dom aldrig heller kommit på iden att köpa såg!

Vill bara få fram att många som äger en såg borde överhuvudtaget inte veta vad det är för dom är inte lämpade för skogsarbete
överhuvudtaget fast dom skulle ha gått hunrafemtio säkerhets kurser så e dom lika jävla osäkra i skogen så det här med motorsågskörkort är inte heller svart eller vitt :shock:

Självklart är man inte proffshuggare efter en kurs!

Om man sen ska gå efter din åsikt att man som nybörjare ska hålla sig till grästrimmern så kommer det i framtiden inte finnas en enda som kan gå med motorsåg!? eller hur ska man som nybörjare få sin utbildning och erfarenhet? :-?
Köpa ett såg, gå ut i skogen och testa själv? Och råka ut för alla missöden som dom som går utbildning får lära sig att man ska passa sig för.

Hördu du Blixten Zixten, innan jag svarar på frågan!

Kan du då snälla svara på hur det kan finnas dom som använder motorsåg idag och lever med alla lämmar kvar
och började använda den långt innan
slips nissarna kom på iden att detta går att tjäna pengar på? :geek:

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45956Det här är ännu värre i mina ögon
Kravet för säker butik

1. Personalen skall ha kompetens om arbetsteknik, säkerhetsfrågor och regler. Det bör alltid finnas minst en utbildad säljare tillgänglig som har eget Motorsågskörkort på minst nivå A+B. Personalen skall också ha fått utbildning inkluderande info om projektet ”Säker butik” med översikt av arbetsmiljöproblemen i småskogsbruket, lagar och regler etc.
2. Butiken skall erbjuda service. Önskvärt med egen service i anslutning till butiken, dock tillåtet att butiken saverkar med annat serviceföretag förutsatt att kunden har möjlighet att få all hjälp via butiken.
3. Sortimentet skall inkludera godkänd säkerhetsutrustning, förbandsutrustning, samt miljöanpassat bränsle och smörjmedel.
4. Det skall finnas instruktionsmaterial till försäljning eller utlåning/uthyrning. Instruktionsböcker, videofilm mm.
5. Det skall finnas information om lokala utbildningsmöjligheter (kurser mm).
6. Butiken skall medverka i olika säkerhetskampanjer och utvärderingar. T.ex. att erbjuda ett ”Testa dig själv- motorsågning” och insamla adresser till kunder (för uppföljning).
7. Personalen skall fråga om säkerhetsutrustning finns, används och är funktionsduglig. Detta kan lämpligen ske med hjälp av en checklista som ska används vid köp av såg och i övrigt när lämpligt (t.ex. ny kund, inte kö).
8. Vid service gäller att alla skyddsanordningar skall vara fungerande efter utförd service. Bör upplysas vid inlämning av sågen.
9. Personalen skall ge tips på bra arbetsteknik, filningsteknik mm. Detta gäller särskilt vid misstanke om dålig/osäker teknik.

Tydligen så kan man få en kurs nästan i butiken det är riktigt bra???
Det är frågan om dom inte kränker den personliga intregiteten.

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45960Skall man gå och köpa en såg på en vardag hinner man ju inte göra nåt mer den dagen :lol:

Det är väl upp till var och en vad man har på sig när man sågar.

Om man inte har nåt av utrustningen vad skall de göra då. Förbjuda en att gå ut i skogen o såga då eller
:lol:

Skulle inte förvånna mig om det blir triobrake på alla sågar snart med :lol:

Användarvisningsbild

#45962Var i jösse namn har du hittat igen det där, Knaggen :surp:

Citat

"Detta gäller särskilt vid misstanke om dålig/osäker teknik".

Visst är det bra att ha "kompetenta återförsäljare" - men det här börjar ju vara värre än att köpa ut skarp ammunition till älgstudsaren.

Skogshuggarn skrev:Var i jösse namn har du hittat igen det där, Knaggen :surp:

Citat

Visst är det bra att ha "kompetenta återförsäljare" - men det här börjar ju vara värre än att köpa ut skarp ammunition till älgstudsaren.

Det hämtar jag direkt från den stora guden säkerskogs hemsida när man ser sånt som dom håller på så kan man inte annat än bli förbanad på ren svenska och det är sånt som jag ser som jag inte tycker om slänger en länk så ni kan läsa att den kommer från dom
http://www.sakerskog.se/Default.asp?pat ... ageid=3286

Det finns mera att hitta på sidorna det är bara att man får lusläsa dom och när dom gör sådana utalanden om butiker så sjunker säkerskog ännu längre ner i sin egen skit.
sen är det bara att se vad det sitter för folk i styrgruppen är dom inte profithungriga så då vete fan.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
knaggen skrev:
Skogshuggarn skrev:Var i jösse namn har du hittat igen det där, Knaggen :surp:

Citat

Det hämtar jag direkt från den stora guden säkerskogs hemsida när man ser sånt som dom håller på så kan man inte annat än bli förbanad på ren svenska och det är sånt som jag ser som jag inte tycker om slänger en länk så ni kan läsa att den kommer från dom
http://www.sakerskog.se/Default.asp?pat ... ageid=3286

Det finns mera att hitta på sidorna det är bara att man får lusläsa dom och när dom gör sådana utalanden om butiker så sjunker säkerskog ännu längre ner i sin egen skit.
sen är det bara att se vad det sitter för folk i styrgruppen är dom inte profithungriga så då vete fan.

Aj aj, min handlare är inte med på listan, får tydligen sluta köpa mera prylar :wink:

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45983Ska körkortet vara oligatoriskt / lagkrav?
Nej, JAG tycker inte det.
Men det är bar att det finns, och jag anser att alla som använder ett såg har nytta av att gå.
En nybörjare är det ju uppenbart varför, att lära sig riskerna med sågen, och lära sig hur man ska hantera den på ett säkert sätt.
Och för en erfaren huggare, Går man en bra kurs, med bra instruktörer så kan man alltid snappa upp något, man kan få en så kallad "ahaa upplevelse" när man får reda på att så som jag alltid jobbat kanske inte är så säkert... Eller det där var ju ett smart sätt att få ner ett fastfällt träd... osv.
Tror inte på att man kan bli fulllärd, man kan alltid lära sig något nytt.

Killen som visar kvistningsteknik:
Som sagt arrangerad bild, han kanske inte vill skita ner kläderna :grin: han vill visa hur sågen ska ligga på stammen och har backat undan ett steg för att visa detta.... orsaken till den något udda "arbetsställningen" kan vara många.

Skogshuggarn skrev:Sundhult talar om "svart eller vitt",,,,

Håller med.

XPG skrev:Hördu du Blixten Zixten, innan jag svarar på frågan!

Kan du då snälla svara på hur det kan finnas dom som använder motorsåg idag och lever med alla lämmar kvar
och började använda den långt innan
slips nissarna kom på iden att detta går att tjäna pengar på? :geek:

Dom har lärt sig själva, och säkert gått på en massa nitar.
Kanske rena turen att dom inte skadade sig den gången dom upptäcte att man inte ska såga med toppen av svärdet.
Kanske att dom varit nära att få träd över sig innan dom lärt sig använda fällskär och brytmån...
Med utbildning kanske man slipper en del onödiga skador.
Var en på jobbet som sågade sig i benet efter Gudrun, han hade inte skyddsbyxor, men köpte det sen.
Kanske om han hade gått någon form av utbildning att han använt rätt skyddsutrustning, och sluppit skadan i benet.

Säker butik:
Bra att man tittar lite även på detta... men dom överdriver ju en hel del.
Punkt 1 Kan hålla med om att personalen ska ha kompetens om säkerhetsfrågor och regler, kanske i viss mån arbetsteknik
3. man ska enbart ha godkända säkerhetsprodukter! Miljöanpassat bränsle och olja är upp till var och en!
5. info om kurser mm kan ju va vettigt
7. Vid försäljning av såg ska persnalen informera om vilken säkerhetsutrustning som krävs, och vilken nytta den gör! Och erbjuda hjälp.
8. klart att man efter service ska få en säker såg, saknas viktig utrustning ska kunden upplysas om detta. Och informeras om vilka regler som gäller.

Resten kan man nog skippa

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
valmet901 skrev:Skall man gå och köpa en såg på en vardag hinner man ju inte göra nåt mer den dagen :lol:

Det är väl upp till var och en vad man har på sig när man sågar.

Om man inte har nåt av utrustningen vad skall de göra då. Förbjuda en att gå ut i skogen o såga då eller
:lol:

Skulle inte förvånna mig om det blir triobrake på alla sågar snart med :lol:

Vad är det för fel med triobrake då?
Har du använt det själv?

Systemet fanns på vårt nya såg, och än så länge har jag inte stört mig på det, sitter inte i vägen i alla fall.
Har hört att det är bättre på dom senare sågarna än dom första...

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45991Jag har följt den här tråden från början och kan inte låta bli att förundras över hur bestämda åsikter vissa har.

Ingen gråzon
Att säker skog tolkas synnerligen svartvitt här står ganska klart eftersom de negativa rösterna enbart är negativa. Finns inget som man själv kan lära sig, tycks det som. Dock håller jag med om att det inte får bli ett ekorrhjul där utbildningen i sig skall bli ett självändamål.

Precis som Zixten tycker jag det skall vara ett frivilligt val och ingen här har sagt något annat (vad jag kan minnas, peka gärna på inlägget). Det enda man ser är småpåvar i slips som kommer och styr arbetssätt. För min del tror jag det ligger en hel del arbete bakom Säker skog där man gjort intervjuer nya och gamla huggare, studerat de som arbetat i skogen undersökt olycksstatistik och blandat ihop allt i en stor gryta där Säker skog kommit ut som ett reslutat. Jag tror inte att småpåvarna i slips har satt sig ner och tänkt "Nu djävlar skall vi göra det krångligt för enskilda entreprenörer".

Så länge man inte för fram konstruktiv kritik lär inte Säker skog ändra, men jag tror på att om det kommer konstruktiv kritik som bygger på fakta tror jag att möjligheten att de lyssnar är stor.

Som jag skrev tidigare tycker jag att det är bra att det är en frivillig utbildning. Utmärkt att det används på skogsbruksskolor som gör att utbildningen blir enhetlig. Om ett antal år kommer entreprenörer som valt att gå till arbetslivet automatiskt att inneha körkortet

Själverksamma
Jag tror att de flesta som valt att gå Säker skog är självverksamma. Ni andra som gått kursen; Har ni också upplevt att de som valt att gå kursen är självverksamma?

Det är väl intressant att självverksamma kan tänka sig att spendera pengar för att gå kursen, medan entreprenörer bara ser det som en gigantisk utgiftspost.

Själv valde jag att gå den i studiecirkelform, vilket gjorde det mer prisvärt. Den stora utgiftsposten var till Skogsstyrelsens provledare.

Entreprenörsnätverk
Ni som är entreprenörer, brukar ni samlas då och då och diskutera ert arbte, ny teknik och rön i något slags nätverk? Borde kanske vara i en annan tråd. Jag vet att ni har en egen del här på forumet, men har ni någon sammanslutning där ni återkommande försöker utvecklas.

Säker butik
På tal om Säker butik tycker jag det är det är bra att min handlare frågar de som köper såg om de har byxor och handskar. Dessutom gör det inget att det sitter anslag om att kurser skall köras. Kan nämna att man i butiken föreslog en kund som ville köpa en filhållare med fil att istället köpa filmall. Är väl OK att man kan föreslå en sådan sak, vare sig man är Säker butik eller inte.
Även Säker butik bör vara frivillig.

#45998http://www.sakerskog.se/default.asp?pat ... ageid=3265
Den är verkligen aktuell har dom inga nya siffror att komma med

http://www.sakerskog.se/default.asp?pat ... ageid=1720

http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=7264
Han har fortfarande raka armar det blir bara bättre hela tiden
Sen kan man undra vad Husqvarna har för roll i säkerskog jag vet att dom skänkte kläder av senaste model = svindyrt och 2 motorsågar till instruktörer en345 och en 346nw och då blir jag funderande till husqvarnas roll i säkerskog

Användarvisningsbild

#46008För er som fortfarande inte hänger med i mitt resonemang?, vill jag leka lite med följande liknelse/paralell,,,,,,

Alla som har vanligt bilkörkort (B), har ju en gång tagit detta för att man ska kunna köra bil resten av livet - punkt slut!
Dvs om man inte blir sjuk - åker dit för rattfylla/fortkörningar, osv.

Tänk er då, att det dimper ner ett brev från Vägverket som säger att "körkortet annuleras" med krav om ny utbildning vart 5é år. :surp:
Nåja,,,, ni pallrar er motvilligt iväg på körskolan och upptäcker att grundutbildningsplanen är i stort sett densamma som när ni tog körkrotet första gången MEN!, med undantag av en rad "behörighetsnivåer" som man fortlöpande avkräver körkortsinnehavaren.
Ena året måste man tex certifiera sig för att köra passagerare - näst år gäller krav om godk utb för att koppla släpfordon bakom bilen, eller varför inte en sådan konkret grej som "handledarutbildningen" för att få övningsköra med barnen - det har dom ju redan lyckats "dyvla på oss".

Den normalt funtade personen skulle säkert protestera i högan sky om ovanst genomfördes sammantaget - för andra är dylika utbildningsrutiner redan "vardag"

När det gäller motorsågskörkortet så vet vi inte exakt var "ambitionsnivån" landar i dagsläget.
Vad vi vet, är att något som från början var en "frivilligutbildning" så sakteliga håller på att bli obligatoriskt.
Folk ska ha körkort!!! - man måste gå påbyggnadskurser för att utföra specifika moment - handlarna håller på att "certifiera" sig, osv.

Inte så konstigt kanske att man hissar en liten varningsflagg.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).