Trädfällning (arborist)

Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

279 inlägg 112963 visningar 20 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45730Certifiering o kompetens bevis har funnits i andra yrkes kategorier i 20-25 år, om vi nu ska jämföra!

Skogsbruket har haft tur att det inte kommit innan.

Certifierad Mekaniker!

Husqvarna motorsågar

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45748Jag högaktar ett professionellt arbete och yrkeskunnande !
150 kommentarer imponerar också, vid 100 tänkte jag ska det vara sååå jävla svårt att få omkull ett träd.
Har insett att det är massor med detaljer som man gör utan att tänka på när ett träd fälls med motorsåg.
För bra resultat är då naturligtvis att allt blir rätt från början.
Har läst alla inläggen och praktiserat, har lärt mig en del nytt också.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mange skrev:Certifiering o kompetens bevis har funnits i andra yrkes kategorier i 20-25 år, om vi nu ska jämföra!

Certifierad Mekaniker!

det var inte mycket att hänga i granen
själv är man certifierad Hingst

Användarvisningsbild

Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mange skrev:

Certifierad Mekaniker!

Men nu är det nog slut på "turen"

Nya utmaningar och friska pengar hägrar för div "konsultfirmor", Mange"! :wink: ,,,, bara att vänta tills dess "lobbyisterna" och byråkratins kvarnar har malt färdigt så att de kan slå oss i skallen med lagboken

Då kan du säkert "tapetsera" hela verkstan med finfina cert,,,,,,,

Användarvisningsbild

Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
knaggen skrev:Du har så rätt idet du skriver det är alleredan på gång att du måste ha ett motorsågs körkort för att få köpa en motorsåg och det kommer från en som har handen riktigt i syltburken
.

Skulle (som sagt), inte förvåna mig ett dugg.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45813Att man i framtiden kommer att ha ett krav på körkort för atrt köpa ett såg låter ju inte så bra, hoppas att det inte blir så...

Är det inte som så (min egna lilla teori) att försäkringsbolag mm vill veta om du kan hantera såget för att försäkra dig / betala ut försäkring. Och då räcker det inte med att du sjävl kryssar i rutan "Ja, jag kan köra motorsåg" för den dagen det händer något så kunde du uppenbarligen inte det och går miste om ersättning.

(samma sak gäller väl elinstalationer? Om du har rätt kännedom om hur man ska göra så får du instalera elen själv? Men om det visar sig att det blev fel och huset brinner ner, så hade du uppenbarligen inte rätt kännedom och går miste om försäkringen.)

Och att du har någon som skriver ut ett intyg på att du kan, håller inte så bra heller kanske.

Därför vill man ha ett standardiliserat körkort där man vet exakt vilka krav som har ställts för att nå en nivå.

Zixten skrev:Att man i framtiden kommer att ha ett krav på körkort för atrt köpa ett såg låter ju inte så bra, hoppas att det inte blir så...

Är det inte som så (min egna lilla teori) att försäkringsbolag mm vill veta om du kan hantera såget för att försäkra dig / betala ut försäkring. Och då räcker det inte med att du sjävl kryssar i rutan "Ja, jag kan köra motorsåg" för den dagen det händer något så kunde du uppenbarligen inte det och går miste om ersättning.

(samma sak gäller väl elinstalationer? Om du har rätt kännedom om hur man ska göra så får du instalera elen själv? Men om det visar sig att det blev fel och huset brinner ner, så hade du uppenbarligen inte rätt kännedom och går miste om försäkringen.)

Och att du har någon som skriver ut ett intyg på att du kan, håller inte så bra heller kanske.

Därför vill man ha ett standardiliserat körkort där man vet exakt vilka krav som har ställts för att nå en nivå.

om man ponerar med tanken att du sågar dig och du vill gärna ha ut lite försäkrings pengar men bolaget säger du har tagit motorsågs körkortet så vi betalar inte ut en krona till dig vad gör du då

man kan aldrig få ett standardiserande körkort då instruktörena inte följer kurs planen
sen ligger folk på olika nivå i sitt kunnande och det är där man skall försöka att få tillstånd en ändring i körkortet där det t,e,x, står om man man har en längre karriär bakom sig och vet vad man håller på med .
som det är i dag så kan vem som helst stoltsera med sitt kort när dom söker ett jobb har själv sett det i lokaltidningen och det är såna som har en låg utbildnings nivå i sitt utövande.
dom flesta som jag har sett som har tatt kortet har gått tillbaka till sitt vanliga huggande efter dom har kört upp så vad är det som säger att man blir bättre igentligen??.

Användarvisningsbild

knaggen skrev:
Zixten skrev:Att man i framtiden kommer att ha ett krav på körkort för atrt köpa ett såg låter ju inte så bra, hoppas att det inte blir så...

om man ponerar med tanken att du sågar dig och du vill gärna ha ut lite försäkrings pengar men bolaget säger du har tagit motorsågs körkortet så vi betalar inte ut en krona till dig vad gör du då

man kan aldrig få ett standardiserande körkort då instruktörena inte följer kurs planen
sen ligger folk på olika nivå i sitt kunnande och det är där man skall försöka att få tillstånd en ändring i körkortet där det t,e,x, står om man man har en längre karriär bakom sig och vet vad man håller på med .
som det är i dag så kan vem som helst stoltsera med sitt kort när dom söker ett jobb har själv sett det i lokaltidningen och det är såna som har en låg utbildnings nivå i sitt utövande.
dom flesta som jag har sett som har tatt kortet har gått tillbaka till sitt vanliga huggande efter dom har kört upp så vad är det som säger att man blir bättre igentligen??.

Om dom inte betalar en krona så har man troligen betett sig väldigt dumt när man sågade sig!!

Vill du ha samma ändrig på bilkörkort då? Vem ska i så fall bestämma vem som har skicklighet 1 eller 5??
Finns många som har körkort för lastbil, och som haft det länge men som inte kört så mycket, eller som kanske inte ens borde sitta i en lastbil!
Och det finns dom som precis tagit sitt kort och kör bättre än många gamla rävar!

Sen är det ju en bedömning av en person om du klarat dig eller inte, och att personer bedömmer olika kan vi nog inte komma ifrån, enda sättet är väl i så fall att det bara finns en enda i landet som har rätt att utfärda kortet!?
Men förhoppningsvis så bedöms det någorlunda lika i landet!

Detsamma gäller ju med motorsågen, den arbetsgivre som anställer med bara körkortet som grund, är ju dum! Man måste ju ha en annan referens på personens yrkesskicklighet, titta själv eller fråga någon som jobbat med personen och som man litar på!

Körkortet i sig ( A + B) visar ju bara att du har gått igenom grunderna och kan säkerheten. Kanske att det ger lite mer om man tar dom högre behörigheterna.

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45825Tycker att man glömmer bort ergonomin i diskussionen.

Med säkrahörnet kan jag lungt sitta på knä vid trädet och såga till brytmånen, i stället för att stå med krökt rygg om jag önskar. När man är klar är det bara att resa på sig och släppa trädet.

Dessutom tycker jag att utbildningen innehåller andra moment som hjälper till att förbättra arbetsmiljön.

Jag måste erkänna att jag inte på något sätt förstår denna svartvita diskussion om motorsågskörkortet. Alla dessa som ratar det rätt upp och ner med att "jag kan minnsan eftersom jag jobbat i skogen länge". Jag anser satt man alltid kan lära sig något av andra (oavsett ämnes område) och att man skall vara öppen för individuell utveckling.

Jag har en känsla att motorsågskörkortet främst tas av oss självverksamma, och inte professionella huggare, vilket borde betyda att det gör står nytta för säkerheten i skogen. I den "klass" som jag gick i var det övervägande självverksamma.

Jag tycker att argumenten mot att ta körkort endast är att man har en känsla av att någon annan bestämmer över arbetssättet. Det tar inte nämnvärt längre tid, är säkrare och väl beprövad metod vilket borde tala till dess fördel.

Jag anser att det skall vara frittval att ta körkort eller inte. Dock tycker jag det är konstigt att inte kan avsätta den lilla tid i anspråk det tar att få kortet och använda det som en marknadsfödel gentemot konkurrenter i branschen. "Jag har motorsågskökortet och arbetar därför ergonomiskt och säkert enligt en dokumenterad metod". När jag väljer vilken entreprenör som skall komma till min skog ( en ny som jag inte har en relation till), så kommer gröna kort och andra certifieringar väga som tunga argument, tillsammans med referenser av tidigare utförda arbeten.

//.D

Zixten skrev:
knaggen skrev:

Om dom inte betalar en krona så har man troligen betett sig väldigt dumt när man sågade sig!!

Vill du ha samma ändrig på bilkörkort då? Vem ska i så fall bestämma vem som har skicklighet 1 eller 5??
Finns många som har körkort för lastbil, och som haft det länge men som inte kört så mycket, eller som kanske inte ens borde sitta i en lastbil!
Och det finns dom som precis tagit sitt kort och kör bättre än många gamla rävar!

Sen är det ju en bedömning av en person om du klarat dig eller inte, och att personer bedömmer olika kan vi nog inte komma ifrån, enda sättet är väl i så fall att det bara finns en enda i landet som har rätt att utfärda kortet!?
Men förhoppningsvis så bedöms det någorlunda lika i landet!

Detsamma gäller ju med motorsågen, den arbetsgivre som anställer med bara körkortet som grund, är ju dum! Man måste ju ha en annan referens på personens yrkesskicklighet, titta själv eller fråga någon som jobbat med personen och som man litar på!

Körkortet i sig ( A + B) visar ju bara att du har gått igenom grunderna och kan säkerheten. Kanske att det ger lite mer om man tar dom högre behörigheterna.

När det gäller ett vanligt bil körkort så är det upp till var och en att vill man ha det eller inte men när det gäller motorsågs körkortet så SKALL DET BLI OBLIGATORISKT FÖR ANSTÄLLDA OCH DOM SOM ÄR SJÄLVERKSAMMA BEHÖVER INTE ENS FUNDERA ATT TA DET hoppas att det klar gör lite grann för dig
sen när det gäller c kort och dom som har det så är det obligtoriskt med läkar intyg varje 10år har jag för mig och klarar man det inte så har man inget c kort kvar

Sundhult skrev:Tycker att man glömmer bort ergonomin i diskussionen.

Med säkrahörnet kan jag lungt sitta på knä vid trädet och såga till brytmånen, i stället för att stå med krökt rygg om jag önskar. När man är klar är det bara att resa på sig och släppa trädet.

:geek: tänk om det vatten sjukt område

Dessutom tycker jag att utbildningen innehåller andra moment som hjälper till att förbättra arbetsmiljön.
:wink: hur då?????????????????

Jag måste erkänna att jag inte på något sätt förstår denna svartvita diskussion om motorsågskörkortet. Alla dessa som ratar det rätt upp och ner med att "jag kan minnsan eftersom jag jobbat i skogen länge". Jag anser satt man alltid kan lära sig något av andra (oavsett ämnes område) och att man skall vara öppen för individuell utveckling.

:shock: det kostar en satans massa dineros och jag sätter en som har jobbat i skogen x antal år högre än en som har m-kortet

Jag har en känsla att motorsågskörkortet främst tas av oss självverksamma, och inte professionella huggare, vilket borde betyda att det gör står nytta för säkerheten i skogen. I den "klass" som jag gick i var det övervägande självverksamma.

Jag tycker att argumenten mot att ta körkort endast är att man har en känsla av att någon annan bestämmer över arbetssättet. Det tar inte nämnvärt längre tid, är säkrare och väl beprövad metod vilket borde tala till dess fördel.
:!: vad är det som är nytt jo det säkra hörnet annars är det presis det samma som när jag gick skogsbruksskola på 80talet

Jag anser att det skall vara frittval att ta körkort eller inte. Dock tycker jag det är konstigt att inte kan avsätta den lilla tid i anspråk det tar att få kortet och använda det som en marknadsfödel gentemot konkurrenter i branschen. "Jag har motorsågskökortet och arbetar därför ergonomiskt och säkert enligt en dokumenterad metod". När jag väljer vilken entreprenör som skall komma till min skog ( en ny som jag inte har en relation till), så kommer gröna kort och andra certifieringar väga som tunga argument, tillsammans med referenser av tidigare utförda arbeten.

//.D

:geek: det kostar fortfarande pengar och då det rör sig om kring 6000kr så annser jag det vara för dyrt för en ynka plastbit och vad kan innehavaren ingenting utom säkerhet kan innehavren aptera troligen inte men han/hon kan säkerheten och det är här hela skiten blir fel annser jag
Då man jämför en som har en bra urkesutbildning med en som har en kurs i säkerhet för det är en säkerhetskurs och inget annat.

Användarvisningsbild

masterchief  
#45860Jag ser inget ont i körkortet, är en vettig standardisering av viktiga grundkrav en användare ska känna till.
Jag tycker inte det är fel att det finns krav på att utbildning finns.
Det står faktiskt i kollektivavtalet med facket att användaren ska ha tillräcklig kännedom om motrosågen och dess risker.
Likaså reglerat av arbetsmiljöverket.
Där är det jättebra det framkommit en standard så att det är lätt att sätta fingret på kunskapen, tidigare har det mest varit godtyckligt vad som gällt som kunskap.
Det här gäller anställda, inte självverksamma.
Sedan tycker jag det måste skötas smidigare, man kan inte avkräva att folk som har gått skogsbruksskola tidigare än körkortet var introducerat ska behöva ta det nya kortet.
Vad jag vet så är det här nya säkerhetstänket inget nytt, jag känner igen varje punkt från kursplanen vi hade på Västerby.
Jag tycker godkänt resultat från skogsbruksskola ska anses som gällande när man anställer folk alternativt om de inte har det så ser man till att de skaffar sig motorsågskörkortet.
Angående de självverksamma så är det upp till dem hur mycket de värdesätter liv och lem.

XPG  
#45862Säkra mig hit o säkra mig dit!

Det är ju nog så att hur många kurser en springer på så blir man inte så jävla säker av för allt går ju
inte riktigt att lära sig på kurs(eller går väl) men då snackar vi inte om lite tid!

Bättre blir ju säkerheten MEN den som går kursen och e relativt grön inom området och tofflar iväg
ut i skogen med sågen i ena handen och körkortet i andra handen och känner sig trygg för han har ju körkort,
Så denna personen e nog ganska så långt från säker FÖR ÖVERRASKNINGAR KOMMER ÄVEN FÖR DOM VANASTE

Min åsikt är att dom som känner att dom MÅSTE gå kursen för att kunna tänka sig att börja använda motorsågen
så skulle nog vara säkrare hemma med grästrimmern alltså dom som får iden att börja såga själva för att dom har möjlighet
att gå kursen först så kunde nog lika bra leja sågandet åt någon annan Tänk er 100 uttråkade nyautexaminerade 08or som får iden att bara testa på att hugga lite på sitt lande ställe för dom gick ju kursen förra vinern hur jävla säkert är det?

Då är det nog lika bra att dom aldrig skulle fått en säkerhetsutbildning så skulle dom aldrig heller kommit på iden att köpa såg!

Vill bara få fram att många som äger en såg borde överhuvudtaget inte veta vad det är för dom är inte lämpade för skogsarbete
överhuvudtaget fast dom skulle ha gått hunrafemtio säkerhets kurser så e dom lika jävla osäkra i skogen så det här med motorsågskörkort är inte heller svart eller vitt :shock:

Tar som exempel en händelse från FINSKA LUMPEN där skulle det ju också vara utbildning till allt man gjorde det man inte
hade utbildning på det kunde man inte.

Okej vi var på läger och det skulle fällas några träd och fixa lite ved, jag och några andra annmälde oss frivilliga för uppdraget!
men aj aj då vi hade ju alla råkat vara på sjukstugan(behövt en ledig dag) :oops: den dagen som vi hade haft motorsågsutbildning
för vi var ju alla från landet och hade använt motorsåg sedan barnsben och utbildaren råkade vara en inpyrt Helsingforsare
(typ 08)
som knappt kunde tanka sågen rätt(skilja på bensin och olja) :lol:

Men alltså ingen utbildning=ingen kunskap=3st Helsingforsare som knappt hade sett en såg före utbildningen i armen fick
uppdraget, flinande åt oss och sa dehär fixar vi nog och så lova ju fädriken en DP för det =(varför vi var frivilliga till jobbet en extra ledig dag var ju inte fel på det där stället) 😡

Resultatet blev = en sönder sågad helsingforsare(bara lite)två generade helsingforsare och en vedkap mindre för den råkade ju stå där trädet ville lägga sig :lol: :lol:

Utbildaren skrek hur fan kunde det här hända ni hade ju fått utbildning :shock:

Användarvisningsbild

XPG skrev:Säkra mig hit o säkra mig dit!

Det är ju nog så att hur många kurser en springer på så blir man inte så jävla säker av för allt går ju
inte riktigt att lära sig på kurs(eller går väl) men då snackar vi inte om lite tid!

Bättre blir ju säkerheten MEN den som går kursen och e relativt grön inom området och tofflar iväg
ut i skogen med sågen i ena handen och körkortet i andra handen och känner sig trygg för han har ju körkort,
Så denna personen e nog ganska så långt från säker FÖR ÖVERRASKNINGAR KOMMER ÄVEN FÖR DOM VANASTE

Min åsikt är att dom som känner att dom MÅSTE gå kursen för att kunna tänka sig att börja använda motorsågen
så skulle nog vara säkrare hemma med grästrimmern alltså dom som får iden att börja såga själva för att dom har möjlighet
att gå kursen först så kunde nog lika bra leja sågandet åt någon annan Tänk er 100 uttråkade nyautexaminerade 08or som får iden att bara testa på att hugga lite på sitt lande ställe för dom gick ju kursen förra vinern hur jävla säkert är det?

Då är det nog lika bra att dom aldrig skulle fått en säkerhetsutbildning så skulle dom aldrig heller kommit på iden att köpa såg!

Vill bara få fram att många som äger en såg borde överhuvudtaget inte veta vad det är för dom är inte lämpade för skogsarbete
överhuvudtaget fast dom skulle ha gått hunrafemtio säkerhets kurser så e dom lika jävla osäkra i skogen så det här med motorsågskörkort är inte heller svart eller vitt :shock:

Självklart är man inte proffshuggare efter en kurs! Men så är det ju med allt, man måste börja någonstans, och då kan motorsågskörkortet vara en bra början! :-bd Tror man sen att man kan allt efter det så är man ju riktigt dum, och får skylla sig själv när man ligger under trädet med avkapad arm. x_x

Om man sen ska gå efter din åsikt att man som nybörjare ska hålla sig till grästrimmern så kommer det i framtiden inte finnas en enda som kan gå med motorsåg!? eller hur ska man som nybörjare få sin utbildning och erfarenhet? :-?
Köpa ett såg, gå ut i skogen och testa själv? Och råka ut för alla missöden som dom som går utbildning får lära sig att man ska passa sig för.

Och jag tror ju att det är säkrare med 100 uttråkade nyautexaminerade 08or med motorsåg, än med 100 glada 08:or som aldrig sett ett motorsåg innan som får sig för att dom ska fälla lite träd på lantstället... För iden att köpa såg får dom även utan utbildning.

#45890Så här ser det men titta på datumen och läs noga

Blir motorsågskörkortet obligatoriskt?

Många frågar om det kommer att bli obligatoriskt med motorsågskörkort. Det är Arbetsmiljöverket som ansvarar för dessa frågor. Lagfrågor är ofta komplicerade och ändringar i lagar och förordningar tar sin tid. Vi kan dock få en antydan om vad som är på gång genom följande utdrag ur en artikel i Arbetsmiljöverkets tidning Arbetarskydd, där Uwe Synwoldt på Arbetsmiljöverkets enhet för maskiner och personlig skyddsutrustning yttrar sig i frågan i samband med röjningsarbetet efter stormen Gudrun:

”Uwe Synwoldt säger att antalet dödsolyckor är stort, ”alldeles för stort”, men att han befarat att röjningsarbetet skulle skörda ännu fler liv.
Dessutom har cirka 2000 olycksfall utan dödlig utgång inträffat i samband med röjningsarbetet efter stormen Gudrun. Detta har lett till att Arbetsmiljöverket ökar takten i arbetet för att det ska införas särskilda körkort för motorsåg. Uwe Synwoldt berättar att sådana körkort ska kunna utfärdas i minst fyra olika klasser, där klassen C gäller svår trädfällning (som i stormfälld skog) och D arbete i ledningsgator.
-Detta är viktigt, eftersom vi kan vara säkra på att det någon gång blir en ny storm, påpekar Synwoldt.

Vill ha obligatorium
Redan nu utfärdas motorsågskörkort på frivillig väg efter certifierad utbildning. Men verket vill att både utbildningen och körkorten ska vara obligatoriska. För detta behöver formellt inte föreskrifterna om motorkedjesågar och röjsågar göras om. Det är tolkningen av formuleringen om utbildningskrav som ska ändras så att praxis blir att körkort krävs.
-För anställda blir det ingen tvekan, men för självverksamma räcker inte lagstiftningen, säger Uwe Synwoldt.
De avgjort flesta av de elva döda har varit självverksamma eller egna företagare.”

(Ur Arbetarskydd nr 9, 9 september 2005, förf. Jan-Ewert Strömbäck)

Säker skog tolkar artikeln som att det inte finns några planer på obligatorium för självverksamma, dock för anställda!

2006-06-07

sen det här skrevs så har han uwe fått en doja i arslet från arbetsmiljöverket och som ni ser så har dom flesta varit själverksamma eller egna men det står inget om anställda som förolyckades sen är det ganska innaktuellt i dag och det är konstigt att dom inte lägger in ny statistik på hur många som har förolyckas från 2006 tills dags datum.
sen länk till styrgruppen http://www.sakerskog.se/default.asp?pat ... geid=26899
http://www.sakerskog.se/Default.asp?oew ... 1550&path=
Se bild 3 vilket arsle om han kvistar så där i verkligheten

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).