Trädfällning (arborist)

Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

279 inlägg 112961 visningar 20 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45506Det måste va ganska nytt. Fanns inte när jag gick Sparresäter -83 -84 heller. Jag hörde talas om det för ett par år sen första gången.

Ang. det Ekhaga skriver så måste jag hålla med lite om att jag inte riktigt förstår hur Micke BM menar. Skulle vara intressant att se en skiss på var han sågar för att justera fallet. Jag är nyfiken :smile:

Magnus M

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45557Säkra hörnet kom med motorsågskörkortet. Självfallet har det funnits tidigare men det har introducerats på "bred front" med motorsågskortet. Det kom för 3-4 år sedan. Pga detta så tror jag med stor säkerhet, att alla natrubruksgymnasier undervisar utifrån reglerna i motorsågskörkortet och därmed lär ut säkra hörnet.

Vid provet för motorsågskörkort B så måste man använda säkra hörnet, dessutom vill jag som provledare att de tar kontakt med mig innan de kapar av säkra hörnet. Detta för att jag tydligt skall se att de medvetet har bestämt att kapa av säkra hörnet och låta trädet falla.

Martin

Användarvisningsbild

masterchief  
#45568När jag gick på Västerby i miten på 90talet så fick vi lära oss metoden.
Dock var det inget krav att vi använde den på uppsågningen.

Användarvisningsbild

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45631Jag ber om ursäkt för att jag är lite frånvarande för tillfället, har fullt upp under "ledigheten". :)
Ska försöka svara på era frågor framöver.
Är i full gång med huggning hemma nu, använder säkra hörnet en hel del för att försöka få mer förståelse för metoden.
Är inte omvänd än. :wink:
Ser fördelar men även nackdelar.

TS

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Ekhagas trädfällning skrev:Säkra hörnet kom med motorsågskörkortet. Självfallet har det funnits tidigare men det har introducerats på "bred front" med motorsågskortet. Det kom för 3-4 år sedan. Pga detta så tror jag med stor säkerhet, att alla natrubruksgymnasier undervisar utifrån reglerna i motorsågskörkortet och därmed lär ut säkra hörnet.

Vid provet för motorsågskörkort B så måste man använda säkra hörnet, dessutom vill jag som provledare att de tar kontakt med mig innan de kapar av säkra hörnet. Detta för att jag tydligt skall se att de medvetet har bestämt att kapa av säkra hörnet och låta trädet falla.

Martin

nu skriver du rent jävla skit MAN MÅSTE INTE ANDVÄNDA SÄKRA HÖRNET VID UPPKÖRNING för B
det finns inget tvång att amdvända det

Användarvisningsbild

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
knaggen skrev:nu skriver du rent jävla skit MAN MÅSTE INTE ANDVÄNDA SÄKRA HÖRNET VID UPPKÖRNING för B

Är du också examinator för motorsågskörkortet?

Martin

Ekhagas trädfällning skrev:
knaggen skrev:nu skriver du rent jävla skit MAN MÅSTE INTE ANDVÄNDA SÄKRA HÖRNET VID UPPKÖRNING för B

Martin

Nix men det finns ett kompendium att köpa vid säker skog som talar om hur både a-b skall gå till
och det är rätt roligt att när man har läst det så står det klart och tydligt att man behöver INTE behöver andvända säkra hörnet vid upp körning av B kortet

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
knaggen skrev:
Ekhagas trädfällning skrev:

Martin

Nix men det finns ett kompendium att köpa vid säker skog som talar om hur både a-b skall gå till
och det är rätt roligt att när man har läst det så står det klart och tydligt att man behöver INTE behöver andvända säkra hörnet vid upp körning av B kortet

Kollade i mina böcker jag fått nu när jag går utbildningen.
I studiehandledningen motorsågskörkort nivå A + B står det ingenting om säkra hörnet i avdelninen för uppkörning...
Så frågan är om det verkligen är tvång.

Men det är kanske lämpligt, med tanke på att det troligen kommer att spina runt en massa annat folk och ska titta, så man vill ju ha koll på att det inte är någon framme och ska kontrollera pinnen innan man säpper trädet....

#45683[quote="Zixten

Kollade i mina böcker jag fått nu när jag går utbildningen.
I studiehandledningen motorsågskörkort nivå A + B står det ingenting om säkra hörnet i avdelninen för uppkörning...
Så frågan är om det verkligen är tvång.

Men det är kanske lämpligt, med tanke på att det troligen kommer att spina runt en massa annat folk och ska titta, så man vill ju ha koll på att det inte är någon framme och ska kontrollera pinnen innan man säpper trädet....[/quote]
det finns inget som står att man är tvungen att andvända säkra hörnet och det skall instruktören upplysa om så det är upp till den som kör upp att andvända det eller inte och det SKALL instruktören upplysa om annars så skall han inte vara instruktör .
Det är det samma om en instruktör till låter att det springer folk hur som helst under uppkörning då skall han inte vara instruktör för det är bara instruktören och den som kör upp som skall vara på platsen.
jag har fått A provn godkända på grund av att instruktören har ej talat om vilka alternativ som finns vid instik i virket som har varit underkända.

Användarvisningsbild

Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45696Kom ihåg vad jag/övriga avhandlad för ett tag sedan om det sk "Frivilliga Motorsågskörkortet".
Snart sitter vi i knäna på en massa "examinatörer"/konsulter/utbildningsföretag,/byråkrater mfl, som alla ser en chans att flockas kring den "kokande grytan".
Obilgatoriska körkort med inbyggda spärrtider - vidare/påbyggnadsutbildningar i olika steg, kurser för specialtillstånd, osv.
Genialiskt utformat och svårt att emotsäga eftersom man rider på "säkerhetsaspekterna".
Skulle inte förvåna mig, om vi inom loppet av 10 år måste ha tillstånd för att överhuvudtaget få köpa såg - tvugna att genomgått utb för att få teckna försäkring när man ska jobba i egen skog, mm.

En "farsot" alltså, som vi knappast har sett slutet på,,,,,

Skogshuggarn skrev:Kom ihåg vad jag/övriga avhandlad för ett tag sedan om det sk "Frivilliga Motorsågskörkortet".
Snart sitter vi i knäna på en massa "examinatörer"/konsulter/utbildningsföretag,/byråkrater mfl, som alla ser en chans att flockas kring den "kokande grytan".
Obilgatoriska körkort med inbyggda spärrtider - vidare/påbyggnadsutbildningar i olika steg, kurser för specialtillstånd, osv.
Genialiskt utformat och svårt att emotsäga eftersom man rider på "säkerhetsaspekterna".
Skulle inte förvåna mig, om vi inom loppet av 10 år måste ha tillstånd för att överhuvudtaget få köpa såg - tvugna att genomgått utb för att få teckna försäkring när man ska jobba i egen skog, mm.

En "farsot" alltså, som vi knappast har sett slutet på,,,,,

Du har så rätt idet du skriver det är alleredan på gång att du måste ha ett motorsågs körkort för att få köpa en motorsåg och det kommer från en som har handen riktigt i syltburken
sen finns hela den så kallade styrgruppen i säkerskog det är en hög med kostymer och långkläningar
och vad vet dom om skogs arbete nä dom blir på verkade av dom som är instruktörer på en högre nivå än dom som är på det här forumet.

dom kommer inte åt dom självverksama dom behöver inte ta den så kallade säkerhets kursen
sen kan man alltit langa en motorsåg till någon som inte har kortet men vad skall dom göra om man beställer en såg från ett annat land beslag ta det i tullen det här är bara som jag ser det ett steg att göra om sverige från demokrati till facist stat.

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45708Det skulle dom ju kunna försöka med. Då räcker det ju att en i bekantskapen tar kortet sen får väl han köpa sågar till de andra.
Skall polisen eller någon annan springa runt o kolla körkortet i skogen med då eller :lol:

Nä nån måtta får det vara på dessa "ideer" 😈

Sen blir det väl likadant med röjsåg ochså då säkert.

Förresten någon som vet om det kommer bli ett röjsågs kort ochså?

valmet901 skrev:Det skulle dom ju kunna försöka med. Då räcker det ju att en i bekantskapen tar kortet sen får väl han köpa sågar till de andra.
Skall polisen eller någon annan springa runt o kolla körkortet i skogen med då eller :lol:

Nä nån måtta får det vara på dessa "ideer" 😈

Sen blir det väl likadant med röjsåg ochså då säkert.

Förresten någon som vet om det kommer bli ett röjsågs kort ochså?

Tyvär så håller idioterna på med det allredan att dom skall införa ett körkort på röjsåg med.
Det enda som jag ser är om man sätter sitt personnummer på kortet men det är valfritt att göra och då kan man inte låna ut det om det skulle vara gjort sen är det dåligt av dom att inte lyssna på gräsrötterna dom som dom skall ha profitrn av
så att instruktörer och andra konsulter kan tjäna ännu mera pemgar
vem som kommer att kontrollera måste vara någon som har en tillhörighet till arbetsmiljöverket
och dom lyssnar uteslutande på säkerskog eller så kommer konsulterna att sitta i sina bilar och lyssna efter en såg som ylar på högsta varv

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45717Undra hur mycket detta kommer kosta?
Ja pengar lär de ju tjäna på dessa projekt iallafall. O nått sunt bondförnuft får det ju vara ochså kan man inte hantera en röjsåg får man ju inga jobb. Likadant gäller ju för motorsåg.
Någon som vet vad provledaren skall kontrollera hos användaren för att klara provet.

Att man kan fila och såga av en röjningsstam eller :lol:

valmet901 skrev:Undra hur mycket detta kommer kosta?
Ja pengar lär de ju tjäna på dessa projekt iallafall. O nått sunt bondförnuft får det ju vara ochså kan man inte hantera en röjsåg får man ju inga jobb. Likadant gäller ju för motorsåg.
Någon som vet vad provledaren skall kontrollera hos användaren för att klara provet.

Att man kan fila och såga av en röjningsstam eller :lol:

det här med säker skog så skall deras kurser endast ses som säkerhet innom yrket och den som på står att det handlar om jobb tillfällen skall ha en sko rätt i skrevet sen kan den personen gå med i kindergnaben som kastrat sångare.
jag har pratat med den som har handen djup i sylt burken att dom måste skilja på dom som har yrkeserfarenhet och dom som inte har men han menar på att det är bara en kurs i säkerhet så jag vet inte vad dom vill igentligen

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).