Trädfällning (arborist)

Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

279 inlägg 112960 visningar 20 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Magnus M skrev:O nu ska vi gissa då eller?

Magnus M

Helt rätt om man tänker till så finns det något mera än säkra hörnet som håller ett trä. och den är % av brösthöjds diametern.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

swe#kipp  
#45184jo, brytmånen ,,men den har man större möjlighet att göra rätt om använder säkra hörnet än mot traditionell fällning tycker jag pga av du kan bestämma när trädet skall falla !?

Användarvisningsbild

masterchief  
#45189Jag använder säkra hörnet när träden har stark lutning mot fällriktiningen.
Ett enkelt sätt att slippa spjälkning.
För mig lika naturligt som att göra motkap med skördaren då det är mycket rotben.
Speciellt ek är det användbart på då urdrag kan kosta tusenlappar.

Användarvisningsbild

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45217Förstår inte riktigt vad Knaggen menar( vad enkelt det skulle va om alla skrev vad dom menar istf att köra med gåtor :wink: ) men att göra brytmånen rätt är ju en förutsättning för all trädfällning o kan man inte det misslyckas man både med o utan "säkra hörn". Som Kipp skrev så ger ju dock säkra hörnet mer tid till den osäkre att få till brytmånen rätt. O det är väl lite tanken bakom "säkra hörnet", att förhindra olyckor. Har inte kollat men det är säkert så att deltidshuggare, vedhuggare o alla som bara hugger ibland är dom som skadar sig mest. Iallafall om man räknar olyckor/antal fällda träd.

Magnus M

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sundhult skrev:
knaggen skrev:
Zixten skrev:Nästan så att man skulle vilja att de som inte gillar "säka hörnet" filmar när dom fäller och lägger ut filmen här så man får se hur det ska gå till när man fäller ett träd.
Och hur man rättar till ett eventuellt misstag när trädet är på väg ner...

vet man vad man håller på med så är säkra hörnet bara att ödsla tid i onödan och jobbar man proffesionelt i skogen så är tid pengar och skulle man börja att räkna med g15 timmar på vad en sån metod sinkar i tid så är det lätt att inte andvända det och sen är det inget TVÅNG att andvända säkra hörnet.
'
Hur rättar du till ett träd som är på väg ner efter du har sågat av säkra hörnet

Tar det så mycket längre tid att köra med säkra hörnet?

//.D

Ingen som kunde tala om hur mycket längre tid det tar med säkra hörnet?

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45224I de fall jag använder det tar det inte längre tid...
Snarare tvärt om.

Sparar tid på att få det dit det ska genom att ha god tid på mig o göra rätt innan jag släpper trädet.

Användarvisningsbild

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45252Jag har känslan av att det tar några sek/träd extra. MEN om man kör som vanligt o är lite ovan eller slarvig eller har lite otur så räcker det med ett misstag så har man förlorat mer tid.

Magnus M

Användarvisningsbild

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
XPG skrev:
Zixten skrev:En liten fråga till Micke BM.

Om man tittar på toppen, hur länge anser du att du kan skära i trädet innan du går i säkerhet?
När toppen har gått en meter? när trädet är halvägs nere?

Vet inte vad Micke svarar men jag tror nog att även han gör den bedömmningen utifrån hur terrängen ser ut dit man lägger trädet eller hurudana kvistar som kommer att gå i marken först!

Och om förutsättnigarna e goda typ plan mark inga grova kvistar så går det nog bra att korrigera fallet ända tills det har gått halvvägs MEN MEN det ska nog till att man ska vara lite kvick ibland iallafall men det har även säkert alla som har lite
erfarenhet fått befara!

Jag gör precis samma bedöming.
Väldigt sällan man behöver justera värst länge, är inte många grader det handlar om.
Behöver man justera när trädet gått halvvägs så har troligen mycket gått fel.

TS
Användarvisningsbild

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45271För min del handlar inte diskussionen om säkra hörnets vara eller icke vara, utan om metodernas användbarhet i olika situationer.
Jag har nu som sagt provat säkra hörnet några ggr och inser fördelarna i vissa fall.
Men iom att jag använt andra metoder mina år i skogen känner jag mig mer trygg med dom.
Framförallt vad gäller val av fällriktning och möjlighet till korrigering av den.
Som Knaggen skriver så kan man använda sig av tjockleken på brytmånen.
Den kan man även lämna ojämn för att ha säkerhet på ena sidan, om ni nu förstår vad pedagogen menar. :smile:
Kan försöka beskriva detta närmare om intresse finns, eller kanske finns nån som kan göra detta bättre?
Jag har ju inte lyckats så bra hittils...
Jag är fullständigt med på att man har all tid i världen på sig att fila på brytmån osv med säkra hörnet, men om man filat/tänkt fel?
Om man missat röta som ställer till det? Andra omständigheter finns också.
Jag känner att detta är lättare att parera om man styr trädet med brytmånen.
Säkra hörnet känns mer "tryck på play". :smile:

TS
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45277Tror inte jag kan förklara det bättre än jag gjort.

Exempel.
Många gånger när jag fällt stora träd innan har jag önskat jag kunde gjort annorlunda.
Man tittar på stock o stubbe o funderar vad som hänt o hur det kan göras annorlunda.

Att spräcka en fin bok stock över metern för att trädet började gå innan det var avsågat o skapade spänningar som resulterade i sprickor är inget man vill se ofta.

Bara en stock i denna ger dig jäkla bra timpeng på de lilla det tar.....

Jag ser ingen skillnad i tid med eller utan då jag använder det. Man får ändå flytta sig två-tre gånger i vilket fall, ett instick från var sida.... Första vid brytmån, sen såga bak, i med kil o insick igen som lämnar en liten klick som håller...
Är man lite osäker kan det bli ett hjärteskär med om man inte tror det gått igenom.

Att tårtbits forma brytmån med tunn o breda sida är kanon om man vill kompensera lutning eller vrida det under fallet.
Att tårtbitsforma fället och/eller brytmån kan hjälpa till o relera hastighet...

Finns massor man kan göra om man har tid. Trigger ger dig all tid du vill ha.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mange skrev:Tror inte jag kan förklara det bättre än jag gjort.

Exempel.
Många gånger när jag fällt stora träd innan har jag önskat jag kunde gjort annorlunda.
Man tittar på stock o stubbe o funderar vad som hänt o hur det kan göras annorlunda.

Att spräcka en fin bok stock över metern för att trädet började gå innan det var avsågat o skapade spänningar som resulterade i sprickor är inget man vill se ofta.

Bara en stock i denna ger dig jäkla bra timpeng på de lilla det tar.....

Jag ser ingen skillnad i tid med eller utan då jag använder det. Man får ändå flytta sig två-tre gånger i vilket fall, ett instick från var sida.... Första vid brytmån, sen såga bak, i med kil o insick igen som lämnar en liten klick som håller...
Är man lite osäker kan det bli ett hjärteskär med om man inte tror det gått igenom.

Att tårtbits forma brytmån med tunn o breda sida är kanon om man vill kompensera lutning eller vrida det under fallet.
Att tårtbitsforma fället och/eller brytmån kan hjälpa till o relera hastighet...

Finns massor man kan göra om man har tid. Trigger ger dig all tid du vill ha.

du vet väl att man sågar inte löv på samma sätt som tall och gran

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#45318Skulle vart kul att åka söder ut och få hugga i bok/ek skog, här uppe blir det ju mest gran/tall/björk och lite annat ibland ,,,
själv skall jag prova en ny teknik såga fort och springa ännu fortare och hoppas på att allt går bra, om inte så skyller jag på min hund !!

Användarvisningsbild

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45479Har nu läst alla inlägg... tog sin tid.
Här kommer några synpunkter och frågor.

Träd under 20 cm gör jag inte säkra hörnet på pga att det är så klena att det blir svårt att få plats med svärdet, kilen/brytjärnet och säkra hörnet.

Jag är inte riktigt med på att man kan styra trädet med hjälp av hur man sågar fällskäret. Det är ju 90 grader från brytmånens framkant som trädet trillar, sen om bakkanten är sned påverkar inte riktningen mer än att det kan hålla trädet lite mer i den ända man har tjock brytmån, tex vid sidvind.

Jag tycker nog att man alltid skall använda säkra hörnet (över 20cm grova) här är några anledningar:
1. De klart övervägande andelen av dödsolyckorna vid skogsarbete sker just när trädet trillar. Alltså kan man inte nog poängtera hur viktigt det är med säkerheten vid just detta moment.
2. När trädet börjar trilla skall man flytta sig omedelbart, inte stå och såga mer, vilket det kan bli om man inte har säkra hörnet - för man vill inte att trädet skall ha så tjock brytmån vilket ökar risken för spjälkning och utdrag ur rotstocken.
3. Om trädet är så grovt att inte svärdet når igenom får man med den traditionella metoden a) instick vid höger sida b) såga sedan runt bakåt c) drygt halvvägs stanna och sätta i kil/brytjärn d) fortsätt såga fram till brytmånen på vänster sida. Då kan det lättare hända att när man kommer fram till rikskäret på vänster sida så är man inte i nivå där för man har sågat lite snett på vägen runt. Det är en nackdel, jämfört med att göra ett nytt instick även från vänster sida som man gör när man använder säkra hörnet.
4. Vid lite större träd tar det en stund att såga fällskäret, mycket kan hända under den tiden, tex kan en person komma gående i fallzonen. Med säkra hörnet kan man såga allt (utom säkra hörnet) utan att det finns risk att trädet går. Precis innan man tar säkra hörnet kikar man så ingen gubbe eller annat har hänt medan man sågat. Är allt i sin ordning tar man säkra hörnet och dunkar i kilarna om det behövs och låter trädet falla.

Trots detta är jag lite nyfiken på hur vissa av er gör när ni kollar in toppen och styr trädet med fällskäret. För egen del har jag inte haft behöv av det, men det är ju alltid roligt att lära sig mer. Ett noggrant riktskär lägger trädet på mindre än 1 m från tänkt punkt på 15 m håll från trädet.

Martin

Användarvisningsbild

totte  
#45496Lite nyfiken här, när kom det här med säkra hörnet egentligen? Jag gick skogsbrukslinjen 1975-77 och hörde aldrig talas om det då, det var den traditionella modellen som lärdes ut, riktskär, fällskäret med eller utan instick och rundsågning, etc beroende på grovlek. Själv har jag följaktligen aldrig praktiserat säkra hörnet, skall prova nästa gång det blir aktuellt att ta ner nåt lite grövre, det blir inte så ofta för en hobbysågare, som jag är numera.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Ekhagas trädfällning skrev:Trots detta är jag lite nyfiken på hur vissa av er gör när ni kollar in toppen och styr trädet med fällskäret. För egen del har jag inte haft behöv av det, men det är ju alltid roligt att lära sig mer. Ett noggrant riktskär lägger trädet på mindre än 1 m från tänkt punkt på 15 m håll från trädet.

Jag har också haft samma undran, särskilt de som tycker att man kan styra ända tills trädet kommit halvvägs. För att ändra riktning på ett fallande träd som kommit en bit på väg krävs ju enorma krafter. När jag höll på att lära mig att skruvfälla gran för ett antal år sedan så upptäckte man sig snabbt att om trädet började falla och man inte hann med att börja putta på trädet åt sidan när det stod rakt upp så var det kört att ändra fallriktningen, och detta med träd som var max 15 cm tjocka!

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).