Magnus M skrev:O nu ska vi gissa då eller?
Magnus M
Helt rätt om man tänker till så finns det något mera än säkra hörnet som håller ett trä. och den är % av brösthöjds diametern.
Proffs Huggare
Magnus M skrev:O nu ska vi gissa då eller?
Magnus M

Sundhult skrev:knaggen skrev:Zixten skrev:Nästan så att man skulle vilja att de som inte gillar "säka hörnet" filmar när dom fäller och lägger ut filmen här så man får se hur det ska gå till när man fäller ett träd.
Och hur man rättar till ett eventuellt misstag när trädet är på väg ner...
vet man vad man håller på med så är säkra hörnet bara att ödsla tid i onödan och jobbar man proffesionelt i skogen så är tid pengar och skulle man börja att räkna med g15 timmar på vad en sån metod sinkar i tid så är det lätt att inte andvända det och sen är det inget TVÅNG att andvända säkra hörnet.
'
Hur rättar du till ett träd som är på väg ner efter du har sågat av säkra hörnet
Tar det så mycket längre tid att köra med säkra hörnet?
//.D
XPG skrev:Zixten skrev:En liten fråga till Micke BM.
Om man tittar på toppen, hur länge anser du att du kan skära i trädet innan du går i säkerhet?
När toppen har gått en meter? när trädet är halvägs nere?
Vet inte vad Micke svarar men jag tror nog att även han gör den bedömmningen utifrån hur terrängen ser ut dit man lägger trädet eller hurudana kvistar som kommer att gå i marken först!
Och om förutsättnigarna e goda typ plan mark inga grova kvistar så går det nog bra att korrigera fallet ända tills det har gått halvvägs MEN MEN det ska nog till att man ska vara lite kvick ibland iallafall men det har även säkert alla som har lite
erfarenhet fått befara!
Mange skrev:Tror inte jag kan förklara det bättre än jag gjort.
Exempel.
Många gånger när jag fällt stora träd innan har jag önskat jag kunde gjort annorlunda.
Man tittar på stock o stubbe o funderar vad som hänt o hur det kan göras annorlunda.
Att spräcka en fin bok stock över metern för att trädet började gå innan det var avsågat o skapade spänningar som resulterade i sprickor är inget man vill se ofta.
Bara en stock i denna ger dig jäkla bra timpeng på de lilla det tar.....
Jag ser ingen skillnad i tid med eller utan då jag använder det. Man får ändå flytta sig två-tre gånger i vilket fall, ett instick från var sida.... Första vid brytmån, sen såga bak, i med kil o insick igen som lämnar en liten klick som håller...
Är man lite osäker kan det bli ett hjärteskär med om man inte tror det gått igenom.
Att tårtbits forma brytmån med tunn o breda sida är kanon om man vill kompensera lutning eller vrida det under fallet.
Att tårtbitsforma fället och/eller brytmån kan hjälpa till o relera hastighet...
Finns massor man kan göra om man har tid. Trigger ger dig all tid du vill ha.
Ekhagas trädfällning skrev:Trots detta är jag lite nyfiken på hur vissa av er gör när ni kollar in toppen och styr trädet med fällskäret. För egen del har jag inte haft behöv av det, men det är ju alltid roligt att lära sig mer. Ett noggrant riktskär lägger trädet på mindre än 1 m från tänkt punkt på 15 m håll från trädet.