Trädfällning (arborist)

Hur får man ner en stormskadad bok?

5 inlägg 1886 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur får man ner en stormskadad bok?

aho  
#808599 Någon som har förslag på hur man får ner denna utan att behöva ta in en jättemaskin eller riskera livet?
Brottet är cirka fem meter upp och stammen är 70 cm i diameter i brösthöjd.

Ligger precis utmed en vandringsled så det känns inte tryggt att bara lämna den och låta den ramla ner på egen hand så småningom.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hur får man ner en stormskadad bok?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808612 Eg hadde begynt i toppen og jobba meg oppover trur eg iverfall.Èin enklare metode kan kanskje vera kastesag.

Användarvisningsbild

Re: Hur får man ner en stormskadad bok?

Sjögården  
#808614 Hade låtit den hänga kvar till naturvårdens fromma.
Visst går det att slita ner den med vinsch eller kätting och låta stubben stå kvar.
Men jag hade nog låtit den vara..😉

Avatar Fallback

Re: Hur får man ner en stormskadad bok?

jannee  
#808626 Börja och demolera den från toppen så viker den undan för undan ned sig, senare upp till ägaren att ta till vara eller inte.
Bär du dig rätt åt är det helt ofarligt = tänk efter före.

Avatar Fallback

Re: Hur får man ner en stormskadad bok?

aho  
#808997 Tackar för tipsen. Boken står på min mark.

Om inte de som ska släppa betesdjur där protesterar så får den hänga till i vinter. Förhoppningsvis så blir virket något lättare tills dess, nu är det så tungt att jag är tveksam på om det ens skulle flyta.

Eventuellt så kommer det att gå förbi en 22 tons grävare senare i höst och den lär kunna peta ner den helt riskfritt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).