Trädfällning (arborist)

FILMER - Trädklättring

329 inlägg 173697 visningar 36 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Mats_Orberga  
#512728 Det känns som att det är dags för en ny film. Den här gången är det inte mycket sågning, vi var bara ute för att träna. Det är nog snart ett par månader sen men filmen blev klar igår.

https://www.youtube.com/watch?v=E4ACuIc2qo8&t=43s

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Amundrr  
#532230 Ny form for treklatring?? https://www.instagram.com/p/Bp1o2dLBq-h ... 3yrwq90qy9

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#546156 Antakelig det mest ustabile treet jeg noensinne har klatret i... :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#590396 Klippet sammen en film fra et stort prosjekt tidligere i år; en stor, lutende bøk måtte fires ned. Mange kilo i sving denne dagen :ymparty:


   TS
Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#590397 Og en (gammel) video til: Her ble det etterhvert litt vel mye vind. Måtte avbryte og forsette dagen etterpå :-)


   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

StefanN74  
#591217 Underbara filmer :-bd

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594996 Lite OT men skulle behöva en rekommendation på klätterskor. Vi använder idag stege när vi behöver få upp en vinschlina med högt fäste. Men skor skulle göra det smidigare.
Använt klassiska stolpskor i en grå forntid när jag jobbade som linjerallare men det finns nya grejor nu.
Obs! Ska inte högre än 3-4 meter och ska inte såga något.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Ferguson system  
#595005
Uvskogen skrev:Lite OT men skulle behöva en rekommendation på klätterskor. Vi använder idag stege när vi behöver få upp en vinschlina med högt fäste. Men skor skulle göra det smidigare.
Använt klassiska stolpskor i en grå forntid när jag jobbade som linjerallare men det finns nya grejor nu.
Obs! Ska inte högre än 3-4 meter och ska inte såga något.


Kan stangsag med krok være ett alternativ? Da slipper du å klatre.
Mange stangsager har rekkevidde på 3-4 meter.

Kastepose med tau kan også være ett alternativ.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

anersimyra  
#595020 Annars är fällsax kompletterad med brytblock försedd med linlås ett ytterst smidigt allternativ i de flesta fall.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

JensSkoog  
#595021
Uvskogen skrev:Lite OT men skulle behöva en rekommendation på klätterskor. Vi använder idag stege när vi behöver få upp en vinschlina med högt fäste. Men skor skulle göra det smidigare.
Använt klassiska stolpskor i en grå forntid när jag jobbade som linjerallare men det finns nya grejor nu.
Obs! Ska inte högre än 3-4 meter och ska inte såga något.

Jag använder en teleskopstång som kom med en taksnöskrapa för att stå på
marken och dra ner snö. Totalt kass för det jobbet, men med en järnkrok
där bladet satt, kan jag få en 8mm wire med en grov schackel upp och om
stammen och dra den ner så jag får kopplat. Funkar hyfsad. Når väl 8-9 meter
upp med den, och det håller oftast :wink:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Vindelälvens  
#595025 Jag använder teleskopstången med linmatare. Finns på skogma. Är ett verktyg man sätter på stången, då gör man exempelvis en pålstek och hänger på kroken och lägger den över en gren, sen är de en krok neråt för att kunna hämta in repet. Antingen knyter man runt stammen i basen(timmerstek eller pålstek) eller så gör man en löpande pålstek som glider upp där man fäst repet.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595030 Jo har läst trådarna med fällsax och andra med olika sätt att upp linan mha stång. Det verkar utmärkt och ska förstås användas där det passar. Men ibland vill jag upp i trädet, så gärna tips på skor för "sällanklättrare"

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Vindelälvens  
#595033 Finns inga "skor" man måste ha riktig klättersele, stegjärn. Och div.rep & fliplines

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

anersimyra  
#595038 Det finns, eller kanske rättare sagt fanns billiga stegjärn som var/är målade i ljusblått, rosa eller rött. Men vad du än gör, så köp INTE sådana då de möjligen går att spänna på en känga i storlek 36.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

röjar kalle  
#595040
anersimyra skrev:Det finns, eller kanske rättare sagt fanns billiga stegjärn som var/är målade i ljusblått, rosa eller rött. Men vad du än gör, så köp INTE sådana då de möjligen går att spänna på en känga i storlek 36.

Det förklarar varför dom finns i rosa. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).