Trädfällning (arborist)

Fällning

12 inlägg 7575 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fällning

hkkv  
#518717 Vad tycker ni om fällaren?
Själv erbjöd mig att ta granen, en annan utan a+b, skydd mm fäller. Han var nog ganska sugen på att själv lägga om kull granen. Granen spikrak och de använder rep och får spänna om till annat träd.
Själv så hade det räckt med kilar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fällning

Aleck  
#518724 Ser rätt livsfarligt ut! Tyvärr är det dock tillåtet för vem som helst att kapa ner träd på egen tomt.

Avatar Fallback

Re: Fällning

hkkv  
#518733 Tyvärr så är det på en samfällighet mark.
Måste själv erkänna att jag själv ville ta granen och motionerar min 560 xp:-) samt har kortet, samt alla skydd som behövs

   TS
Avatar Fallback

Re: Fällning

Hema  
#518750 Ett klockrent skolboksexempel av hur en fällning INTE ska gå till. Surt att folk inte lyssnar på folk som kan o har utbildningen.

Avatar Fallback

Re: Fällning

bgl  
#518759 Vi gick ett stycke för en tid sedan i Garphyttans nationalpark, Örebro län. I första hand för att få se hur det blir med obegränsat tillskott av död ved.
Där har skötselansvariga fällt döda granar i närheten av en gångstig, t.o.m Länsstyrelsen inser frran med över 30m höga döda granar invid allmänt utnyttjad stig.
Fällningstekniken som använts trotsar det mesta, bilderna ovan är nästan proffsiga jämfört med de man får se. Verkar bara ha kapat av och låtit träden fälla på måfå. Tog tyvärr inga bilder, behöver göras.

Användarvisningsbild

Re: Fällning

JensSkoog  
#518774
hkkv skrev:Vad tycker ni om fällaren?
Själv erbjöd mig att ta granen, en annan utan a+b, skydd mm fäller. Han var nog ganska sugen på att själv lägga om kull granen. Granen spikrak och de använder rep och får spänna om till annat träd.
Själv så hade det räckt med kilar.

Får väl medge att jag genom många år i trädfällning för stugägare
och i trädgårdar har sett många mycket värre :mrgreen:

Den som har kapat ner det här, har ju haft en viss aning om att det ska vara
något om kallas brytmån och riktskär, men han/hon visar stor inkompetens.
Värsta jag ser är när någon har kapat snett neråt från
fyra, fem kantar. Det ser jag rent för ofta :-o

Användarvisningsbild

Re: Fällning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518794 Hörde en kille berätta om en huggare....
Han började jättebra med riktskär och allt såg jättebra ut, när han fått bort den lilla kilen så fortsatte han sedan glatt med att kapa bort brytmånen och kapa vidare bakåt....

Användarvisningsbild

Re: Fällning

Erre  
#518828
Zixten skrev:Hörde en kille berätta om en huggare....
Han började jättebra med riktskär och allt såg jättebra ut, när han fått bort den lilla kilen så fortsatte han sedan glatt med att kapa bort brytmånen och kapa vidare bakåt....

:shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Fällning

tallen100  
#518836 Det bör ju oftast resultera i ett fastnupet svärd :o

Avatar Fallback

Re: Fällning

Hema  
#518853
tallen100 skrev:Det bör ju oftast resultera i ett fastnupet svärd :o

Går ju att sätta en kil i riktskäret. =))

Avatar Fallback

Re: Fällning

bgl  
#518870 Länk till Youtubefilm som visar behovet av fällningskunskap(2.10 in i filmen):

Avatar Fallback

Re: Fällning

Hema  
#518897 Va det för kraftig explosion som trycke ut vänsterkanten, vilket gjorde att man tappade styrningen?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).