Trädfällning (arborist)

Vad är de som gäller? Sektionsfällning

44 inlägg 29281 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Ferguson system  
#455826
Tretoppen skrev:
Ferguson system skrev:Hadde dette vært i Norge, så måtte du hatt dokumentert bevis for fallsikring og treklatring i tillegg.


Fallsikring? Hmm, jeg har ikke noe eget kurs for dette. Blir vel forsåvidt dekket under opplæring for klatring, men man må ha eget bevis for fallsikring?.


Det kommer litt an på hvilken type opplæring man har fått og hva man har på beviset.
Det er krav til fallsikringskurs når man arbeider på høyder over 2 meter og det er fare for fall. For at det ikke skal være noe tvil om man har fått tilstrekkelig opplæring vil det beste være å ha begge deler.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Tretoppen  
#455828
Ferguson system skrev:
Tretoppen skrev:
Ferguson system skrev:Hadde dette vært i Norge, så måtte du hatt dokumentert bevis for fallsikring og treklatring i tillegg.


Fallsikring? Hmm, jeg har ikke noe eget kurs for dette. Blir vel forsåvidt dekket under opplæring for klatring, men man må ha eget bevis for fallsikring?.


Det kommer litt an på hvilken type opplæring man har fått og hva man har på beviset.
Det er krav til fallsikringskurs når man arbeider på høyder over 2 meter og det er fare for fall. For at det ikke skal være noe tvil om man har fått tilstrekkelig opplæring vil det beste være å ha begge deler.


Jaja, da er det bare å sette det på planen. Kan aldri få for mye kunnskap!

Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

anersimyra  
#455842
Kristian84 skrev:
anersimyra skrev:Det enda krav du som yrkesverksam faller under är arbetsmiljöverkets krav på minst klass AB och ingenting annat, vad sen beställaren själv ställer för krav är en annan sak.

Är man inte skyldig att ha utbildning inom klätterteknik som de står hos Arbetsmiljöverket om man har egen firma?
Hitta pdf:en med texten men kan inte bifoga den hit.[emoji34]

Själv utför jag dykeriarbeten utan något som helst certifikat, eller yrkesbevis, åt " de stora " entreprenörerna i landet. Då dessa arbeten är rena besiktningar och därför inte inkräktar på byggnads avtal är detta helt ok. Skulle nu ändock en olycka inträffa, och någon kunna dömas för detta, är det upp till åklagaren att bevisa, att olyckan berodde på just avsaknad av sådant certifikat, eller, yrkesutbildning. Lagtexten säger att den som utför arbetet ska vara väl förtrogen med arbetets delar, och den utrustning som används, och det är jag. Lagen säger mig veterligen inget om specifik utbildning. Krav på specifik utbildning finns däremot i byggnads avtal med arbetsgivarorganisationen, där är regelverket glasklart. Vad står det då i avtalet mellan " skogsfacket " och arbetsgivarorganisationen angående klätterutbildning, inte en rad, skulle jag tro. När det gäller utbildning specifikt inom klättring, är detta endast krav som ställs av beställare. Jobbar du mot privatperson, eller beställare som inte specifierat krav på utbildning är det bara att klättra på.. :-bd :ymparty: :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

anersimyra  
#455844 Sen bör du titta på vilka krav ditt försäkringsbolag ställer på din utbildning. Mitt ställer inga som helst krav, varken inom den skogliga, eller den marina biten.. \M/

Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Peteflamingstar  
#455850
anersimyra skrev:Sen bör du titta på vilka krav ditt försäkringsbolag ställer på din utbildning. Mitt ställer inga som helst krav, varken inom den skogliga, eller den marina biten.. \M/


Följdfrågan blir då naturligtvis vilket bolag du är försäkrad i?! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

anersimyra  
#455852 If.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

anersimyra  
#455853
Kristian84 skrev:
anersimyra skrev:Det enda krav du som yrkesverksam faller under är arbetsmiljöverkets krav på minst klass AB och ingenting annat, vad sen beställaren själv ställer för krav är en annan sak.

Kan de va så att dom jag kontaktat är ute efter att dra in pengar[emoji848] Har letat efter mailen så jag kommer inte ihåg om dom skrev att jag bör, eller skall ha utbildning för trädklättring.

Alltså..AFS:arna inom olika kategorier beskriver vilket regelverk som gäller förhållandet mellan arbetstagare ( anställd ) och arbetsgivare. Du som egenföretagare är fri att fälla träd på det sätt du finner lämpligt, det har ingen annan ett skit med att göra. Det enda krav som finns är att du innehar lägst klass AB, eller motsvarande.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

anersimyra  
#455854
anersimyra skrev:
Kristian84 skrev:
anersimyra skrev:Det enda krav du som yrkesverksam faller under är arbetsmiljöverkets krav på minst klass AB och ingenting annat, vad sen beställaren själv ställer för krav är en annan sak.

Kan de va så att dom jag kontaktat är ute efter att dra in pengar[emoji848] Har letat efter mailen så jag kommer inte ihåg om dom skrev att jag bör, eller skall ha utbildning för trädklättring.

Alltså..AFS:arna inom olika kategorier beskriver vilket regelverk som gäller i förhållandet mellan arbetstagare ( anställd ) och arbetsgivare. Du som egenföretagare är fri att fälla träd på det sätt du finner lämpligt, det har ingen annan ett skit med att göra. Det enda krav som finns är att du innehar lägst klass AB, eller motsvarande.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Kristian84  
#455862
anersimyra skrev:Sen bör du titta på vilka krav ditt försäkringsbolag ställer på din utbildning. Mitt ställer inga som helst krav, varken inom den skogliga, eller den marina biten.. \M/

Ligger de på mitt ansvar att informera om mina kompetenser eller ligger de hos försäkringsbolagen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

anersimyra  
#455871 Vad försäkringen täcker framgår i försäkringsbrevet. Du ska ange i vilken bransch du verkar, har bolaget särskilda krav på kompetens kommer detta framgå av villkoren i försäkringsbrevet. Vissa bolag försäkrar inte företag som är verksamma med tomtfällningar som huvudsaklig syssla.

Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Peteflamingstar  
#455894
anersimyra skrev: Vissa bolag försäkrar inte företag som är verksamma med tomtfällningar som huvudsaklig syssla.


Ska lusläsa mina villkor gällande utbildning, men då mitt gamla vanliga Folksam inte försäkrar just tomtfällning fick det bli Trygg Hansa när jag startade upp!

Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

anersimyra  
#456001 Ajdå..AFS:en talar visst även om egenföretagare.. :d

Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Andreas7  
#464368 Fråga
Jag är anställ av min far i hans AB
Vi har en bygg firma och har mycket tomter som ska röjas jämnt
Får jag sektion fälla träd med klättring på tomter
Jag har ABC och E kort
15 års erfarenhet

Användarvisningsbild

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464387 Hittade det här på ett annat forum. Verkar som om jag inte behöver AB kort om jag kör eget, inklusive fäller träd åt andra. Så då var väl det utklarat.

Ställde frågan direkt till dom

Hej!

Suttit och läst och läst men blir inte klokare om detta med motorsågskörkort.
Behöver man som ensam i en enskildfrima som jobbar mot privatpersoner eller företag ha motorsågskörkortet?


SVARET
Hej,

Tack för din förfrågan!

Bara om du jobbar på ett gemensamt arbetsställe med andra företags anställda eller på ett bygge.

Med vänlig hälsning

Svarstjänsten

Arbetsmiljöverket
112 79 Stockholm
Telefon: 010- 730 90 00
http://www.av.se

Vår vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö

Avatar Fallback

Re: Vad är de som gäller? Sektionsfällning

Hema  
#464388 Nee du kanske inte behöver, men uppdragsgivaren kanske skulle tycka det vore lämpligt att den som utför jobbet har rätt utbildning/bevis för sitt jobb. Annars kan det bli en dyr rehabiliteringskostnad om olyckan skulle vara framme. Ja det är allt lite lurigt detta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar