Motorsåg och handhållet

Husqvarna 435

5 inlägg 49553 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 435

Sundvik  
#117505 Är det någon som har något att säga om Husqvarna 435, både med och utan bokstaven e. Positivt eller negativt. Den har ju hyfsat styrka/vikt förhållande för att vara så liten såg samt riktigt låga vibrationer.

Produktinfo skrev:Husqvarna 435 är en allroundsåg för fritidsanvändare (ej proffssåg).
Sågen introducerades 2014 och är lämpad för enklare skogsarbete, vedklyvning och snickeri.
Husqvarna 435 finns också i en "E" version. Denna såg (435e) har verktygslös spänning av motorsågskedjan och smartstart för enklare start av sågen.

Standard skärutrustning är 13" svärd med 0,325 kedja.
435 har en cylindervolym på 41 kubik och max effekt är 1,9kW.

Sågen har tekniska lösningar lånade från proffssegmentet, bl a X-Torq motor och Air Injection.


Länk till tillverkaren: http://www.husqvarna.com/se/products/chainsaws/435/



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435

New holland patu  
#117533 Hobbysåg.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435

Nonkan  
#117815 Klassas som snäppet över hobbysåg av Husqvarna. Fritidsanvändare, men mer än trädgårdsjobb och kaminved kan man väl säga.

Den billigaste sågen som tillverkas i Sverige och det är en jäkla skillnad mot 236 och 240 när man börjar klämma lite.

e-modell är lite hugget som stucket om man har lite armstyrka, men fjäderstarten är riktigt bra för äldre eller de som har lite ont i axlarna t.ex. Det är så lite prisskillnad så man kan lika gärna köpa e-series för att få en mer lättanvänd såg.

Ska man kapa mycket ved eller så finns det vettigare modeller med tanke på cylindervolym, men som fritidssåg är den bra.

Vi har även sålt en del av storebror (445) till uthyrningsföretag, och de håller förvånansvärt bra för dem, och det gör inte så mycket om en kund till dem råkar skrota sågen då den är relativt billig.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435

Sundvik  
#117965 Jag hade kollat lite slarvigt, man kan ju lika bra ta en 440e då som är en aning kraftigare. Jag skall bara ha den som "andrahands" såg när jag klämt fast min MS 261 och när man kvistar finare träd. Just nu har jag en MS 180 för detta ändamål men tänkte ge bort den åt ena sonen och det tycks dröja innan de nya mindre Stihlsågarna kommer.
Var tillverkas för övrigt de billigaste Husqvarnasågarna ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435

Nonkan  
#117995 Ja, det är inte så stor skillnad. Ibland känns det som att tillverkare spottar ut många modeller enbart för att få mer exponeringsyta i butikerna, det är egentligen ganska onödigt med så många olika modeller.

MS211 på Stihl kan vara ett alternativ, eller 231 när den nu kommer.

Husqvarnas konsumentsågar görs i USA och som det brukar heta: "Made with domestic and foreign components".

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).