Motorsåg och handhållet

Echo Motorsågar

54 inlägg 41415 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Echo Motorsågar

Nonkan  
#209809
värmSkog skrev:kan man jämföra den sågen med husqvarna 339xp? eller är det till att byta ner sig?


Den är nog mer jämförbar med Stihl MS192 C-E i karaktären. 339XP och Stihl MS201 är väldigt uppstressade-

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Echo Motorsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209812 Vad är det.för skillnad mellan proffs, semiproffs och lantbrukssåg? Mer än marknadsföringen förstås. ;)

Användarvisningsbild

Re: Echo Motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209816 Prestanda, drift timmar är det som skiljer mest.

Det kan vara hur mycket garanti det vill, det är ingen nytta o ha sågen ur produktion.
Då är den bara kosnad! Sågen ska gå och hålla!

Att kolla på sågar är bra, se vad som finns o vilket utbud, men att röra ihop olika klasser är farligt och missvisande.

En proffs huggare ska ha grejer som funkar o service lätt tillgänglig oavsett märke!

Användarvisningsbild

Re: Echo Motorsågar

värmSkog  
#209824
Nonkan skrev:
värmSkog skrev:kan man jämföra den sågen med husqvarna 339xp? eller är det till att byta ner sig?


Den är nog mer jämförbar med Stihl MS192 C-E i karaktären. 339XP och Stihl MS201 är väldigt uppstressade-


Ok då får det nog bli en stihl nästa gång. Börjar bli lite less på min 339:a, har aldrig gått riktigt bra sen den var ny trotts att jag vart in med den till ÅF

Användarvisningsbild

Re: Echo Motorsågar

totte  
#209857 339:an säljs väl inte längre.

Avatar Fallback

Re: Echo Motorsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209882
Mange skrev:Prestanda, drift timmar är det som skiljer mest.



Är det något man kan se, eller måste man provköra, eller lita på tillverkarens uppfattning?

Användarvisningsbild

Re: Echo Motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209903 Provköra, diskutera, läsa på, jämföra...

Den enes lycka är inte nödvändigtvis din eller allas lycka.

Tyvärr så styr marknadsföring mycket idag.

Jag skulle vilja ha tillbaka drift timmar/kr tänkandet mer än miljötramset de tjatas om idag.

Avatar Fallback

Re: Echo Motorsågar

1113A  
#210473
Mange skrev:

Tyvärr så styr marknadsföring mycket idag.

Jag skulle vilja ha tillbaka drift timmar/kr tänkandet mer än miljötramset de tjatas om idag.


Gäller inte bara sågar utan ALLT inom teknik.. det sorgligaste av allt är miljötänken går ut på att man ska byta upp sig hela tiden till något miljövänligare bättre men kan man renovera och uppgradera en redan befintlig produkt så måste de vara mer miljövänligt? eller har jag fått de hala om bakfoten? de går ju åt tonvis med plast gummi och järnmalm för att tillverka nåra bilar som exempel, morgondages sågar har väl OBD 2 uttag...

Användarvisningsbild

Re: Echo Motorsågar

johan eriksson  
#210484
1113A skrev:
Mange skrev:

Tyvärr så styr marknadsföring mycket idag.

Jag skulle vilja ha tillbaka drift timmar/kr tänkandet mer än miljötramset de tjatas om idag.


Gäller inte bara sågar utan ALLT inom teknik.. det sorgligaste av allt är miljötänken går ut på att man ska byta upp sig hela tiden till något miljövänligare bättre men kan man renovera och uppgradera en redan befintlig produkt så måste de vara mer miljövänligt? eller har jag fått de hala om bakfoten? de går ju åt tonvis med plast gummi och järnmalm för att tillverka nåra bilar som exempel, morgondages sågar har väl OBD 2 uttag...


Har funnits ett tag redan, Husqvarna har ett system dom kallar för Autotune, elektroniskt styrd förgsare... Självklart med möjlighet för datadiagnos.
Står lite om det här.
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 87&start=0

Avatar Fallback

Re: Echo Motorsågar

1113A  
#210596 Varje dag lär man sig något nytt, men då är det ett verktyg till som man måste ha bara för att man vill göra allting själv...

Användarvisningsbild

Re: Echo Motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210606 Finns inte mycket du kan göra själv i dem mer än återställa, uppdatera o komponent byte.

Avatar Fallback

Re: Echo Motorsågar

stefan61  
#210608 Kan du göra nåt överhuvudtaget, Programmvara och kablar säljs nog inte till konsument.

Användarvisningsbild

Re: Echo Motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210610 Kostar nog inte många kronor o få dem uppdaterade....
Tror inte det är lönt för vanlig konsument o strula med.

Avatar Fallback

Re: Echo Motorsågar

stefan61  
#210668 Det är inte bara uppdateringar det gäller, tror inte man kan byta membran utan att plugga in den i datorn .

Användarvisningsbild

Re: Echo Motorsågar

vetinte  
#210712 Jag tycker de e en dårlig utväkling eller snarare inväkling när allt ska vara datorstyrt.
O när man påpekar nått som e fel på bilar eller myndigheter så e "de datorns fel" eller så e "allt som de ska enligt datorn". 😡
Resultatet blir att inge kan reparera o ingen behöver ta ansvar.
O nu har motorsågarna oxå kommit dithän. 😈
Kasera o köp nytt........ Vart ska de sluta ?
Förjävligt !!!!!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).