Motorsåg och handhållet

Skadligt att köra på miljöbensin?

164 inlägg 73811 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

bmbamse  
#120941 Kommer ni fram till nå't bra då? :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120943 Jodå. Vi kom fram till att Aspen och Stihls soppa är ganska lika vad det gäller oktantal, ångtryck och innehåll av cancerframkallande ämnen. De ger mindre effekt än handelsbensin men skilnaden är bara någon procent och kan sägas vara försumbar. En del kan få problem med huvudvärk, andra blir folkilskna. När det gäller huvudvärken så beror det oftast på oljan så det kan vara ide att byta till annan tilverkare av färdigblandat eller köpa 4t bränsle och blanda själv.
Alkylatbensin är till skillnad mot handelsbensin lagringsstabil. Alkylatbensin tär mindre på gummi t.ex bensinslangar. Sågen håller minst lika länge om den körs på alkylatbränsle mensågar som har gått länge med handelsbensin eller rättare sagt dålig eller för mycket 2tolja och har fått sot/koksbelägningar kan haverera när man byter till alkylatbensin då dessa beläggningar löses upp.

Mange skrev:http://www.stihl.com/isapi/default.asp?contenturl=/knowhow/producttechnics/betriebsstoffe-zubehoer/betriebsstoffe/spezialkraftstoff/default.htm
motomix.JPG


http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsh ... V_webb.pdf
aspen.JPG



Jag har försökt sammanfatta det viktiga i tråden och lämnar nu sandlådan till dom andra barnen :wink: .

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Kjell S  
#120944 En bra sammanfattning av ämnet. Huvudsak här var nog mer verkan än orsak. Jag iaf är ingen kemist...

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120975
Emil N skrev:Jodå. Vi kom fram till att Aspen och Stihls soppa är ganska lika vad det gäller oktantal, ångtryck och innehåll av cancerframkallande ämnen. De ger mindre effekt än handelsbensin men skilnaden är bara någon procent och kan sägas vara försumbar. En del kan få problem med huvudvärk, andra blir folkilskna. När det gäller huvudvärken så beror det oftast på oljan så det kan vara ide att byta till annan tilverkare av färdigblandat eller köpa 4t bränsle och blanda själv.
Alkylatbensin är till skillnad mot handelsbensin lagringsstabil. Alkylatbensin tär mindre på gummi t.ex bensinslangar. Sågen håller minst lika länge om den körs på alkylatbränsle mensågar som har gått länge med handelsbensin eller rättare sagt dålig eller för mycket 2tolja och har fått sot/koksbelägningar kan haverera när man byter till alkylatbensin då dessa beläggningar löses upp.

Mange skrev:http://www.stihl.com/isapi/default.asp?contenturl=/knowhow/producttechnics/betriebsstoffe-zubehoer/betriebsstoffe/spezialkraftstoff/default.htm
motomix.JPG


http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsh ... V_webb.pdf
aspen.JPG



Jag har försökt sammanfatta det viktiga i tråden och lämnar nu sandlådan till dom andra barnen :wink: .

åter till sandlådan då
Varför är motomixen bara lagrings stabil i 6månader .
Varför får man öppna på ställ skruvarna i från aspen till motomix.
Varför startar sågen lättare med motomix vid 10minus.
Fick verifierat att en handlare har sänt till baka aspen som har varit så dålig att man har kunnat andvända den i brand släckaren och han säljer några liter om året

Varför har tyskland bättre diesel och bensin än vad vi har .

Så nu kan herr ingenjören svara på mina frågor .

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

halvproffs  
#120986 Som tur är så är valet helt fritt så man får köra på vilken soppa som helst. Hellre två ryck till i startsnöret vid -10 och få mycket mindre skadliga ämnen i sig. Jag har använt Aspen sen den kom och jag har då inte upplevt några problem med den.
Kanske nästa framtida motorsåg kommer att drivas på metangas. Då får man köpa bruna bönor och tanka den med egentillverkad "soppa" :grin: Undrar om det blir bränsleskatt på bönor då? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Robertberg  
#121004 Denna tråden var riktigt underhållande! Särskilt sida 4-5 där det var mest fight och försök till förnedring :)

Jag som inte är någon räserstjärna kommer nog fortsätta köra på aspen, och öva lite mer på att fila vasst.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121008 om ni tycker att det är dålig fjutt i soppan,så kan jag rekommendera aspen racing som har bättre egenskaper gällande energinnehåll och miljöpåverkan jämfört med 98 handelsbensin! det är en märkbar effektskillnad och startvillighet!

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121009
halvproffs skrev:Som tur är så är valet helt fritt så man får köra på vilken soppa som helst. Hellre två ryck till i startsnöret vid -10 och få mycket mindre skadliga ämnen i sig. Jag har använt Aspen sen den kom och jag har då inte upplevt några problem med den.
Kanske nästa framtida motorsåg kommer att drivas på metangas. Då får man köpa bruna bönor och tanka den med egentillverkad "soppa" :grin: Undrar om det blir bränsleskatt på bönor då? :mrgreen:

Och åter igen läs MotoMix=ALKALYT. Men av en bättre kvalitet
Testa ärsoppa i stället så kan du nog få biogasen bättre eller ännu bättre tysk surkål sen är du i hamn och då får du alp luft ur ljuddämparen.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121013
huggar*n skrev:om ni tycker att det är dålig fjutt i soppan,så kan jag rekommendera aspen racing som har bättre egenskaper gällande energinnehåll och miljöpåverkan jämfört med 98 handelsbensin! det är en märkbar effektskillnad och startvillighet!

Men herre gud det är ju inte Alkalyt då är den farlig
Men skall du ha en soppa som är riktigt vass så prova med AG100 och AG102 sen blandar man dom och då går man över den syremängd som finns i soppan Och då blir soppan olaglig för tävlig .

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121031 Vad är alkalyt?

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Clippie  
#219453 Har använt Aspen 2 takt bensin i många år och tyckt det varit det "bästa" av all skit bensinen som finns? 😡 ..Men jag har mått skit dåligt av Aspen bensinen med illa mående och luft rör som "skriker" speciellt när man lägger sig ner för att sova på kvällen. Nu har jag forskat lite mer i detta ämne och testar en "ny" olje blandning med vanlig bly fri 95 oktan. Triboron heter oljan som är tillverkad av ämnet Bor. Har bara 1% olje inblandning med rekommendation från tillverkaren av Triboron. Det har fungerat bra än så länge och jag åter kommer mer när testarna är klara :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

T Landström  
#219455
Clippie skrev:Har använt Aspen 2 takt bensin i många år och tyckt det varit det "bästa" av all skit bensinen som finns? 😡 ..Men jag har mått skit dåligt av Aspen bensinen med illa mående och luft rör som "skriker" speciellt när man lägger sig ner för att sova på kvällen. Nu har jag forskat lite mer i detta ämne och testar en "ny" olje blandning med vanlig bly fri 95 oktan. Triboron heter oljan som är tillverkad av ämnet Bor. Har bara 1% olje inblandning med rekommendation från tillverkaren av Triboron. Det har fungerat bra än så länge och jag åter kommer mer när testarna är klara :smile:



Jag ställde en fråga till Aspen dirket angående att en känner illamående av deras bensin och fick detta svar...

Varför en del får huvudvärk finns det inget enkelt standardsvar på men den troligaste orsaken är doften.

Dofter upplevs olika från person till person. Vissa människor besväras av oljedoften i Aspen 2. Här är det just oljan som är orsaken. Om man har ont av doften kan man istället använda Aspen 4 och blanda i 2% av en olja man brukar ha. Det är viktigt att poängtera att inga avgaser eller kolväteångor är helt oskadliga. Men Aspen alkyaltbensin är ett steg i rätt riktning. Det som osar i alkylatbensin ska dock ej förväxlas med doften från aromatiska kolväten, som är mycket giftiga. Och förrädiskt nog det som många tycker luktar gott i vanlig i bensin. Med tanke på att man står nära avgaserna när man sågar så är det extra viktigt med valet av bränsle.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

totte  
#219468
Clippie skrev:Har använt Aspen 2 takt bensin i många år och tyckt det varit det "bästa" av all skit bensinen som finns? 😡 ..Men jag har mått skit dåligt av Aspen bensinen med illa mående och luft rör som "skriker" speciellt när man lägger sig ner för att sova på kvällen. Nu har jag forskat lite mer i detta ämne och testar en "ny" olje blandning med vanlig bly fri 95 oktan. Triboron heter oljan som är tillverkad av ämnet Bor. Har bara 1% olje inblandning med rekommendation från tillverkaren av Triboron. Det har fungerat bra än så länge och jag åter kommer mer när testarna är klara :smile:


Kanske skulle testa att blanda den oljan i Aspen 4-T.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Clippie  
#219471 Hej!:-)
Tack för tipset men det har jag redan prövat...Aspen 4 takt och Triboron men med samma reslutat...det är något i själv Aspen bensinen som jag inte tål? kör väldigt mycket med den nya blandningen i röjsågen och det funkar skapligt än så länge..känner av lite i luft rören men inget illa mående:-) Triboron smörjer så mycket bättre än andra oljor och har en väldigt ren förbränning och därför kan man köra på 1%.. men jag kommer även att testa med ännu mindre olja i röjsågen, någonstans mellan 0,5 och 1 % skulle jag tro blir lagom. Finns faktiskt dom som kör SAAB 2 taktare på Triboron 1% bensin i dag:-)

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

anersimyra  
#219476 Lukten är en viktig faktor för hur man upplever ett ämne, när Aspen kom på marknaden luktade avgaserna starkt av popcorn, jag och många med mig fick "hungeront" i skrinet av det. Vid ett tillfälle blev jag matförgiftad i samband med att jag åt en ostmacka med paprika på. Efter det tålde jag inte lukten av ost med paprika på, det vände sig i skrinet bara jag tänkte på lukten. Hade Aspenlukten bara lite påmint om lukten av mjukmacka med paprika och ost hade jag aldrig klarat av att använda den. :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).