Motorsåg och handhållet

Halfskipkedjor

5 inlägg 5021 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Halfskipkedjor

LeXiQ  
#116427 Hej!

Är det någon här på forumet som vet någonting om halfskipkedjor? Skär dem bättre? Går det att få tag i dessa kedjor i Sverige?

Utöver detta har jag hört talas om någonting som kallas "kiselfilning", då man använder en sexkantig fil är det någon som har provat denna filteknik?

Mvh: Emil



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Halfskipkedjor

totte  
#116497 En "skip"-kedja över huvudtaget innebär att det är färre tänder än på en vanlig kedja, visst antal tänder är alltså helt enkelt bortplockade, "skppade". Man använder dom på mycket långa svärd för att sågen skall orka dra. Skär alltså inte bättre än en vanlig och finns ingen anledning att sätta på på en såg med normallångt svärd. Om den är half- eller fullskip beror på hur många tänder som saknas jämfört med en vanlig, kan inte detaljerna, men det kan säkert nån fylla i här.

Användarvisningsbild

Re: Halfskipkedjor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116570 Det finns en annan variant som man kan göra och det är att fila av (eller snarare slipa av, för det är en del jobb) den horisontella delen av tanden på varannan tand och bara lämna den vertikala. Hittade detta tips på en sida om småsågverk för att, som totte påpekade, minska lasten på sågen. Jag testade detta en gång med en klyvfilad kedja till en 242:a för att ta ut långa 4"x8" reglar ur några tallstockar. Det tog sin lilla tid men det kändes inte som att man överlastade sågen, så det fungerar nog.

Användarvisningsbild

Re: Halfskipkedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116582 "Full comp" skärtand, sidolänk, skärtand, sidolänk, skärtand, sidolänk, skärtand, sidolänk etc.

"Semiskip" skärtand, sidolänk, skärtand, sidolänk, sidolänk, skärtand, sidolänk, skärtand, sidolänk, sidolänk etc.

"Fill Skip" skärtand, sidolänk, sidolänk, skärtand, sidolänk, sidolänk, skärtand, sidolänk, sidolänk etc.

Sekvensen har betydelse!

"Full comp" 56DL blir det 32 skärtänder. "Semi skip" 26 och "Full skip" ca22.

Var skärtand tar effect. Fler tar mer, färre tar mindre. För att snurra kedjan går det åt viss effect, oavsett antal skärtänder.

Användarvisningsbild

Re: Halfskipkedjor

johan eriksson  
#116600 Och för oss som har alldeles för mycket fritid så finns det även lite kedjelitteratur, Oregons servicehandbok, trevlig kvällslektyr för folk som har snöat in på motorsågar, finns en hel del matnyttigt där
http://www.oregonchain.se/fileadmin/sup ... /MM_SV.pdf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).