Motorsåg och handhållet

Kopplingstrumma, HVA 263CD

26 inlägg 10040 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma, HVA 263CD

bmbamse  
#116243 Skönt att se att fler har ett hjärta som klappar för gamla sågar... -Känner mig nästan normal! :lol:

-Totte och Johan: Det finns en 160 S på Tradera just nu och en annons på blocket med en hel 260CD och en 263:a i delar i Ljusdal om ni känner för att rädda något exemplar själva!

Jag lär dämpa investeringstakten på gamla sågar en aning, känner jag. Har just köpt en fin 240SE också, plus en 154:a före jul. 154 har jag just renoverat förknasarn på samt fixat lite andra småfel så nu går den som bara den! =) Och så har jag mitt större projekt; Jonsered 510SP som jag håller på att montera ihop nu. Den är praktiskt taget i nyskick! och då menar jag ny! ska lägga upp lite bilder på det projektet...

På tal om Jonsered, så klappar mitt hjärta lite extra för dem oxå. Jag hade en bror som brukade säga: -Jag å Wassberg...
och syftade då på en reklamkampanj på 80-talet där Thomas Wassberg (skidåkaren) figurerade och gjorde reklam för just Jonsered. Efter 263:an köpte farsan 455:an jag fortfarande har, och min första egna såg är den 450 som jag också äger, så...

Anders A: Tack för att du gjorde dig besvär att kolla i dina gömmor! Jag tror dock att jag har bestämt mig för att det får bli ett 15" Iggesund-svärd på Husken bara jag får tag på drev/trumma. funderar även på ett 16" solitt GB .050" att använda till jiggen... vi får se!

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma, HVA 263CD

totte  
#116257 Hehe, du har väl varit inne på chainsawcollectors forum, om man nån gång känner sig onormal så blir man snabbt botad där! :D Eller också blir man värre än man var :shock: 8)

Såg din 242 i skogsbilder, kändes nostalgiskt, sån körde jag när jag gick skogsbruksskolan på 70-talet. Frånsett att tändningen pajade på nästan varenda en på skolan (Hq:s första elektroniska) så var det en riktigt fin såg för gallring. Dom fick väl ordning på det sen.

Jag tror jag står över för närvarande på sågsidan, har fullt upp med traktorbygget och en del att göra vid dom jag har.

510:an, ja tack den vill jag gärna se bilder på! Har en 520 SP själv, en riktig trevlig såg. Och stora favoriten är vedkaparen 621:an, gillar bottendraget i dom gamla Jonseredarna, dom var aldrig lika varviga som Husqvarnorna, mer "amerikanska" i typen.

Avatar Fallback

Re: Kopplingstrumma, HVA 263CD

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116266 Hittade ingen ny kopplingstrumma men ett par beg i bra skick till 260 och dom skall passa enligt verkstadshandbok, jag har 3/8 kedja och svärd 13"-15" beg men det går att köpa hos någon handlare lycka till.
Tag med sågen om du kommer.

Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma, HVA 263CD

bmbamse  
#116291 Det duger nog med begagnat, hela sågen är ju begagnad... Och naturligtvis ska pärlan få va' med om det blir en åktur! :geek: -Skulle det gå bra med en helg? Jag kan PM:a dig om jag börjar känna mig reslysten... Går det bra?

Ska bli roligt att se samlingen, nu när totte skvallrat om att den finns! :grin:

Jag skulle ju kunna köpa ringdrev innan jag far, så har jag ju det nytt tills dess. Vet du/kan du kolla hur många tänder? Jag misstänker att det ska vara 7...

När det gäller känslan i en såg så har jag lite svårt för HVA i stort just för att de varvar så makalöst! Jag tycker jag blir hetsad till ett tempo som jag inte klarar av med en så'n i händerna... (Glad amatör/skogsägare) Däremot så med en Jonsered i nävarna så tycker jag det går i lite lagomt tempo... Svårt att förklara, det är lite som totte säger att de varvar inte fullt så mycket...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma, HVA 263CD

bmbamse  
#116450 Var in på Swedol igår och kikade efter svärd. Tyvärr så var det lilla fästet på de 15" 3/8"-svärd de hade hemma... :sad: Det blev i alla fall ett par 5,5mm filar, filhandtag, flatfil och jonsereds/hvas rullmall. Resulterade i att jag fick för mig att försöka få ordning på den använda kedjan (fick även med en sprillans ny :grin: ) som följde med. Första tanden behövde 34 (!) drag med filen för att få någorlunda hyfs på den... :shock: 34 drag x 56 länkar = 1904 drag! Snacka om att man var mör i underarmarna! Tror jag slet ut en fil :lol: Efter det var det dags att justera underställningen... :mrgreen:

Nåja, provstart blev det i alla fall, och av det blev intet... :cry: Gnista finns men stiftet var obevekligen torrt! Så av med kåpan, tänkte lirka av bensinslangen från förgasaren och prova suga upp soppa med en spruta, men insåg straxt att soppaslangen upphört att vara! Hittade även 2dl sågspån medan jag höll på... så nu är förgasarn borttagen och rengjord. Membranen verkar hela, men möjligen lite stela. Ska till "min" handlare nästa vecka och beställa bensinslang med tätning som jag upptäckte fanns i universal hos Garage24 för original kan jag aldrig tro tillverkas längre... Förmodligen inhandlas det en sats membran med...

Så var det med det! Fortsättning följer, om intresse finns...

/Marcus

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma, HVA 263CD

viktor meck  
#116473 ja. intresse finns :mrgreen: . hoppas du får igång den snart

Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma, HVA 263CD

totte  
#116494 Japp köp membran när du ändå är på gång, även om dom möjligen fungerar så blir det bra mycket bättre med nya. Gamla membran kan t ex göra den fruktansvärt svårstartad även om den går. Glöm inte nytt tändstift när du ändå donar på.

Alltid intresserad :grin: !

Avatar Fallback

Re: Kopplingstrumma, HVA 263CD

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116526 Starta inte en såg med kopplingen gängad i vevaxeln utan att ha kedja och svärd monterat risken att kopplingen skruvar upp sig och kan skada någon i dess väg kan även bli problem att hitta den när den flugit sin kos.
Risken är nog mindre på kopplingar fastsatta med en mutter och krysskil men var försiktig även då.

Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma, HVA 263CD

bmbamse  
#116528 Det är lugnt, Backman! Jag hängde på svärd och kedja som följde med först, för jag har hört den varningen förr. Fast det kan ju finnas andra som inte har hört, så det är nog inte fel att säga det!

Som du märker är det lite pyssel med "pärlan" innan jag kan hälsa på... =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma, HVA 263CD

bmbamse  
#117386 Yyeeesss!!!!!! :D Nu har jag äntligen fått höra ljudet!!! :grin: Ny dykare och ny bränsleslang, sedan tuffade hon igång, pärlan... Ståpäls, som Gunde sa'!

Startade på 8:e - 9:e rycket med tomt bränslesystem, utan byte av membran, så de får duga så länge så får vi se! Hinner inte gasa nå mer i kväll och nu är det ju dessutom mörkt ute... Få se om jag klarar att hålla mig ifrån att prova i nå'n björkkabbe som jag har liggande i helgen... -Har svårt att tro det! :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kopplingstrumma, HVA 263CD

totte  
#117438 Ha, nej men bara ut och prova, grannarna skall väl ha lite musik att njuta av! :mrgreen:

Men grattis, jättekul att den är igång, byter du membran så kommer du nog ner i fem ryck!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).