Motorsåg och handhållet

Kopplingstrumma, HVA 263CD

26 inlägg 11050 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Kopplingstrumma, HVA 263CD

bmbamse  
#115771Hej!

Jag har precis dragit på mig en HVA 263CD, riktigt hyfsat skick tycker jag men svärdet är skrot och kedjedrevet skulle behöva avlösning... Tyvärr är det ett sånt där drev som sitter fast på trumman och jag skulle helst vilja ha tag på en ny trumma med löst drev. Tycker det verkar som om Oregon har vad jag vill ha, men skulle vara tacksam om någon av er sågmekar kan bekräfta det!

Tack på förhand!

/mb

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Kopplingstrumma, HVA 263CD

Anders A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115839Kan gratulera till en riktig såg

jag kann nog ha både svärd kedjor och trumma till din pärla

Jag skall kolla lite vid tillfälle du kan väl höra av dig senare få se

Anders

Användarvisningsbild

bmbamse  
#115847Tack Anders A! Jag skickar ett PM om nå'n dag å får vi se om du har hunnit kolla då...

Här kommer lite bilder på "Pärlan", hon är fin ser ni! =)

Bild

Bild

Bild

Svärd har jag tänkt köpa på Swedol i Borlänge. De säljer Iggesund-svärd där, och tror det får fortsätta vara ett 15" svärd på denna. -Nog långt för att nå igenom det mesta som växer på mina skiften med två svärdslängder och hyfsat lätt att hålla från allt som inte är trä runtomkring (som stenar, backen och tår :lol:)

TS
Användarvisningsbild

totte  
#115894Fin såg! Från Husqvarnas guldålder! :grin:

Användarvisningsbild

bmbamse  
#115941När jag nu ändå är igång här då, vad tycker och tänker ni om att bruka den här gammlingen med en logosol:s timmerjigg nån gång ibland? Skulle jag utsätta pärlan för för mycket påfrestningar då, tror ni?

TS

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11596535år är väl ingen ålder på en Husqvarna sätt den i jiggen eventuellt med tunnare svärd än orginalet så går som en dröm?
Sågar ved med en 260CD brukar bara starta i bland för att njuta av ljudet när grannpojken kommer och vill att vi ska pröva starta sågen, han är 2år. Om du behöver något kan du höra av dig eller komma till Vansbro du har kanske ej så långt hit.Kan titta efter trumma i morgon.

#116008Nu har jag kollat i förrådet
Finns ett antal 13 " svärd nya samt lite kedjor och
Kopplingstrumman var skrot

Anders

Användarvisningsbild

bmbamse  
#116072Hmmm, vad ska man ha för svärd, tro? Farsans gamla 263:a hade 13" men med denna följde det med två kedjor och ett 15" svärd. Tycker ändå det känns lite lite med 13" på en så stark såg! Hade tänkt motionera den på ett par grova gårdsträd i vår och nu efter backmans på-hejande så blir det nog att såga nån planka med.

Backman: det är för ljudet jag köpte den, jag minns när jag var liten och och hörde farsans 263:a vråla på håll när jag skulle bort och titta på när han högg! Han hade bara den sågen då, så den högg han både timmer och ved med. Han lär ha haft kondis på den tiden, gubben. Jag tror den väger nästan 8kg. Jag kanske kan göra en söndagsutflykt till Vansbro framöver?! -Vi får höras om det, helt enkelt! =)

TS
Användarvisningsbild

totte  
#116092Rekommenderar verkligen ett besök hos Åke! Jag har varit där och bara att titta på alla härliga gamla sågar och snacka såg en stund är värt resan :grin: Själv hade jag en 160S när det begav sig, den lät inte så dumt den heller!

#116198Min första egna såg köpt för surt ihoptjänade pengar var en Husqvarna 260 CD
Vilken Balans, vilken Kraft och vilken otroligt tillförlitlig såg, en enorm skillnad mot den Partner R22 som jag hade till låns tidigare.

Jag har sågen kvar fortfarande och brukar starta den ibland för att höra ljudet
Som sagt så tillhör sågen Husqvarnas "odödliga" generation av sågar.
En kolega sa en gång att vanligaste felen var överfällning eller att sågen gömd i riset blev överkörd av skotaren!
En och annan dog väl också p.g.a brist på oljeinblandning i bensinen.

Användarvisningsbild

totte  
#116214Måste ha varit ett illa underhållet eller slutkört ex av Partner, dom där gamlingarna var kanske inte världens smidigaste eller välbalanserade men ohyggligt starka och pålitliga.

Men jag håller med, hela den serien av Husqvarna var nog det bästa dom gjort. Väldigt smidiga att hantera trots att dom inte var så särskilt lätta och mycket att köra med. Och ljudet :grin:

Användarvisningsbild

johan eriksson  
#116216Får nog lägga till en sådan på vill ha listan

Användarvisningsbild

totte  
#116217Absolut! Som du vet är jag lite Jonseredare i själen, men just dom här gamla kvarnorna är klart jämbördiga.

Användarvisningsbild

johan eriksson  
#116221Jo, jag tror jag har lite av samma sjuka själv när det kommer till Jonsered

Användarvisningsbild

totte  
#116223Har nog märkt det :lol: Lika förbenat har du en Husqvarna som avatar här och jag har en Partner! Skäms på oss! :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).