Motorsåg och handhållet

En skogskniv tar form

54 inlägg 22065 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogskniv tar form

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115879 Du ser, nära... ja bor mer exakt i S-näs;)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: En skogskniv tar form

axwell  
#115883 Antikrundan i SVT kommer troligen att bedöma bla knivar när det spelats in i Umeå(?) resp Kiruna. En bekant med samma dialekt som jag är uppväxt med, är sk. sakkunnig.

Användarvisningsbild

Re: En skogskniv tar form

totte  
#115896 Mycket trevligt att se! Tycker inte att det var nåt fel på din kniv Nutte, men det är ju alltid så att man har en bild av hur det skall bli och blir det inte som man har föreställt sig så blir man inte nöjd själv.

Volvo-PV: Mycket snyggt jobb ^:)^ Väntar på att få se slidan också!

Den där fixturen såg ju händig ut, borde inte vara så svårt att göra nåt sånt tycker jag.

Avatar Fallback

Re: En skogskniv tar form

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115915 ang fixturen så har jag tillverkat en för 10 år den när ja jobbade på mek verkstad, Men ja vet ärligt talat inte om det lönar sej?, den är ju inte så jätte dyr men det krävs en del moment för att göra den... Så vida man inte kör den enkla modellen med rör i rör metoden å svetsen i högsta hugg;)... Men som sagt den funkar förträffligt, både när man limmar och när man raspar, filar, slipar osv...

Avatar Fallback

Re: En skogskniv tar form

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115916 Å nöjd å Nöjd;)... Visst är den okej, fick till den rätt bra, men ja stör mej på Nävret, nästa kniv får nått annat mellanlägg än näver iaf, såg att det fanns nån typ plast/papp eller vare va som har samma förmåga men finns i olika färger osv...

Användarvisningsbild

Re: En skogskniv tar form

totte  
#115944 Tunt läder? Vet inte, bara en idé som rann upp i skallen, kanske är ute och cyklar helt.

Användarvisningsbild

Re: En skogskniv tar form

Kjell S  
#115952 Såg någonstans en som använde cd-skivor i olika färger...
Trevlig tråd!

Avatar Fallback

Re: En skogskniv tar form

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115956 läder vet ja inte, det måste vara ganska hårt, men ändå vara mjukt... ja tror inte lädret är så bra för det ska ju filas å slipas å ja tror inte man kan få nån yta på de... Men de e va ja tror...

Användarvisningsbild

Re: En skogskniv tar form

totte  
#116016 Hmm, ja, nä, som sagt bara en förflugen tanke.

Användarvisningsbild

Re: En skogskniv tar form

johan eriksson  
#116021 Har ett svagt minne att jag använde läder på en kniv jag gjorde i skolan, får se om jag kan hitta kniven.

Avatar Fallback

Re: En skogskniv tar form

Volvopv-65  
#116079 Nutte,har du tänkt på vulkanfiber??
Tex Frosts körde med det på Lapplandern.
Finns hos knivmaterialhandlare.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogskniv tar form

Volvopv-65  
#116082 Förresten så har en slida börjat växa fram till kniven som tråden började med.
Den blir i traditionell Nordsamisk stil,men av Björkvril i stället för Renhorn.
DSC01419.JPG

DSC01421.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogskniv tar form

Filip_björndahl  
#116100 Det är vanligt med läder som handtag och mellanlägg.

På den här sidan finns det många med läder handtag och jag har några Iisakki scout knivar med läder handtag som jag fick när jag var liten.

http://www.iisakkijarvenpaa.fi/

Avatar Fallback

Re: En skogskniv tar form

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116108
Volvopv-65 skrev:Nutte,har du tänkt på vulkanfiber??
Tex Frosts körde med det på Lapplandern.
Finns hos knivmaterialhandlare.



SÅ heter de ja;)

Avatar Fallback

Re: En skogskniv tar form

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116109
Filip_björndahl skrev:Det är vanligt med läder som handtag och mellanlägg.

På den här sidan finns det många med läder handtag och jag har några Iisakki scout knivar med läder handtag som jag fick när jag var liten.

http://www.iisakkijarvenpaa.fi/



Där ser man;)... ja man är ju lite nybörjare så att säga... Men det funkar ju uppenbarligen :oops:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).