Motorsåg och handhållet

Förgasartrassel 372?

11 inlägg 3950 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förgasartrassel 372?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9073 Lat som man är brukar jag ofta låta sågen hänga i barkstödet på stammen när kvistar måste flyttas. Min 372 gillar det inte alls utan stannar när den tippas vertikalt. Vet att detta kan hända om Lågfarten är alldeles för fett justerad. Tror inte det i detta fall. Gissar att ngt borde justeras/bytas i förgasaren.
I övrigt går den som ett skott o startar snorlätt.

/Nisse



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9074 Hmmm..

Blir den orolig först eller bara stannar? Vill den rusa till?

Jodå nåt lurt är det... Skulle nästan gissa på en luftläcka antingen i cylynderfot eller vid förgasaren.
Risken är stor att det är i förgasar membran det finns en liten läcka.

Jag hade nog packat om den o sett över resten mellan förgasare-cylinder.
Mellan stycke kan vara riktigt tråkiga o hitta fel i.......

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10685 Tänkte ta tag i detta nu.Finns det något bra knep för att enkelt lokalisera en ev.luftläcka?

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10689 Hmm..

Ett skapligt enkelt/säkert sett o testa är o hålla den framför dig o sakta lägga den på höger respektive vänster sida under tomgång.

Ändrar den sig eller rent av stannar är något lirt i vevhus..

Lutar du fram o bakåt, tippen upp o ner, får du reda på om det är nåt på förgasar sidan.

Går den inte upp i varv alls eller helt sonika bara dör kan det vara tändnings strul.

Blött stift ingen tändning, torrt inget bränsle...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#10954 Har du fått nån ordning på din 372:a ???

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10960 Har kört ett antal tankar flisved o den har inte strulat alls.Bara lite svårjusterad.Ställer jag in den så det 2-taktar i kapet skriker den obelastad. Så nu får den gå lite fett istället,kraft finns så det räcker ändå.

Med 16" och 8T drev går det faktiskt super till dessa trista 6-9meters al-sälg-björkbuketter som finns på gammal nedlagd åker.In i mitten,sågen på sidan,full gas o vrid runt.
Funkar inte med 346:an.Kedjan klämms oftast fast i tid o otid.Med 372 hinnr/orkar de inte klämma fast kedjan.Fast ibland kan det ryka lite innan allt tippat..

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#10966 Om du kör pixel på 346:an så ta och testa vanliga 21bp kedjan (1,5mm) den klämms mycket mindre har jag märkt !!!
Och skönt att 372:an funkar som den skall, jag var och fällde några stora gårds granar i dag med min, och det är så j**** kul att köra den 😈

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10971 väldigt off topic.. men jag körde ner lite små träd max 10cm med 3120 idag.. kändes som man bara behövde visa sågen för träden så gick de av..

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10978 Visst är det en härlig känsla med fällsågar !

Jag kör också med 16" svärd och 8T drev, men på en Jonsered 670, det är som att skära med en varm kniv genom smör när man fäller eller kapar upp en gran. Har dock märkt att med 8T-drevet är det lite lättare attt "fastna" med kedjan om man inte ser upp. En kombination av lite mer mjukare hantering vid kapning samt lite mer H-skruv än med 7T-drev behövs för att slippa slirande koppling. Är det samma sak med 372:an om man byter drev där?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11108 Märker faktiskt inte så stor skillnad mellan 7 och 8T.372:an varvar ju rätt rejält,så effekten kanske märks mera på en lågvarvigare såg med rejält vrid.
372:an är perfekt om man vill hinna mycket på ett par timmar.För yrkesmässigt bruk tror jag ryggen valt en lättare såg..
Åsså drar den en himla massa soppa.Iaf min.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11142 ett tips om man tro att en motor dra tjuvluft någonstans är att spruta med startgas när motorn går på tomgång(inte i luffiltret) ökar den i varv då drar den tjuvluft..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).