Motorsåg och handhållet

Glidande kilar

138 inlägg 54126 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

svampbob  
#311834 jag fick en topp i skallen igår i en liknande situation. Hade kapat bort några undertryckare under en tall. Satt en lite större gran där som jag tog sist. Kapade den rakt av och tog saxen och började slita lös granen och plötsligt small det det i hjälmen. Jag hade inte tänkt på att den döda tallen som jag röjde bort saknade sin topp när den föll. Det smäller rätt bra när det kommer en topp från ett par meter höjd.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

anersimyra  
#311884 " kana på slana " funkar fint för att undvika att trädet " borrar " fast i backen, med slana klarar man sig dessutom med en relativt liten och klen vinsch.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

roa  
#312341 Jag hugger Bok och Ek varje dag, jag använder stihl stora kilar går inte sönder så lätt när man slår på dom. När inte lyfthöjden räcker till sågar man till en trissa från en gren eller massabit och lägger i mellan kilen och stubben, sen slår man i kilen räcker inte det till sågar man till en tjockare trissa och slår in en ny kil man kan också såga ut skivor från stubben där man gjort fällskäret bara det inte påverkar brytmånen. Roa

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).