Motorsåg och handhållet

Stihl ms250

17 inlägg 15221 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl ms250

vedeldare74  
#114551 Har idag en gammal HVA 240 som känns rätt så trött, dålig tomgång och jobbig att starta.
Helt enkelt dags att skaffa nåt modernare!

Jag har kollat in stihl ms250 som verkar vara en prisvärd maskin, har dock inte provkört den men ser man till effekten på den så är det ju inte så illa. Bara något under ms260 och HVA 346xp.
Vill ju också ha en såg som inte är alltför tung.

Den kommer att användas som allroundsåg kan man säga, allt från att röja hasselbuskar till att fälla träd upp till ca. 60-70cm. som mest.
Är ms250 ett vettigt val till detta?

Kan ju tillägga att det handlar inte om så väldigt många timmar per år så en fullfjädrad proffssåg känns lite överdrivet...



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl ms250

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114552 Har du kollat på Husqvarna 353? Det är en "halvprofssåg" som nästan har samma prestanda som Husqvarna 346. Den finns även med förgasarvärme och trio-brake.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms250

vedeldare74  
#114554 Nix, har inte kollat 353:an. Ska göra det men triobrake vill jag inte ha, brukar väl finnas både med och utan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl ms250

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114557 Ja den finns utan tri-brake. Man kan få den utan handtagsvärme också men det skulle jag inte vilja välja bort.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms250

vedeldare74  
#114559 Har kollat en del på nätet nu och det är säkert en jättebra såg men den kostar ju också bra mycket mer än stihlsågen.

Så frågan kvarstår om man kan klara sig med en ms250?

Skriv gärna ni som har den eller har kört den!

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl ms250

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114562 Slå ut kostnaden på sågens livslängd så blir det inte så mycket per år.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms250

Elias  
#114565 Alltså MS250 är jämförbar med husqvarna 353 osv. Har en själv och är nöjd med hur den presterar.. Hyffsad såg till den som inte planerat att hugga heltid, men som alltid jämför man med proffssågar så ser man dess nackdelar. Vibrerar betydligt mer än tex ms261 och 346, lite mindre att köra med.

Min har då hållit ett par hundra kubikmeter både fröträd som var 55 i rot och vanlig björkved. Så den får helt klart godkänt för en såg som de kampanjade ut för 4 tusen kr.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms250

Blekingen  
#114895 Jag kör med Jonsered 2052. Mer såg för pengarna tror jag inte är möjligt.
Farsan har en Stihl 250, som han tycker duger till det lilla han kör. Jag brukar ha den med mig som reservsåg, om 2052an kläms fast.
Skillnaden mellan sågarna är himmelsvid, om du ska hugga skog. Stihlen är obalanserad och fladdrig vid kvistning. Ganska seg vid acceleration. Dessutom har det varit en del strul med den.
Jag kan inte rekomendera Stihl 250, men det beror på vilka krav man ställer. Dessutom kanske vi har ett måndagsexemplar!

Avatar Fallback

Re: Stihl ms250

vedeldare74  
#114918 Ok, låter som att man kanske ska släppa det där med ms250.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl ms250

macke  
#114919 Kolla hos motorsågshandlarna så kanske du får tag i en bra begagnad såg.346:a el dyligt

Avatar Fallback

Re: Stihl ms250

Nonkan  
#114922 MS250 är en av de sågar vi sålt mest av genom tiderna och för rätt användningsområde är den riktigt bra. Stark nog att kapa ved med och många har den som lantbrukssåg.

En proffssåg är givetvis rappare och har bättre avvibrering, det är en del av det du får när du betalar det dubbla mot vad en 250 går på.

Har du hållit liv i en HVA 240 såpass länge (den är från mitten av 80-talet) så räcker en 250 gott då det knappast är proffsanvändning man pratar om. Däremot kan du nog tycka att 250:n känns lite "slö" eftersom du har kört med en proffssåg innan, om än en ganska omodern sådan.

Vill du ha samma "körkänsla" som du haft är det nog Husqvarna 346 som är mest lik, frågan är om du kan motivera dig själv (eller frugan) att lägga de pengarna på en maskin som förmodligen bara står.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms250

vedeldare74  
#114930 Tack Nonkan för ett bra inlägg!

En bättre begagnad HVA 346, 350 eller 353 vore kanske det bästa för mig.
Är det förresten mycket som skiljer en 346 och en 350 rent körmässigt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl ms250

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114935 Husqvarna 350 är en billigare såg och hänger inte med en 346. En 353 är inte så långt efter 346.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms250

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114936 Kolla också på Jonsered. Det är i princip samma sågar som Husqvarna men har rakt handtag istället för husqvarnas snedstälda och lite bredare startaparat.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms250

Mariaskogsrået  
#114988 Kör en MS 250, en kanonbra allroundsåg som jag e otroligt nöjd med. För övrigt håller jag med Nonkan :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).